Læserbrev

Regeringen må se at få styr på de lange ventelister til psykiatrisk udredning og botilbud

Når udredningen halter, og tilbuddene er svundet ind på det psykiatriske område, svigter vi både børnene og de mest belastede borgere. Jeg håber virkelig, at regeringens tiårsplan for psykiatrien får rettet op på dette, skriver psykiatrisk sygeplejerske Susanne vom Braucke i dette debatindlæg
Debat
23. februar 2022

Den 13. februar hørte jeg børnepsykiater Nina Tejs Jørring udtale, at »vi gør det ikke godt nok«. Anledningen var, at flere og flere forældre selv vælger at betale for udredning af deres barn i jagten på en diagnose, der kan sikre, at deres barn kan få hjælp. Og ja, det er sådan skruet sammen, at hvis der skal bevilges støtte i skolen til et barn, der ikke trives, skal barnet have en diagnose.

Jeg er en af de sygeplejersker, der har forladt hospitalspsykiatrien. Jeg var ellers glad for min arbejdsplads, havde gode kolleger, gode arbejdstider, stor selvbestemmelse. Men jeg kunne ikke blive ved med at gå på kompromis med min faglighed i mødet med de mange patienter. Patienter, som blev henvist til os i en alt for hurtig strøm, hvorfor forløbene ofte blev afsluttet, før patienterne følte, de var klar til at slippe psykiatrien. Det er den samme historie, som bliver beskrevet i børnepsykiatrien: Mange nye står ved døren og banker på. 

Jeg har set det samme ske i den kommunale psykiatri i form af dårligere tilbud til mennesker med mere varige psykiske lidelser. Tidligere kunne man få bevilget støtte i hjemmet med det primære mål at hjælpe borgeren til mere selvhjælp. I dag kan man først efter mange sværdslag få bevilget et meget sparsomt antal timer socialpædagogisk vejledning, oftest placeret på væresteder, hvis tilbud gennem årene er svundet betragteligt.