Klumme

Vi skal turde tale med vores mænd om økonomisk ligestilling i hjemmet

Når kvinder vælger at gå hjemme eller gå på deltid for at have mere tid til børnene, kan det få store konsekvenser for deres økonomiske fremtid. Et første skridt må være at få overbevist partneren om, at han skal betale ind til hendes pension, skriver social- og sundhedsassistent Rikke Riis Jensen i dette debatindlæg
Kvinder, der vælger at arbejde mindre for at bruge mere tid derhjemme, skal huske, at det har betydningen pensionsopsapringen, skriver Rikke Riis Jensen.

Kvinder, der vælger at arbejde mindre for at bruge mere tid derhjemme, skal huske, at det har betydningen pensionsopsapringen, skriver Rikke Riis Jensen.

Mads Jensen/Ritzau Scanpix

Debat
11. februar 2022

Ligestilling er på alles læber og bliver debatteret alle steder. Men husker vi at debattere det et af de steder, hvor vi selv har mulighed for at påvirke det, nemlig i familiens lune skød? Eller er vi for bange for at brænde nallerne?

Familien fylder meget for de fleste, og mange vælger i større grad at prioritere familielivet. Der skal være tid til omsorg og nærvær. Men når familielivet prioriteres, er det oftest kvinden, der vælger sit job fra og familien til.

En af årsagerne til det kan være, at manden tjener mest, og det derfor giver bedst økonomisk mening, at han fortsætter med at arbejde og tjene penge til familien.

Som mennesker skal vi selvfølgelig have friheden til at prioritere, som vi har lyst til, og prioritere det, der giver mest mening i lige netop vores liv. Men det skal være et reelt valg at prioritere sådan, og ikke blot fordi det hænger bedst sammen økonomisk. Hvis det er baggrunden for valget, så har vi lang vej igen, før vi har ligestilling.

Kvinden går glip af mange penge

Vælger kvinden at gå hjemme for at passe familie og hus, så skal hun også turde tage snakken om ligestilling i familien.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Frygtelig overskrift - hvis kvinder er så bange for deres mænd, så har vi da et helt andet og meget mere fundamentalt (samfunds)problem.

Hans Houmøller og Jesper Frimann Ljungberg anbefalede denne kommentar
Rikke Petersen

Det burde stå i lovgivningen, så behøver man ikke diskutere det i hjemmet.

Jesper Frimann Ljungberg

Undskyld mig men hele vinklen i den her klumme skurrer mig i ørerne.

// Jesper

Mette Johansson

Jeg er med på, at statistisk set er det det mest almindelige, at det er kvinder, der kommer på deltid i børnefamilier. Personligt havde jeg den omvendte ordning: Børnenes far var på deltid. Jeg vil derfor foreslå, at debatten kommer til at handle om den (delvist) hjemmegående - uanset køn. Jeg indrømmer, at jeg ikke længere er helt oppe på beatet, hvad angår skilsmisselovgivning og arveret; men mon ikke det stadig er sådan, at nogen typer pensionsopsparing vil indgå i en bodeling - subsidiært vil tilfalde enken? Der var i hvert fald en udfordring i tjenestemandspensioner, som ikke indbefatter en sum, der kan deles. Under alle omstændigheder vil det nok være en god ide for de fleste familier, at man konsulterer en advokat og får sikret hinanden på en ordentlig måde under hensyntagen til de faktuelle forhold. Ligegyldigt hvem (hvilket køn), der tjener mest/mindst.