Klumme

Når det brænder på, er tvangsbortadoption ofte det bedste for barnet

Ideelt set burde tvangsbortadoption og -fjernelse aldrig finde sted, men står vi i valget mellem ondt og værre, er det bedre med tvangsbortadoptioner end anbringelser, der spænder barnet ud mellem pleje- og biologiske forældre, skriver sognepræst Henrik Gade Jensen i denne klumme
Tvangsbortadoption er aldrig ideelt, men en god nødløsning, så længe der findes forældre, som ikke kan tage sig af deres eget barn, skriver sognepræst Henrik Gade Jensen.

Tvangsbortadoption er aldrig ideelt, men en god nødløsning, så længe der findes forældre, som ikke kan tage sig af deres eget barn, skriver sognepræst Henrik Gade Jensen.

Mads Jensen/Ritzau Scanpix

Debat
28. februar 2022

Før vi fik grundloven i 1849, blev børn af baptister tvangsdøbt. Politiet kom og hentede barnet og kørte det til kirken, hvor præsten blev pålagt at foretage dåben. Derefter blev det kørt hjem igen.

I dag ser vi dette som en grov forulempelse af retten til trosfrihed. Samtidig har vi langt større tvangsindgreb. Nu fjernes børn helt fra deres forældre.

En tredjedel af alle tvangsbortadoptioner sker i Lolland Kommune, hvor jeg bor.

Tvangsbortadoption er et meget voldsomt indgreb. Det er hårdere end tvangsfjernelse, som i forvejen er en voldsom foranstaltning. Ved tvungen bortadoption mister den fødende mor al ret til sit barn, som vokser op blandt nye forældre.

Der er også mange anbringelser, som sker med samtykke mellem forældre og kommune.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Dorte Sørensen

Undskyld men jeg tabt pusten ved at læse denne klumme.

Var det ikke bedre at hjælpe familierne så de kan give barnet en god opvækst. Der er ingen tilbundsgående undersøgelser, der viser at tvangsadoption er den bedste løsning.

Ja Lolland kommune har langt den største andel af den hastigt stigende tvangsadoptioner. Men er det fordi at Lolland har fået mange svage familier sendt der ned pga af de lavere boligpriser osv. Eller er brungen mere, at det er meget billigere for kommunen at tvangsadopterer, da udgifterne til kommunen så forsvinder.

Christel Gruner-Olesen, Lillian Larsen, Steen Obel, Lise Lotte Rahbek, Marianne Stockmarr, Hanneh Christensen, Eva Schwanenflügel og Troels Ken Pedersen anbefalede denne kommentar
Hanneh Christensen

Jeg får kuldegysninger, når jeg hører ordet tvangsadoption.

Og bedre bliver det ikke, når skribenten blander det sammen med, om forældrene har et arbejde. Eller han samtidig ikke forholder sig til, at tvangsfjernede børn ofte klarer sig dårligt gennem livet.

Jeg hørte for nylig en radioudsendelse om en mor, der flygtede til Tyskland pga risiko for tvangsfjernelse. I Tyskland mener de, forældrene er egnede. Der burde ikke herske tvivl, når danske myndigheder tvangsfjerner.

På Frederiksberg blev et barn tvangsfjernet. Ups, det indrømmede kommunen senere var en fejl.

Jeg har desværre indtryk af, at der i disse sager indgår begrebet magtbrynde.

Claus Nielsen, Lillian Larsen, Lise Lotte Rahbek, Marianne Stockmarr og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

... Er denne klumme en dårlig spøg?

"Den karakterdannelse, som er så vigtig hos børn og unge, sker og skete ganske naturligt gennem arbejdet. Der er pligter, og der er opgaver, også når man ikke har lyst. Det forplanter sig til børnene og giver moral og rygrad."

Det er jo ren middelalderromantik. Den fattige men ædle bonde med 12 børn som knokler sig ihjel i marken, mens børnene måtte dele om tøj og skolebørger.
Hvem ejede jorden bonden arbejdede på? Hvor gamle blev bænder og hvilken kvalitet af livet havde de af deres møje, mens herremanden og kirken funklede og havde gode kår.

Jeg undskylder ikke. Jeg får det reelt dårligt af at læse sådan en omgang komø.. mortenkorchsk bavl!

Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen og Steen Obel anbefalede denne kommentar

Der er nogen her der trænger til noget viden og erfaring om børns mistrivsel, når forældrene ikke magter at give deres børn en god opvækst.
Tro det eller lad være, der er forældre der ikke kan give egne børn en god barndom blandt andet på grund af forskelligt misbrug og egen psykisk mistrivsel.

Lise Lotte Rahbek

Henning Kjær
Du trænger vist til et nærlæse klummens sammenkobling mellem forældrenes arbejdes-evne, fortidens idealiserede bondekultur og hvordan det bindes sammen med forældre-evner.

Claus Nielsen, Eva Schwanenflügel og Steen Obel anbefalede denne kommentar

Nu har sognepræsten jo selv eksplicit åbnet for karikaturen, så lad mig forsøge mig ud i samme genre: efter søndagens arbejde i kirken med så forfærdelig mange ubesatte pladser og dermed alt for få tilhørere til præstens 'guldkorn', føler præsten - efter et forsvarligt og trøstende indhug i altervinen - behov for at meddele sig til en større skare bestående af Informations læsere, og debatredaktionen stiller velvilligt spalteplads til rådighed for prædikantens forvrøvlede præk - rettelse: 'b' i stedet for 'p'.

PS. Hvis nogen skulle finde min kommentar stødende, vil jeg anbefale vedkommende at genlæse prædikantens kommentar, som jeg vil karakterisere som stødende.

Claus Nielsen, Eva Schwanenflügel og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar