Hver uge møder vi i medierne nye historier om, at børn og unge trives dårligere. I modsætning hertil har jeg gennem de seneste cirka 20 år altovervejende kunnet fortælle historier om børn og unge, der får løst deres problemer og kommer i trivsel.
Jeg tror, at kommunerne med fordel kunne snuppe min arbejdsfacon. At de i mange tilfælde kunne skabe tilsvarende resultater. Det ville gøre hjælpen uafhængig af forældrenes økonomi, og jeg tror endda, at kommunerne ville spare nogle udgifter til særlige foranstaltninger.
Der er ikke tale om en mirakelkur, og min arbejdsfacon er ikke til gavn i alle tilfælde. Forældrene må have almindelige forudsætninger for at tage sig af et barn, og vanskelighederne må ikke have vokset sig for store.
Forældre som primære hjælpere
Min arbejdsfacon er enkel. I næsten alle tilfælde taler jeg kun med forældrene. Det sparer den tid, der ellers går med, at barnet kommer til at føle sig tilpas i samtalerne, og det myndiggør forældrene som de primære hjælpere.
Arbejdsfaconen, som jeg anvender, er psykosocial. Forældrene og jeg undersøger, om det er muligt at forstå barnets adfærd på baggrund af dets hverdag og liv sammen med andre mennesker.
Helt enkelt spørger jeg forældrene: Hvad gør og siger jeres barn? Hvad gør og siger I? Hvad gør og siger barnet så? Og hvordan forstår I det, som barnet gør og siger? Derudover bidrager jeg med mine forslag til, hvordan barnets adfærd måske kan forstås.
I mange tilfælde synes forældrene, at deres og mine forslag til en forståelse giver god mening. Så fortæller jeg, hvordan de kan afprøve forslagene ved at handle på nye måder over for barnet.
Forældrene kommer igen en uge senere og fortæller, hvordan det gik for dem selv og om barnets reaktioner. Sammen vurderer vi, om reaktionerne tyder på, at vi allerede har en god forståelse af barnet, eller om vi skal udvikle en ny og bedre forståelse. Derefter følger vi sammen udviklingen og justerer løbende det nye, som forældrene gør.
Ofte fortæller forældrene til daginstitutionen eller skolen om det nye, der sker derhjemme. Det inspirerer mange pædagoger og lærere til at gøre noget lignende, og virkningen forstærkes.
Skyldfølelse som drivkraft
I visse tilfælde går rådgivningen ikke så let. Mine forslag til en forståelse gør forældrene kede af det. De græder og fortæller, at de føler sig skyldige i at have handlet ’forkert’ over for barnet.
Så bruger vi tid på at tale om, hvordan deres handlinger kan forstås, og der viser sig altid at være gode grunde til, at de har handlet, som de har.
Daniel på syv år er et eksempel. Han var begyndt at slå andre børn i skolen. Hans forældre og jeg udviklede den idé, at han derved afreagerede frustrationer over sin far, der som en følge af egne frustrationer var blevet kortluntet over for sin søn.
Daniels far følte sig skyldig, og ubehaget derved drev ham til at fortælle Daniel om ideen. Desuden tøjlede faderen sin tilbøjelighed til at være kortluntet. Daniel reagerede ved at begynde at udtrykke frustrationer over for sin far, og han holdt op med at slå andre børn.
Daniels problem var let at løse. I andre tilfælde må man som nævnt udvikle flere ideer, før man ser en virkning, og opholde sig ved forældrenes følelser i længere tid.
Det menneskelige miljø
I dag er det almindeligt, at både psykiatere, andre fagfolk og forældre hurtigt begynder at tænke psykiatrisk, når et barn har vanskeligheder. Vi tænker på barnet som ramt af psykisk sygdom, og sammenligner dets adfærd med kriterierne for diagnoser som ADHD, autisme osv.
Som alle ved, har det ført til, at flere og flere børn får psykiatriske diagnoser og medicin. Desuden går børnene i nogle tilfælde i samtalegrupper, og forældrene går på forældrekurser. Trods dette fortsætter de fleste af børnene med at have symptomer, som begrænser deres udfoldelse, hæmmer udviklingen og gør særlige hensyn nødvendige.
For diagnoserne ændrer ikke adfærd, men giver den blot navne. Medicinen helbreder ikke, men mildner i bedste fald symptomerne uden at give bivirkninger. Og børnegrupper og forældrekurser løser ofte heller ikke problemerne, selv om begge dele kan bidrage med brugbar viden, og det kan medføre en vis lettelse at møde andre med lignende vanskeligheder.
Min arbejdsfacon indebærer, at man i stedet for at tænke på diagnoser altid først afklarer mulighederne for at forstå børns vanskeligheder som reaktioner på deres menneskelige miljø og afprøver de forslag til forståelse, som det afføder.
I de tilfælde, hvor det ikke løser problemet, må man naturligvis gribe til andre muligheder, og her er børnepsykiatrien én af dem.
