Læserbrev

Politikerne hader ikke personbilen. Det er busser, tog og cykler, der mangler kærlighed

Når politikerne vedtager en infrastrukturplan, som bygger veje og broer for 64 milliarder kroner, er det absurd at anklage dem for at være bilfobiske. Men tænk, hvis de faktisk var det, så vi kunne få prioriteret den kollektive trafik og cyklismen, skriver journaliststuderende Emil Hee Senstrup i denne replik
Debat
8. februar 2022

Erik Svane harcelerer i Information den 5. februar mod hysteriske politikere. Årsagen til udbruddet er, at den nu tidligere transportminister Benny Engelbrecht (S) har givet grønt lys til, at 15 kommuner kan nedsætte fartgrænsen i tættere bebyggede områder fra 50 km/t til 40 km/t. Det er ifølge Svane en »hetz mod det frie menneske«.

At være så vred over muligvis at skulle køre 10 km/t langsommere i 15 af landets kommuners byer er én ting. Det skal man nok være en meget utålmodig mand for at kunne forstå.

Men når Svane kritiserer vores politikere for generelt at føre kamp mod privatbilismen, hopper kæden helt af. Ikke mindst, når man tænker tilbage på sidste års Infrastrukturplan 2035.

Planen afsætter cirka 64 milliarder kroner til vejprojekter, hvoraf de fleste går til udbygning eller forbedring af motorvejene. Til sammenligning afsættes der 400 millioner kroner til forbedring af cykelinfrastrukturen.

Da regeringen præsenterede den store infrastrukturplan, fik danskerne at vide, at den hverken ville øge eller reducere transportsektorens CO₂-udslip, som i dag udgør omkring en fjerdedel af den samlede danske CO₂-udledning. Det viste sig jo ikke helt at holde stik – og med den seneste udvikling i Transportministeriet og de skjulte tal for anlægsfasen tyder noget på, at sektoren kun er endnu mere sort end hidtil antaget.

At Erik Svane kan konkludere, at vores politikere er bilfobiske oven på den infrastrukturplan, er utroligt. Og så selv om han måske skal køre 10 km/t langsommere i 15 af de danske kommuner.

Massive investeringer i vejtrafikken forlænger blot status quo. Og udbygning af veje har jo ikke til hensigt at føre til mindre trafik. Der mangler i dag virkelig politisk vilje til at få flyttet folk fra bilerne over til bus og tog. Lad os få flere hysteriske storbypolitikere, som Erik Svane kalder dem, så vi kan få prioriteret den kollektive trafik og cyklismen.

Emil Hee Senstrup er journaliststuderende

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Hvis man har prøvet at stå på en midtsjællandsk lokalstation i blæst og regn i halve og hele timer fordi al transport er aflyst, og forsinkelser IKKE viste sig på de smarte rejseplansapper DOT eller DSB, begynder tanken om, at det må være det forfærdelige tab af komfort der gør, at "folk" som flest bare ikke gider pine sig selv ihjel i den offentlige transport i Danmark.

Offentlig transport fungerer ikke. Er det fordi magthaverne ikke vil, at den skal fungere?

Lillian Larsen, erik pedersen, Eva Kjeldsen, Per Klüver og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar
Gert Friis Christiansen

Jeg bruger stort set kun cykel og offentligt transport, mest fordi jeg ikke har brug for det. Jeg kan godt lide dit mål, så derfor er det lidt utilfredsstillende, at du ikke lægger alle tal frem. Ifølge Motormagasinet (det første hit i min søgning) var de samlede årlige afgifter på biler i 2017 på 52 milliarder kroner. Fra nu af til 2035 vil beløbet så være 13 x 52 = 676 milliarder kroner. Da jeg selv er cykelist kender jeg den samlede sum af afgifter på denne transportform indtil 2035, den er 0 kr. Til gengæld spare jeg samfundet for 8 kroner for hver km jeg kører, jvf. transport ministeriet, pga sundhedsbesparelser osv. Så hvad kan man lære af det? Hvis vi alle begyndte at køre på cykel, ville vi blive et meget sundt folkefærd, men vi skulle køre på nogle meget hullede cykelstier. Til gengæld ville sundhedsudgifterne sikkert falde, og så kunne man tage vedligeholdelsesudgifterne fra sundhedsvæsnet! ( Ha, Det var en joke, I kan ta' det)

Gert Friis Christiansen

Rettelse: ....,mest fordi jeg ikke har brug for en bil.

Lillian Larsen

Cykelstierne må altså ikke være hullede! Det vil give store udgifter til sundhedsvæsenet, når cykler med fart på falder i hullerne.
Men med så mange cykler ville man nok gøre mere ud af cykelstierne.