Læserbrev

Kulturministeren bør ikke kun vælge ministerietyper fra eliten til sin techtænketank

Det er vigtigt, at medlemmerne i kulturministerens techtænketank også kommer fra den kooperative demokratiske tradition. Hvis ikke, risikerer vi, at tænketankens mission alene kommer til at handle om at sælge danske it-løsninger på de globale markeder, skriver ph.d. i offentlig administration Rasmus Øjvind Nielsen
Debat
3. februar 2022

Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) går nu i spidsen for en nordisk tænketank om, hvordan techgiganterne og demokratiet kan leve bedre sammen. Til det formål samler hun et hold af »nordiske eksperter, civilsamfund, og andre relevante personer«. Her bør ministeren holde sig for øje, at Danmark har to forskellige demokratitraditioner at byde ind med: en før og en efter Schlüter. Tænketankens relevans afhænger af, hvilken tradition deltagerne repræsenterer.

Før 1980’erne var Danmark et folkestyre båret af stærke offentlige institutioner, som understøttede gigantiske ansamlinger af kapital uden for markedet i form af kooperative, brugerejede og statsejede virksomheder. Dermed kom moderniseringen borgerne til gavn i form af rent vand og telefoni. Den fælles rigdom gav danskerne overskud til at deltage i demokratiet, mens de fællesejede virksomheder alene skulle hvile i sig selv.

En skandinavisk model for digitalisering kunne være at genoplive denne tanke og lade de naturlige monopoler på internettet – vennenetværk, søgemaskiner og e-handelsplatforme – overgå til folkeeje. Hvad med et gennationaliseret PostNord som leverandør af infrastruktur for digital samhandel og demokratisk samtale?

Desværre er der stor risiko for, at netværksrekruttering, der starter på Christiansborg, giver os et hold af netop de fagprofessionelle, som siden Poul Schlüter har medvirket til at skabe et nyt, elitedrevet demokrati i Danmark.

Disse alumner fra finansministeriet og McKinsey har mødt globaliseringsudfordringen ved at samles om én fælles mission: at styrke eksportvirksomhederne ved blandt andet at likvidere og privatisere den folkeejede kapital og den offentlige sektor.

For dem vil tænketankens mission alene handle om at sælge danske it-løsninger på de globale markeder under et tillidsvækkende brand. Helle Thorning-Schmidt har allerede vist, hvordan DK-brandet kan bruges i Silicon Valley.

Hvordan lyder en nordisk standard for ansvarlig digital platformsudvikling? Kedeligt og irrelevant. Prøv noget nyt – eller rettere: noget nærmest oldnordisk. Invitér repræsentanter fra det stærke folkestyre om bord.

Rasmus Øjvind Nielsen er ph.d. i offentlig administration.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Ete Forchhammer

Godt at få rykket skillelinjen tilbage fra Anders Fogh Rasmussen til Poul Schlütter!
- ikke mindst nu hvor nogle tror det vil være bedre med Pape end med Ellemann jr. som statsministerkandidat… "man sætte ølse for/ man sætte ølse bag,/ pølsen beholder dog sin smag.” (Wessel)
Men tankevækkende at de socialdemokratiske mellemspil blot har været pausemusik.