Lars Rasborg er praktiserende børnepsykolog
Det virker stærkt beroligende at se, hvordan årtiers fatale berøringsangst ser ud til langsomt at blive afløst af behovet for at belyse de ‘voksnes’ egne traumer og dermed give dem muligheden for at tage ansvar for egen forældrerolle. Man ser for sig hvordan børnenes skuldre omsider kan lettes fra byrden af diagnoser, når disse ikke mere blot hober sig op under andre ‘voksnes’ blinde symptom-fiksering hinsides den indlysende traume -kontekst, som skjuler sig bag ethvert lidende barn.
Diagnoser er så praktiske og så hensynsfulde (over for forældrene) - og helt utilstrækkelige. Man behøver hverken være børnepsykolog eller familieterapeut for kunne se, hvordan mange 'moderne' forældre svigter deres børn helt fra de første leveuger:
Fra mit kontor ser jeg dagligt mødre og fædre skubbe rundt på deres afkom i barne- og klapvogn, mens de sms'er eller taler i telefon. Øjenkontakt, mimisk kontakt, lydlig kontakt, sproglig udveksling, spejling? - Kun i meget begrænset omfang eller slet ikke.
Min svigerdatters mødregruppe (alle børn født i september 2019) mødtes igen før jul. De tre andre mødre var dybt forundret over, at vores barnebarn kunne lege selv, var selvbeskæftigende i lange perioder (etc.) - og to af dem fortalte uden blusel, at de gav deres små børn en iPad med 'Gurli Gris' ind i sengen, hvis de vågnede for tidligt om morgenen. - Mira kravler op og hygger sig mellem sin far og mor, når hun vågner før dem, putter sig, kærtegner dem.
Vores datter bor i Frankrig. Hendes Émil er lige blevet seks og har altid haft sine forældre og aldrig en 'skærm'. Når hans forældre kommer fra arbejde, slukker de deres mobiltelefon. De ser så godt som aldrig tv, før han er blevet lagt til at sove (og sjældent i det hele taget: De spiser sent på fransk manér; det tager et par timer!) -
Hverken i 'école maternelle' (børnehaven) eller i skolen er 'skærme' tilladt. Under nedlukningerne har Émil i stedet for at blive underholdt selv fundet på, brugt sin fantasi, taget initiativer, leget i timer i træk - naturligvis med de afbrydelser, hvor han har brug for sin mor eller far, hvor de skal spise eller lave noget sammen eller de skal læse for ham.
Der er også mange andre problemer end disse, men fælles for 'mishandlingen' af mange børn er det, at de ofte har grund til at føle sig negligeret, overset, tilsidesat - og derfor naturligvis bliver klæbende, opmærksomhedskrævende på den dårlige måde, ikke vil sove eller på anden måde udvikler strategier som modsvar, hvorefter konflikterne udvikler sig. - Vores børnebørn bliver puttet med faste ritualer (oplæsning, sang etc.), smiler, er glade - og lægger sig til at sove.
Her er ikke pladsen til det, men hvis man åbner øjnene i Brugsen, på gaden, i sin omgangskreds, kan man ikke undgå at se tankeløs og uhensigtsmæssig forældreadfærd, som på sigt vil sørge for, at Lars Rasborg og hans kolleger får kalenderen fyldt op.
Min niece, som er cand.psych. og privatpraktiserende familieterapeut på Østerbro har også den moderne 'børnemishandling' tæt inde på livet.
Hvor er det nogle gode kommentarer! Jeg tror dog desværre, at klassificering/diagnosticering af børn vil fortsætte længe endnu - uden nævneværdig skelen til, hvad det kunne være i deres omgivelser og relationer, de reagerer på. Indimellem tænker jeg, at udviklingen skal gå helt grassat, fx derhen, hvor antallet af børn, der har brug for specialpladser i daginstitutioner og skoler, stiger vildt, før der er indflydelsesrige personer, som giver udtryk for, at der er noget, som må tænkes forfra. Lidt som med den globale opvarmning skal den psykiske overophedning være meget større end i dag, før der sker noget, tror jeg.
Vi er så tilbage i en problematik, som jeg lige nu ikke kan huske det" fine faglige udtryk" på. Men det er blevet lidt af et mantra i min 35 årige pædagogliv.
Det var opfattelsen af vores forsøg på opdragelse og interneringen i barnet:
Det er ikke det vi siger der går ind, men det vi gør, og hånden på hjertet for mange må være at her er en sandhed, som vi nok glemmer både i det nære og statslige miljø
Vi er så tilbage i en problematik, som jeg lige nu ikke kan huske det" fine faglige udtryk" på. Men det er blevet lidt af et mantra i min 35 årige pædagogliv.
Det var opfattelsen af vores forsøg på opdragelse og interneringen i barnet:
Det er ikke det vi siger der går ind, men det vi gør, og hånden på hjertet for mange må være at her er en sandhed, som vi nok glemmer både i det nære og statslige miljø