Klumme

Regeringen bør beskytte både jobsøgende seniorer og minoritetsetniske borgere mod diskrimination

Regeringen vil gøre det ulovligt for arbejdsgiver at spørge jobsøgende om alder. Samtidig negligerer den, at minoritetsetniske borgere også bliver diskrimineret, når de søger job. Den nye lov burde anonymisere ansøgerne helt, så alle former for diskrimination forhindres, skriver forperson for Mino Danmark Nadeen Aiche i denne klumme
Tørklædebærende minoritetsetniske kvinder skal også sende 60 procent flere ansøgninger end kvinder uden tørklæde, skriver Nadeen Aiche.

Tørklædebærende minoritetsetniske kvinder skal også sende 60 procent flere ansøgninger end kvinder uden tørklæde, skriver Nadeen Aiche.

Christian Lindgren

Debat
10. februar 2022

Onsdag i sidste uge fremlagde regeringen et lovforslag, der skal sætte en stopper for, at seniorer diskrimineres på arbejdsmarkedet. Den vil gøre det ulovligt for arbejdsgiver at bede om at få oplyst ansøgeres alder, når de slår stillinger op.

Lovforslaget udspringer af en undersøgelse, der viser, at halvdelen af alle ledige over 50 år oplever at blive fravalgt på arbejdsmarkedet på grund af deres fødselsdato.

Seniorer skal naturligvis ikke frasorteres på arbejdsmarkedet. Men regeringens indsats klinger hult, når vi i årevis har vidst, at minoritetsetniske borgere står over for præcis samme udfordring som borgere over 50 år.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

På Linkedin har jeg lige igår siddet og læst indlæg som kundgjorde, at i jobansættelser og bestyrelser og andre udvælgelser,
der var det bestemte personlighedstyper, køberne var ude efter, og ikke så høj grad kundskaberne.
Logikken skulle være, at kundskaber og håndelag kan læres, men man kan f.eks ikke sætte en hel gruppe ekstroverte, opstarts-stærke men detaljesvage og dominerende persontyper sammen,
og få et godt samarbejdende team ud af dem.

Så jeg ved ikke om de anonymiserede ansøgninger gør den store forskel, faktisk, eller om der bare bliver alt for mange u-konstruktive jobsamtaler sat op

Lise Lotte Rahbek

Gert Romme
Jeg forsøgte såmænd bare at forholde mig til oplæggets ønske om anonymiserede ansøgninger, uden køn, navn eller alder for at gøre jobsamtaler og ansættelser mindre betinget af netop alder eller etnicitet.
Jeg forstår oprigtigt ikke hvad du angriber mit indlæg for at indeholde eller ikke indeholde. Hvis du lige ridser uenigheden op, kan jeg nemmere være med til at være uenig. Eller.. nej, jeg forstår ikke.