Læserbrev

Vi har ikke råd til at lade elbilerne sluge alt vores dyrebare strøm

Elbilerne er en af de helt store strømslugere i dag, og deres udbredelse får elpriserne til at stige. Og dét kan mærkes på vores alle sammens elregning, skriver efterlønner Henrik Nørregaard i dette debatindlæg
Debat
20. januar 2022

Prisstigninger skyldes ofte, at efterspørgsel er større end udbud. Det gælder også stigninger i elpriser. Gang på gang bliver det fremført, at udbuddet af el er mindre end efterspørgslen. Det skyldes, blandt andet, at produktionen af el fra vandværker falder, fordi mængden af nedbør bliver mindre og prisstigningerne på kul, der i stor stil bruges til elproduktion.

Hvis man ikke kan gøre noget ved udbuddet, må man begrænse efterspørgslen. Derfor bør antallet af elbiler begrænses, fordi de bidrager til den nye store elefterspørgsel. Transportsektorens bidrag til klimaændringerne skal i stedet reduceres ved nedskæringer og mere kollektiv trafik, og den enkelte person skal klare flere ærinder på cykel eller gåben.

Hvis elbiler skal erstatte de biler, der forudsættes at være i Danmark i 2030, kræver det et elforbrug, der er langt større end det, vi har i dag. Det er altså en kæmpe stigning i efterspørgslen, og det vil fremover være med til at hæve elpriserne yderligere. Og hvem skal betale? Det skal vi alle gennem vores elregning, hvad enten vi har en elbil eller ej. Og foruden at vi forbrugere skal betale, så skal klimaet også, så længe vores elproduktion ikke er grøn – og det kan der gå rigtig lang tid, før den bliver.

Henrik Nørregaard er efterlønner og tidligere lærer

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Jeg kender den bekymring.
Og meget tyder lige for øjeblikket på, at el-nettet heller ikke er gearet til den øgede belastning

Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel, erik pedersen og Krister Meyersahm anbefalede denne kommentar

Hele præmissen er så faktuelt forkert, at dette indlæg snarere bør kalde til debat om avisens pligt til at kontrollere lødigheden af kronikker end om elbilers retfærdighed.

Thomas Fogh, Rasmus Grouleff, Bjarne Jensen og Henning Kjær anbefalede denne kommentar
Jørgen M. Mollerup

Til Rune Mariboe
Du bør i anstændighedens navn dokumentere din påstand.

Karsten Bräuner, Steen K Petersen, erik pedersen, Krister Meyersahm og Bjarne Jensen anbefalede denne kommentar

Det er ikke første gang, vi hører idéen om, at elbiler nogensinde vil omsætte en nævneværdig andel af det danske energiforbrug, luftet - og det skal næppe heller blive sidste gang, at det vises, at elbilers forbrug er og bliver så lille, at det knapt overstiger udsvinget i Aalborg Portlands daglige forbrug.

Sågar henvisningen i indlægget til Dansk Energi illustrerer dette i dets fremskrevne energifordeling, hvori busser og tung transport indgår under den elektrificerede transport; 4 TWh ud af fremtidige 71 TWh (altså under 6%) forestiller de sig, at vejtransportsektoren engang kan nå!

Jørgen « Nej. Påstanden ligger hos kronikøren, der som den eneste kan tilpligtes at underbygge sin vilkårlige påstand.

Dobbeltkonfekt af påstand - det går lidt stærkt :)

Vi har pt. ingen udfordring med at levere el til bilerne; der stilles i Kbh og Frb kommuner 11 kW-ladestandere op så hurtigt, som bureaukrati og logistik tillader, og vi ænser ikke belastningen.
Det er virkeligt ikke et forbrug, som er værd at spekulere på.

I 2011 omsattes iflg. Tv2 5519 millioner liter benzin og diesel. Lad os runde det op til 6 milliarder liter i 2022.
Lad os samtidigt sige, at en fossilbiler er meget økonomiske og kører i gennemsnit 20 km/l brændstof.
6 milliarder liter delt med 20 km/l giver 300 millioner kilometer kørt.
En meget uøkonomisk elbil omsætter 200 Wh i løbet af 1 km kørt.
Dvs, at var den samlede persontransport elektrificeret, forbrugte den i værst tænkelige scenarie langt under 60 GWh.

Aalborg Portland omsætter iflg. dem selv 330 GWh på et år, og den nuværende omsætning i Danmark er iflg. Dansk Energi 35.000 GWh/a. Vi får ikke et problem med elektrificeret persontransport.

https://nyheder.tv2.dk/business/2012-08-17-saa-meget-benzin-og-diesel-br...

http://xqw.dk/work/FG22/nov/Aalborg_Portland.pdf

Bemærk i øvrigt:
https://www.dst.dk/nyt/34728

hvis du ganger de 6 milliarder liter med 10km/l får du 60.000 millioner km og slutresultatet 12.000GWh pro anno, svarende til 1/3 af den nuværende omsætning ifølge dine tal

Erik Vindbjerg

Der er altså jævnligt et stort overskud af strøm. I nat kostede en 1 kwt øst for Storebælt f. eks. blot 10 øre før afgift. Med tilstrækkeligt mange ladepunkter og om nødvendigt en mere differentieret prisstruktur ville flere elbilister nok benytte sig af dette.

