Kommentar

Kampagnen #textmewhenyougethome er en afsporing af debatten om vold mod kvinder

Hashtagget #textmewhenyougethome er udtryk for en bevægelse, der på ingen måder har forståelse for det problem, den forsøger at sætte fokus på, for langt størstedelen af den vold, kvinder er udsat for, foregår netop i hjemmet, skriver pædagog Mette Skovhus Larsen i denne kommentar
Drabet på en ung kvinde fra Aalborg har genskabt fokus på vold mod kvinder.

Drabet på en ung kvinde fra Aalborg har genskabt fokus på vold mod kvinder.

Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Debat
16. februar 2022

Det fuldstændigt forfærdelige og tragiske drab på Mia Skadhauge Stevn i Nordjylland har sat fokus på kvinders utryghed i nattelivet.

Under hashtagget #textmewhenyougethome skriver kvinder i hobetal om, hvordan de går hjem fra byen i frygt for at lide samme skæbne. Kvinder deler billeder af de ’våben’, de har i deres tasker. Nøgler, neglelakfjerner, stiletter og hårspray bliver vist som eksempler på, hvilke ejendele unge kvinder forbereder sig på at kunne bruge mod ukendte gerningsmænd, de kunne møde på vej hjem fra byen.

Jeg kender selv den frygt. Jeg har mange gange taget mig selv i at gå med hjertet oppe i halsen på vej hjem fra byen. Jeg har, som mange andre kvinder, oplevet at blive taget på røven i byen, at blive forulempet af taxachauffører og at løbe fra vamle tilbud om at få penge for at give blowjob til ældre mænd. Jeg er også mor til to døtre, som jeg for alt i verden ønsker skal være trygge og ikke udsættes for sådanne uhyrligheder. For det er et faktum, at mænd kan misbruge deres fysiske overlegenhed til at udøve vold mod kvinder.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Enig, den skjulte vold i hjemmene nogle mænd udøver mod kvinder, partnervold og partnerskab er et kæmpe problem og bør i den grad fokuseres tydeligere i debatten. Min egen forståelse af mulige årsager til nogle mænds trang til at begå vold mod kvinder blev i den grad udfordret af podcasten “Kim Leine om MeToo og de trængte mænd” i Weekendavisen den 11/2. Her diskuterer Kim Leine og Martin Krasnik et åbenbart tydeligt dysfunktionelt kvindesyn, som lever i bedste velgående blandt mange mænd, inklusive de to herrer selv. Rystende. Er det virkeligheden, at mænd i det skjulte misunder Harvey Weinstein? - “For noget i det indre vil ikke følge med, og hvad gør man egentlig, når man undres og skammes over sin egen altoverskyggende kvindesult?”
https://www.weekendavisen.dk/2022-6/avistid/kim-leine-om-metoo-og-traeng...

Søren Nielsen, Estermarie Mandelquist, Per Klüver, Ole Olesen, nils valla, Maria Ulsig, Christina Laugesen, Eva Schwanenflügel, June Beltoft og ingemaje lange anbefalede denne kommentar
ingemaje lange

Tak for klummen..vigtig pointe.
Og tak Birthe for at henlede opmærksomheden på den skamløse, sexistiske artikel fra Weekendavisen.
Jeg er utrolig sorgfuld og trist over, at der i mit land findes (åbenbart mange og også veluddannede) mænd der degraderer mit køn og mig som menneske til et stykke brugs-kød der skal tilfredsstille mænd.
Det mest triste er,at vi bilder os ind,at vi har ligestilling. Og derfor går dette frygtelige problem under radaren.

Mogens Holme, Margit Lund Christensen, Birgit Froh, Estermarie Mandelquist, Per Klüver, Inger Pedersen, Ole Olesen, nils valla, Maria Ulsig, Christina Laugesen, Eva Schwanenflügel og June Beltoft anbefalede denne kommentar
Christina Laugesen

Check også denne her i Weekendavisen https://www.weekendavisen.dk/2022-6/samfund/ad-det-er-en-feminist - man græmmes!
Forhåbentlig er dette ikke et bredt billede på, hvad piger i 10-11 års alderen bliver mødt med af kvindehad, indledningsvist.

Estermarie Mandelquist, Eva Schwanenflügel, ingemaje lange, Ditte Trolle og Maria Ulsig anbefalede denne kommentar

Vold er generelt afskyelig, men særdeles afskyelig når den begås mod kvinder og børn af mænd, bare fordi de kan.
Det bliver nok en lang sej kamp og skoling for ændre den mentalitet.

