Læserbrev

Sluk lyset i butikkerne om natten. Lysforurening skader klimaet, miljøet og helbredet

Klimaet lider under verdens enorme energiforbrug, og elpriserne stiger. Alligevel holder butikkerne fast i lyskæder og neonskilte, som oplyser byen i døgndrift. Heldigvis har vi teknologien til at mindske lysforureningen – det er bare at slukke lyset, skriver student Christian Andersen i dette debatindlæg
Debat
25. januar 2022

En klassisk disciplin inden for traditionel dating er i fare for at blive et hyggeligt levn fra fortiden, som vi kan misunde vores forældre at have oplevet. At kigge på stjerner og gå måneskinstur er et endt kapitel i det moderne kapitalistiske samfund – sådan sat på spidsen.

Himlen bliver ikke længere oplyst af funklende stjerner og smukke himmelfænomener, men derimod af frås med elektricitet. Som ironisk nok ikke har værdi for sovende mennesker. Kald mig bare lyseslukker, men vi står i en kritisk situation.

Lysforurening er støj på lige fod med larm fra trafikken, og forskere mener, at problemet fortjener den samme alvor. For meget lys om natten påvirker klodens dyreliv såvel som vores sind negativt.

At frede mørket betyder muligvis en begrænsning for butikkernes endeløse jagt på nye kunder gennem reklamer af tændte lysskilte døgnet rundt. Omvendt kan man argumentere for, at butikkerne ikke vil tabe det store, men tværtimod spare penge på forbruget af overflødig elektricitet. En ægte win-win-situation.

På trods af den igangværende inflation, jævnfør Danmarks Statistiks seneste opgørelse og den usædvanligt høje stigning i elpriserne, vælger store indkøbscentre, supermarkeder og andre former for industrifabrikanter alligevel at lade lyset stå tændt inde i og uden for butikkerne i løbet af natten. Store, tomme parkeringspladser står oplyste tilbage, efter den sidste lukkeansvarlige er gået hjem.

En reduktion af lysforureningen i og uden for byerne vil skabe en positiv dominoeffekt til gavn for både klimaet, miljøet og helbredet.

Og det kræver heldigvis intet Georg Gearløs-påfund at mindske mængden af lysforurening. Løsningen står i kontrast til den danske regerings hockeystavmodel, som sætter sin lid til fremtidens opfindelser for at redde klimaet fra global opvarmning.

Det kan lyde overraskende, men vi har i skrivende stund rent faktisk teknologien, der kan løse problematikken: at slukke lyset, når vi ikke bruger det.

Christian Andersen er student og holder lige nu sabbatår.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Poul Anker Juul

Helt enige.

Rasmus Kristiansen, Annette Chronstedt, Thomas Tanghus, Hans Larsen, Niels-Simon Larsen, niels jungløv, Lars Jørgensen, Leanette Nathalia Chresta Jensen, Lillian Larsen og erik pedersen anbefalede denne kommentar
erik pedersen

Der bør lovgives om unødvendig belysning . Selv herude på landet er der døgnbelysning på huse/ gårdspladser . At gå en aftentur eller komme hjem efter mørkets frembrud skærer i øjnene.

Rasmus Kristiansen, Annette Chronstedt, Hans Larsen, Niels-Simon Larsen, Leanette Nathalia Chresta Jensen, Lillian Larsen og Mette Johansson anbefalede denne kommentar

Og fri os i samme åndedrag for de i mine øjne idiotiske oplysninger af kirker - uanset folkekirken har penge nok, er det spild af alting

Rasmus Kristiansen, erik pedersen, Lillian Larsen, Hans Larsen, Niels-Simon Larsen og Leanette Nathalia Chresta Jensen anbefalede denne kommentar
Niels Makholm

Hvor det dog fryder mig, at det er en student, (altså et ungt menneske,) - som selv er kommet i tanke om :”at det ALTID er godt at slukke lyset igen, når et rum forlades.” En ting som ungdommen ellers slet ikke har for vane. Det er efter min mening, mangel på opdragelse og dannelse. Både små og store børn, er jo, som vi “laver dem,” - også på det punkt, er der plads til forbedring. Husk på:”der er altid tid til forbedring - det er derfor at jeg selv venter lidt med at gøre det endnu.”

Niels-Simon Larsen

Fuldstændig enig. Vi havde engang en Venstreminister, Tor Pedersen (torpedersen), der torpederede lysmodstanderne ved at sige, at han elskede at komme hjem til sin ejendom og se lys i alle vinduerne.

Lise Lotte Rahbek

Men har lyset i butikkerne og på p-pladserne ikke også en(formodentlig) kriminalitetsforebyggende effekt?
Der er hængt videoovervågning op mange steder netop for at forebygge indbrud eller tyverier eller hærværk. Hvis der ikke er noget lys, ud over stjernerne på klare aftener, så kan videoovervågningen jo ikke 'se'?

Niels-Simon Larsen

Man kan også se problemet ud fra et vækstsynspunkt: Vi vil ikke acceptere, at der er grænser for vækst. Først skulle der gadelamper op for de gående. Derefter kom trafiklyset på alle veje. Folk lod lyset brænde, når de ikke var hjemme. I kontorbygningerne brændte lyset hele natten. Alt stod i lys lue af frygt for det, der evt. kunne ske. Man ødelagde natten og den hvile, den gav. Dyrene blev forvirrede, og planter stod badet i lys 24 timer i døgnet. Alle blev forrykket i deres døgnrytme. Alle fik stress og flere og flere fik de mærkeligste diagnoser.
Der er grænser, og det er de grænser, vi skal lære at respektere.

Claus Bødtcher-Hansen

25/jan/2022

JA, når jeg går i seng (eller ikke er
hjemme), er der kun tændt for køle-
fryse-skabet og min internet-forbindelse :-) ...

Venlig hilsen
Claus