Kommentar

Drop lukningen af den vigtige velfærdsuddannelse i socialt arbejde

Danmarks eneste kandidatuddannelse i socialt arbejde står til at lukke helt i København. Konsekvensen bliver, at både Sjælland og Fyn kommer til at mangle disse dygtige specialister, der kan løse velfærdssamfundets komplekse sociale problemer, skriver forskere ved uddannelsen i dette fælles debatindlæg med repræsentanter for Dansk Socialrådgiverforening
Forskning er vigtig for at forstå effekten af de velfærdspolitiske tiltag. Den bliver svækket, hvis kandidatuddannelsen indskrænkes til kun at ligge i Aalborg, skriver debattørerne.

Forskning er vigtig for at forstå effekten af de velfærdspolitiske tiltag. Den bliver svækket, hvis kandidatuddannelsen indskrænkes til kun at ligge i Aalborg, skriver debattørerne.

Emilie Lærke Henriksen

Debat
8. februar 2022

Det er uforståeligt, at kandidatuddannelsen i socialt arbejde står til at lukke helt i København. Dermed forsvinder to tredjedele af alle pladser. Det er desværre konsekvensen af Aalborg Universitets udmøntning af den politiske aftale om udflytning af studiepladser, og derfor kan man i fremtiden kun læse denne vigtige velfærdsuddannelse i Aalborg. Uddannelsen er ellers en overvældende succes og bidrager med vigtig viden til det sociale arbejde i Danmark og udlandet.

Kandidaterne er efterspurgte. Og de kommer nu til at mangle i stor stil – især på Sjælland og Fyn. De færdiguddannede kandidater får typisk ansættelse som ledere, planlæggere, udviklere inden for det sociale felt samt som undervisere af kommende socialrådgivere, fordi de både besidder traditionel kundskab som akademikere og har en detaljeret viden om det sociale område i praksis – hvilket andre akademikere mangler. De har også viden om at arbejde i et krydsfelt mellem det offentlige system og civilsamfundet.

Vi mister vigtige tværfaglige problemløsere

Det er både socialrådgivere, pædagoger, sygeplejersker, sociologer, psykologer og andre, som uddanner sig til kandidater i socialt arbejde. Dermed er uddannelsen også en basis for udvikling af tværfagligt samarbejde, som er stærkt efterspurgt i den kommunale praksis, fordi det er en nøgle til at forstå og udvikle nye løsninger på komplekse sociale problemstillinger.

Som samfund har vi i høj grad brug for mere viden om og udvikling af det omfattende sociale arbejde, som hver dag udføres i velfærdsstaten. I årevis har det været et velbegrundet politisk ønske at få mere viden om, hvad der rent faktisk virker, når vi eksempelvis griber ind for at hjælpe udsatte børn og voksne. Samtidig har politikerne efterspurgt viden, blandt andet om hvordan vi inddrager socialt udsatte børn og voksne i deres egen sag, hvordan vi får bugt med social kontrol og hvad effekten er af de større politiske reformer, som gennemføres. Det er netop den type viden, kandidaterne i socialt arbejde får, og det er netop den type forskning, der bliver til i forskningsmiljøet omkring uddannelsen.

I tilknytning til uddannelsen er der opstået et stærkt og vigtigt forskningsmiljø, som er kendt og respekteret af socialforskere i hele verden. Her forskes i blandt andet socialt arbejde med udsatte børn og unge, integration, inddragelse af borgere i social- og beskæftigelsesrettede indsatser og de sociale effekter af digitaliseringen af den offentlige sektor.

Hele det sociale område nyder godt af denne forskning, som bygger på en akademisk og samtidig praksisnær viden om området og dermed kan levere resultater, som omsættes i praksis. Den eftertragtede impact er således en del af både uddannelsen og forskningen. Lukningen af kandidatuddannelsen i socialt arbejde vil ikke kun få alvorlige konsekvenser for muligheden for at uddanne nye kandidater, men også for et unikt og vigtigt forskningsmiljø.

Fejl at lukke velfærdsuddannelse

Vi tillader os at tvivle på, at det var et ønske fra forligspartierne bag aftalen om udflytning af studiepladser at lukke en så succesfuld og vigtig velfærdsuddannelse. Derfor vil vi gerne sende en klar opfordring til partierne bag aftalen om at gentænke konceptet, så den nødvendige nedskæring af studiepladser og udflytningen af studiepladser ikke skaber nye og uoverskuelige samfundsmæssige problemstillinger.

Konkret bør forligspartierne nøje gennemgå forslagene til nedskæring af studiepladser og sikre, at samfundsrelevante uddannelser som for eksempel kandidatuddannelsen i socialt arbejde ikke bliver skåret så meget, at vi kommer til at mangle kandidater. Forligspartierne bør også have øje for, at regionerne på Sjælland og Fyn ikke mister muligheden for at kunne uddanne og aftage kandidater i socialt arbejde, og at det sociale arbejde som forskningsfelt ikke skæres ned.

Vi ved, at alle aftalepartierne er stolte over det danske velfærdssamfund og det stærke sociale sikkerhedsnet, som kendetegner vores samfundsmodel. Uddannelse og forskning i netop det sociale arbejde er en afgørende forudsætning for både kvalitet og udvikling af den sociale indsats. Til gavn for udsatte børn. Til gavn for sårbare voksne. Til gavn for offentlige og private institutioner på det sociale område. Til gavn for et samfund, som har ambitionen om, at alle skal have en fair chance for et godt liv.

Maja Lundemark Andersen er lektor og studienævnsforkvinde ved kandidatuddannelsen i Socialt Arbejde.

Lars Uggerhøj er professor i Socialt Arbejde. Begge ved Aalborg Universitet.

Mads Bilstrup er formand for Dansk Socialrådgiverforening.

Louise Dülch Kristianse er formand for faggruppen Akademiske socialrådgivere.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

ingemaje lange

Så enig. Tak for at rejse problemstillingen!