Forøvrigt interessant denne voldsfrygt er HER hjemme og ikke noget der foregår i Rusland.
Gad vide om danske soldater også er parate til ofre livet for kvindernes skyld ;-(

ingemaje lange

Tak for klummen..vigtig pointe.
Og tak Birthe for at henlede opmærksomheden på den skamløse, sexistiske artikel fra Weekendavisen.
Jeg er utrolig sorgfuld og trist over, at der i mit land findes (åbenbart mange og også veluddannede) mænd der degraderer mit køn og mig som menneske til et stykke brugs-kød der skal tilfredsstille mænd.
Det mest triste er,at vi bilder os ind,at vi har ligestilling. Og derfor går dette frygtelige problem under radaren.

Eva Schwanenflügel, Estermarie Mandelquist og nils valla anbefalede denne kommentar

Der er større markant chance for at min søn bliver banket, røvet, ydmyget eller slået ihjel på vej hjem fra byen, end der er for hans tvillingesøster.

Det vælger samfundet bare at lukke øjnene for. :-/

Margit Lund Christensen og jan sørensen anbefalede denne kommentar
Morten Kjeldgaard

Ja, lad os droppe alle bestræbelser på at kvinder kan gå i sikkerhed på gaden, og i stedet fortsætte den diskussion vi har i 54 år at mænd skal tage at opføre sig ordentligt. Det har ikke hjulpet endnu, men bare vi diskuterer længe nok så må der gå nogle kvinder til i nattelivet i mellemtiden. Lad os så tage diskussionen om #textmewhenyougethome op igen om 54 år hvis ikke diskussionerne om mænds adfærd har båret frugt.

Mener danske mænd var meget betænkelige da kvinder fik stemmeret. Men en utænkelig tanke idag, de ikke skulle have stemmeret
Da man ikke mere måtte ryge i det offentlige rum var modstanden også stor. Men alle kan i dag forstå det rimelige.

Af og til bliver det bydende nødvendigt opdrage/udvikle os selv som samfund, hvis ikke nu hvornår så

Eva Schwanenflügel, ingemaje lange og Rolf Andersen anbefalede denne kommentar

Hvorfor er en uskyldig voldsramt kvinde mere forfærdeligt end 2 uskyldige voldsramt mænd?
AL vold er forfærdelig og bør da naturligvis behandles med samme slvor

Mogens Holme, Flemming Olsen og nils valla anbefalede denne kommentar

@jan sørensen
Ikke når man dyrker kønskamp.

Men desværre også en gode måde at samle penge ind på, og giver berettelse til diverse organisationer.

@Jens Jensen.

Du skriver sikkert som du tænker.
Er det ikke muligt for dig debatere kvindernes sikkerhed, uden bringe kønskamp og pengeindsamling ind i debatten?

@nils valla
Jeg ser tingene bliver brugt i en kønskamp. Og at debatterne er gemmesyret af dette. Og det påtaler jeg så (så som kommentar sporet, påviser meget tydeligt)

Og bruge en psykopat som på skrækkelig vis har myrdet en, som en del af det med Mænd og vold imod kvinder er for mig usagligt linke tingene sammen på denne måde.

"debatere kvindernes sikkerhed"
Den er svær, sådan som tingene bliver anskuet og vinklet i en kønskamp, at mænd får skylden og stemplet på grund af psykopater.

Jeg er far til en datter.
Jeg har snakket med hende på et tidligt tidspunkt om, hvad der sker ude i den virkelige verden, og at der er dumme/onde mennesker derude, Men der desværre også er mennesker der er så ødelagte, at de kan finde på at skade deres medmennesker.

Men samtidigt at hun skulle forstå, at de få mennesker, der har ondskab i sig, ikke har noget med det almindelige menneske at gøre. Men at de er der, og det er en del af livet (at der er rovdyr derude, og hun har selv ansvar for at passe på og beskytte sig)

Da hun begyndte at gå i byen, havde jeg en naturlig samtale om, hvad dette kunne indbære, og hvad hun skulle passe på med på grund af, at der er onde mennesker derude.

Og onde mennesker kan ikke stoppes ved ideologiske tiltag

P.s. til det med penge indsamling er måske lidt udenfor, men det er ikke til at komme uden om, at det har en stor indvirkning på debatten.

Det kan vel aldrig være en afsporing af nogen som helst debat at sætte fokus på, at det er farligt for kvinder at bevæge sig rundt udenfor - udelukkende fordi de er kvinder.

Det ville da være en hån mod Emilie Meng, Mia Skadhauge Stevns og alle de andre kvinder, der er blevet dræbt, bare fordi de er kvinder.

