Klumme

Sæt pædagogerne fri, og indfør forberedelsestid til dem

Vi skal have beslutningerne om, hvad børnene skal lære, væk fra ministerierne og forvaltningerne og ud i institutionerne. Det er trods alt os, der er uddannet i børns udvikling, skriver pædagog Mette Skovhus Larsen i denne klumme
Politikerne skal være velkomne til fortsat at mene noget om daginstitutionerne – der er faktisk brug for politiske ambitioner, skriver Mette Skovhus Larsen.

Politikerne skal være velkomne til fortsat at mene noget om daginstitutionerne – der er faktisk brug for politiske ambitioner, skriver Mette Skovhus Larsen.

Sigrid Nygaard/Arkivfoto

Debat
26. januar 2022

Claus Holm, der er leder for Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), skriver i en kronik i Information den 6. januar, at der er opstået en omsorgskrise i de danske daginstitutioner. Hvor læring har overtaget fokus fra den basale omsorg.

Jeg tror godt, jeg forstår Claus Holms intention med hans indlæg, men jeg mener helt grundlæggende, at det er forkert at kalde det en omsorgskrise. Jeg tror faktisk aldrig, der har været så stor en bevidsthed om vigtigheden af omsorg som en grundlæggende del af det pædagogiske arbejde. Ja, faktisk brænder pædagoger på stribe ud, fordi de giver al den omsorg, de har, på deres arbejde.

For mig at se står den værdimæssige kamp på de pædagogiske arbejdspladser ikke mellem læring og omsorg; de to ting hænger uløseligt sammen – værdikampen står derimod om, hvad børnene skal lære, når de er i daginstitution, og hvorfor.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

jens christian jacobsen

God ide med forberedelsestid og godt, at Skovhus Larsen gør opmærksom på, at det ikke må blive en spareøvelse, så kommunerne ikke behøver opfylde de nye normeringer, hvis de giver forberedelsestid.
Bare det må lykkes for jer derude!

Lars Jørgensen, Ole Olesen, Inger Pedersen og Ervin Lazar anbefalede denne kommentar
Margit Johansen

Nej, det er utrygt for pårørende og borgere i almindelighed at overlade de vigtige beslutninger for daginstitutioner til de lokale pædagoger. Der skal være en tværgående instans med indover. Det er langt fra alle pædagoger, der har opdaterede uddannelser eller værdier, der spiller sammen med moderne forældre. Heller ikke vikarerne. Det samme gælder de seminarier de uddannes på.

jens christian jacobsen

@ Margit Johansen
Jeg læser indlægget som en opfordring til forvaltningerne om at give pædagogerne tid til at planlægge det daglige arbejde med børnene - i samarbejde med politikere og andre.
Men vi er helt enige om, at pædagoguddannelsen er for ringe.

Jens og Margit:
Indtrykket for mig som pensioneret pædagog er at kvaliteten af uddannelsen er blevet dårligere i takt med at der er lagt mere vægt på studentereksamen, HF m.v. fremfor erfaring fra livet. Dernæst hele menageriet om nye navne på uddannelses steder med fine ord og titler. Men der er da stadig pædagoger og medhjælpere med baggrund i egagement og hjerte tilbage.
Jeg er generelt uenig med dig Margit omkring diverse overordnede "bestemmelser" fra områdeledelser og diverse konsulenter. De tjener tusinder af kr. på at tænke tanker, men har altså ikke fingeren i jorden til daglig. Det skulle i sin tid være en besparelse og sikring af læreplaner m.v. Men min erfaring med trods 76 år, at det i den grad har været en ekstra udgift og ikke mindst i tid..

Lars Jørgensen, Ole Olesen, jens christian jacobsen, Eva Schwanenflügel og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Inger Pedersen

Vedr. forberedelsestid:

På samtlige mine arbejdspladser er de blevet skrottet, fordi "ellers kan arbejdsplanen ikke hænge sammen".

Hmmm...

Jeg har herefter oplevet en kollega sidde som eneste voksne alene på stuen foran computeren med "pålagte nødvendige" opgaver, mens alle unger var i såkaldt fri leg = Hjælp pædagogerne - pas dig selv.

Hun svarede på mit spørgsmål, at hun da - selvfølgelig - samtidig var i nærkontakt med dem alle...

Forberedelsestid er nødvendig.
Ellers sejler alt.
Det er så herefter et spørgsmål om, hvorvidt den skal være synlig eller Usynlig