En elbil forurener 200-300 gange mindre en fossilbiler, viser store undersøgelser i EU og USA der indregner “fra vugge til grav”. Elbilerne bliver aldrig problemet men en væsentlig del af løsningen.
Elnettet skal tilpasses til fremtidigt behov, og forbruget skal generelt sættes ned.

Lise Lotte Rahbek

Vugge-til-grav beregninger peger den helt forkerte vej.
Vugge-til-vugge beregninger giver langt mere mening.
Der skal slet ikke være nogen grav, intet affald, ingen deponi, men en cirkulær bevægelse af materialer, som genbruges, nedbrydes og genanvendes.

Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel og erik pedersen anbefalede denne kommentar

“En elbil forurener 200-300 gange mindre en fossilbiler, viser store undersøgelser i EU og USA” Kunne man få et par links eller kilder.
Jeg kender kun til klimarådets beregninger, som - desværre - viser en ret lille forskel når man ikke indregner biomasse som CO2 neutral, hvilket de fleste læsere af denne avis nok vil vide er greenwashing er værste skuffe.

Rune Larsen « Du har ret; jeg rodede i trætheden et gammelt regnestykke sammen med nye tal.
De 6 milliarder liter brændstof skal selvfølgeligt ikke fordeles på privattransporten alene; vi kører selvfølgeligt ikke gennemsnitligt 6 G liter * 20 km/liter / (364 d/a) / (2 M biler) = 164 km/d/bil (eller 82 km/d/bil, hvis vi siger 10 km/l).

Jeg fandt i sin tid på DST en opgørelse over antal kørte km pr person, som bringer os ned i GWh/a-området. Vil gøre et forsøg på at genfinde data - eller måske at genfinde et af mine gamle opslag på her Information.

Under alle omstændigheder er det irriterende at læse en kronik, som helt usagligt - og hvis egen eneste kilde modsiger kronikøren selv - blæser til kamp imod et af de mere vigtige redskaber i forsøget på at stabilisere af klimaet. Uagtet at energipriser er irrelevante, at vi uden videre kan producere så megen elektricitet, vi ønsker - og at priserne på fossilt brændsel i øvrigt også er steget markant over samme periode.

Tak for korrektion :)

Lise Lotte « Okay, jeg kan godt se, at ikke alle byer er med på samme niveau som Kbh og omegn :)

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/trekanten/elbiler-og-varmepumper-udf...

Lise Lotte Rahbek

Rune Mariboe
Jep.
Herude i landegnene kan det gå helt galt og vi har IKKE mulighed for at tilslutte os fjernvarme.
Til gengæld vil vi rigtig gerne af med vores oliefyring.

Steen K Petersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jens Thaarup Nyberg

@ Rene Maribo
Nu er det jo ikke en egentlig kronik, selvom emnet er oppe i tiden.

Krister Meyersahm

"Vi har ikke råd til at lade elbilerne sluge alt vores dyrebare strøm", skriver Henrik Nørregaard.

Den bekymring er helt reel, for selvom elprisen kan falde igen, vil det hastigt voksende elforbrug fremtvinge en kostbar udbygning af infrastrukturen. Forsyningsselskaberne varsler allerede om snarlige investeringer i nye kabler og udstyr, som ikke er billige grejer og - som naturligvis havner på alles elregning.

I det hele taget er elforbruget voldsomt voksende, bl.a. fordi hele samfundet inklusive den tunge industri omstiller til el. Husholdningernes elforbrug til elektronisk legetøj og kommunikation medfører også enormt elforbrug til drift af de mange dataanlæg der håndterer de gigantiske datamængder.

Så - hvorfor er vi så forgabede i elbilerne når der findes et alternativ. Nemlig brintbilen som tankes med brint, lige så hurtigt som en benzinbil. Jeg forstår at prisen er højere end elbilens - til gengæld kræves der ikke udvidet el-infrastruktur, for brint kan tankes fra de eksisterende tankstationer for flydende brændstof. Det kræver lidt om- og udbygning, som de gamle benzinselskaber sikkert påtager sig - der er jo penge at tjene. Brinten transporteres, som i dag, fra producent til tankstation med tankvogn.

Ingeborg Hesselager

Tak til kronikøren for at tage en kritisk vinkel på elbiler. Overalt knuselskes elbiler, nu kan vi så fortsætte som før – 2 biler til hver familie , flere motorveje og broer. Er det virkelig livskvalitet med al den vejtransport? Man hører tal om, at en vare gennemsnitligt transporteres en gang rundt om jorden- tag nu vore fødevarer- er det virkelig super smart og effektivt at vi i hovedstaden får al vores mælk kørt over fra Jylland, hvor hovedparten af køerne bor. At vi stadig gir skatterabat til dem der kører langt til arbejde. I den lille by jeg bor kører alle i bil til skole, institutioner, kirke , supermarked - ca. 500 m. med bl.a den følgevirkning at ingen ansvarlig forældre tør lade deres poder selv cykle til fodbold mv.
Halleluja – Danmark som grønt forgangsland? Peter Johansen