At det så også er vigtigt med en debat om, at det kan være farligt for kvinder at være hjemme, ja, faktisk så farligt at 12 mister livet om året, det er jeg enig i.

ingemaje lange, Estermarie Mandelquist og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

@Jens Jensen
Du har sku en pointe
“Og onde mennesker kan ikke stoppes ved ideologiske tiltag”

Hvordan er det realistisk at stoppe mennesker per lov og/eller ideologisk undervisning , der tydelig udfører antisocial adfærd og/eller ligeglad med loven (for vold er rent faktisk ulovligt…). Det samme med voldtægtsdebatten, der er INGEN, som udgangspunkt, i et oplyst samfund andet hvis kraftigt mentalt retarderet eller tilsvarende, der IKKE ved, at voldtægt er dårligt og ulovligt…. Men alligevel sker det…. Det samme med partnervold… og partnermord

Denne debat er ofte præget af en dobbeltsidigt ultra sexisme.
-Mændene skæres over i en kam (drevet af feminismen og samfundets ødelæggelse af manden i sig selv og de positive ting ved maskulinitet),
-og kvinderne infantiliseres (sikke en empowerment).

Og hvad skræmmer mig mere ved denne fearmongering(faktisk næsten mere en warmongering), at hvordan påvirker det samfundet? Hvordan påvirker det mænd?
For hvis der er noget, som er 101 psykologi, så det at blive uretfærdigt behandlet, at blive udstødt og anklaget for ting, som man ikke er. Særligt at man dæmoniseres pga. det medfødte køn og essencen af en selv/selvværd.
Det er den direkte vej til “resentment” (ikke godt tilsvarende ord på dansk).
Og tro mig, det styrker ikke mændenes forhold til kvinderne, såvel som kvinderne der bliver fodret med at skulle hade og frygte den almindelige gennemsnitlige mand!

Og mig som troede at sexisme var yt!

Flemming Olsen, jan sørensen og Jens Jensen anbefalede denne kommentar

Partnervold og Partnerdrab sker ikke "bare" ud af det blå, og når man vælger sådan en ensidig debat, kan jeg ikke se hjælper, men kun gør problemet værre, når man er mere opsat på at pege finger, frem få at forstår dynamikken.

fra linket
""Partnerdrab sker som oftest som kulmination på et langt forløb med vold. Volden udvikler sig over tid, bliver gradvist hyppigere og voldsommere og kan ultimativt ende i drab. Drabene sker altså ikke pludseligt og i affekt, som mange måske tror"

"TILFØJELSE: Jeg skal huske at tilføje, at der jo findes psykopater, som er ramt af en genetisk defekt der disponerer for psykopati. Sådanne personer kan ikke behandles - adfærden er gnetisk fastlagt, og de kan ikke ændre sig ved terapi eller lignende. "

https://www.facebook.com/koensdebat/posts/4849409571839007?__cft__[0]=AZ...

@Liv Pedersen
Kan kun sige ja til det med 101 psykologi.

Når vi gør et køn til offer og et køn til krænker(rovdyret) per automatik, Og hvad det så har af betydning for en selv eller det modsatte køn. og deres dynamikken imellem.

Jeg er desværre af den klare overbevisning at det kun vil forværre problemstillingen, med denne tilgang vi har til problemet

For vil vi have sunde maskuline mænd, så har jeg svært ved at ser den måde vi behandler mænd på, og taler om dem på, skulle skabe gode betingelser for dette.

Søren Nielsen

Tak for dit indlæg i denne debat.
Det er som om at mænd ikke har lov til at skrive det, som kvinder kan.

Jeg er selv en 53 årig heteroseksuel mand med mange byture "under vesten". Jeg er da tit blevet provokeret og skubbet af de dér alfa-hanner, men jeg har altid klaret frisag, enten ved at tale med fjolset eller simpelt hen løbe min vej.

Den anden dag skrev jeg til en ven: "Jeg er kommet godt hjem"

Disse "debatter" foregår altid på samme måde. En eller anden dårlig ting sker for kvinder, og det påstås at det sker FORDI de er kvinder. En mand kommer forbi og påpeger at den dårlige ting sker væsentligt mere for mænd. Kvinderne bliver sure og anklager ham for at afspore debatten.

Og begge parter har ret.

Manden har ret i at når dårlige ting sker mere for mænd, modbeviser det at kvinder er særligt udsatte.

Og kvinderne har ret i at manden prøver at afspore debatten, og undslå sig mænds, særlige kollektive pligt til at beskytte kvinder. Manden prøver ganske rigtigt at stoppe toget der kører direkte ind i 1890… for mænd.