Læserbrev

Ukraine fylder på TikTok: Mange børn er bange, mens specielt drenge latterliggør dem

Usandheder og spekulationer om Ukraine florerer i børn og unges foretrukne sociale rum. På TikTok er mange bange, mens specielt drenge latterliggør andre. Mit råd er at tage en pause fra rygtesmedene på sociale medier, skriver digital pædagog Eva Fog Noer i dette debatindlæg
Debat
28. februar 2022

Ukraine er blevet invaderet, og alle medier har massivt fokus på det. Mens vi voksne forsøger at finde hoved og hale i det, står de yngre generationer og gør det samme. Mange gange foregår det hele inde i deres hoveder, hvor frygt og forvirring kan udvikle sig meget hurtigt.

I stedet for at tale med deres forældre eller pædagogiske personale snakker de med hinanden. Det er med til at skabe en løbeild af usandheder og spekulationer i børn og unges lukkede sociale rum. Heriblandt TikTok, hvor jeg i snart tre år har haft en fod inde.

Som en fast del af mit digitalt-pædagogiske arbejde forsøger jeg at belyse de emner, som rører sig. Klokken var ikke mere end lidt over otte, før jeg havde lagt de første videoer op. Budskaberne var klare: Danmark er ikke i fare, og vi er ikke på vej i krig. Den efterfølgende tsunami af kommentarer og delinger viste, at Danmarks ungdom var vågnet op til et chok.

Frygten havde allerede sat ind. Et barn fortalte, at hans snart 18-årige storebror nu frygtede for sit liv, fordi han skal ind som værnepligtig. En anden spurgte, om tredje verdenskrig er på vej. Flere skrev ganske enkelt, at de var bange.

Ikke alle udviser frygt. En anden og ofte forekommende reaktion er latterliggørelse. Latterliggørelse af krigen, af mig og af dem, der er bange. Når der snakkes om emner, som vækker frygt, har en del mennesker behov for at tage afstand ved at gå til angreb. Et fænomen, som unge mennesker er meget dygtige til. »Når starter 3 verdenskrig, skal mig og drengene spille Fortnite i virkeligheden,« er et konkret eksempel på den type kommentarer.

Det bedste forsvar er et angreb, som en klog person engang har sagt, og specielt unge drenge benytter sig af det. Det bliver stadig ikke opfattet som sejt at udvise følelser som frygt, mens tonen i kommentarsporet afslører, at det forekommer helt acceptabelt at skræmme andre.

Uanset hvordan det manifesterer sig, er en masse mennesker lige nu bange, forvirrede og venter i uvished. I den kommende tid vil rygterne fortsætte, og medierne vil gøre det svært at slippe udenom. For både børn og voksnes skyld er mit råd derfor: Husk at tage pauser. Hvis situationen eskalerer, vil alle få det at vide af de rette kilder – ikke via rygtesmedene på de sociale medier.

Eva Fog Noer er digital pædagog og stifter af og forkvinde for DigiPippi.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her