Kommentar

20 danskere dør dagligt af corona, så det er stadig relevant at betone epidemiens alvor

Medier og politikere fortæller, at man ikke længere dør af corona, men med corona. Men er det nu også sandt? Seruminstituttet anslår, at cirka 60 procent af de coronarelaterede dødsfald fortsat skyldes virussen. Det er altså flere hundrede danskere, der dør af corona ugentligt, skriver tidligere overlæge Henrik Egeblad i dette debatindlæg
Det fremføres, at omikronvarrianten er mild, og som fuldt vaccineret er man godt beskyttet, dog dør flere hundrede danskere ugentligt af corona, skriver en tidligere overlæge.

Det fremføres, at omikronvarrianten er mild, og som fuldt vaccineret er man godt beskyttet, dog dør flere hundrede danskere ugentligt af corona, skriver en tidligere overlæge.

Emil Agerskov

Debat
22. marts 2022

Som pensioneret læge har man både tid til og interesse for at følge med i udviklingen af coronaepidemien, og jeg har fra epidemiens start dagligt ført registrering og kurver over de tal, som Statens Serum Institut oplyser klokken 14 hver dag.

Nyligt er det repetitivt understreget, at den aktuelle omikronvariant resulterer i mange, men heldigvis mildere forløb, og som fuldt vaccineret er man godt beskyttet mod alvorlig sygdom og død. Blandt andet i konsekvens heraf er vaccinerne vel modtaget herhjemme.

Under den aktuelle virusbølge, der begyndte primo november 2021, er der ikke desto mindre registreret omkring 2.500 coronarelaterede dødsfald eller cirka 1.000 flere end under anden bølge og mere end tre gange så mange som under første bølge.

Imidlertid fremhæves det, at i modsætning til tidligere, hvor dødsfaldene indtraf på grund af infektionen, dør man nu hyppigt blot med coronavirus i kroppen eller alene med spor heraf, påvist ved en nylig PCR-test. Dette har naturligvis været fremhævet i medierne som en rigtig god nyhed.

Fortsat mange dødsfald på grund af corona

Argumentet er som bekendt, at der under den aktuelt meget udbredte smitte vil være en række dødsfald, hvor en positiv PCR-test for coronavirus inden for 30 dage før dødsfaldet blot er en innocent bystander.

Tal fra Statens Serum Institut og PandemiX forskningscenter, RUC, angiver i et estimat, at i ugerne seks til ni i år udgjorde død med og ikke af coronavirus cirka 40 procent af alle coronaregistrerede dødsfald.

Imidlertid forekommer det i sig selv skræmmende, hvis de resterende 60 procent af de daglige dødsfald, der publiceres fra seruminstituttet, reelt er betinget af COVID-19.

I ugerne seks til ni, efter ophævelsen af alle restriktioner per 1. februar, udgjorde de coronarelaterede dødsfald i alt 975, mens de 60 procent reelle dødsfald på grund af COVID-19 ifølge estimatet var 585. Tænk, hvis det var trafikdrab: Næsten 600 mennesker på knap en måned eller tre til fire gange så mange, som dræbes i trafikken årligt!

Overdødelighed siden november

Er det forresten sandsynligt, at man så hyppigt dør med og ikke af coronavirus?

Som bekendt havde Danmark – sammen med Norge og i modsætning til næsten alle andre lande – en let formindsket dødelighed i 2020. Dette fremgår blandt andet af Our World in Data, som er en videnskabelig onlinepublikation.

Ifølge samme kilde har dødeligheden i Danmark imidlertid været stigende siden sommeren 2021, og omkring den 20. november 2021 var den tidligere formindskede kumulerede dødelighed helt udlignet. Siden er dødeligheden steget yderligere, og ved den senest publicerede opgørelse fra den 6. marts i år var overdødeligheden oppe på i alt 1.392 flere dødsfald end forventet.

I samme periode var der i alt 2.015 coronarelaterede dødsfald, hvoraf det ifølge seruminstituttet og PandemiX forskningscenter skønnes, at 1.368 dødsfald reelt var på grund af COVID-19. Antallet af estimerede dødsfald på grund af coronavirus passer således udmærket med den observerede overdødelighed. Ellers måtte man også forvente en forklaring fra myndighederne på, hvilke andre tilstande der pludselig giver anledning til overdødelighed og hvorfor. Hvorvidt estimaterne fra seruminstituttet og RUC netop er baseret på oplysningerne om overdødelighed – og derfor passer godt hermed – er uvist for undertegnede. Og det er ikke noget, der har fremgået af mediedækningen.

Årligt dør cirka 54.000 danskere, det vil sige ugentligt godt 1.000. I de ovenfor omtalte 15 uger fra den 20. november 2021 og frem til den 6. marts 2022 døde altså knap ti procent flere end normalt. Man må sige, at det er en overdødelighed af et håndgribeligt omfang.

Epidemien er stadig i gang

Derudover er det meget tænkeligt, at der sker yderligere, upåagtede COVID-19-dødsfald. Herunder tilfælde, hvor personer uden forudgående PCR-test dør pludseligt eksempelvis grundet COVID-19-induceret blodprop eller grundet organinfiltration af virus eksempelvis i hjertet med dødelig hjerterytmeforstyrrelse. Ikkemedregnede dødsfald foreligger også hos patienter, der dør senere end 30 dage efter positiv PCR-test – i så fald regnes dødsfaldet nemlig ikke for COVID-19-relateret.

Som sagt anslår seruminstituttet, at de reelle COVID-19-dødsfald har udgjort 60 procent af alle coronarelaterede dødsfald gennem epidemiens tredje bølge i Danmark. Dødsfald på grund af corona er således fortsat afgørende hyppigere end dødsfald med coronavirus som innocent bystander.

Hvor gerne man end vil berolige befolkningen og bestyrkes i sin politik, forekommer det relevant at betone sygdommens fortsatte alvor snarere end det modsatte.

Og med 5-10.000 nydiagnosticerede tilfælde dagligt og i alt 534 registrerede coronarelaterede dødsfald gennem de seneste to uger (uge 10-11) svarende til mere end 20 daglige reelle coronadødsfald i gennemsnit kan tredje bølge endnu ikke anses for afsluttet, selv om både antallet af smittede og døde for nylig har været endnu højere.

Henrik Egeblad er pensioneret overlæge og dr.med.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Henning Kjær

En vis overdødelighed må nødvendigvis akcepteres, hvis de afdøde fik den bedste behandling der kendes, og noget tyder på det er tilfældet, siden hospitalerne og intensivafdelingerne ikke er lagt ned af overbelastning.
Hovedformålet, med de restriktioner der har være brugt mod corona, var ikke at holde dødeligheden i lavest muligt, hovedformålet var at undgå at sundhedsvæsnet brød sammen så sundhedsvæsnet ikke kunne give de coronasyge, den på det tidspunkt bedst kendte behandling for overlevelse.

uffe hellum, Danny Hedegaard og Leanette Nathalia Chresta Jensen anbefalede denne kommentar
Agnete La Cour

Jeg har også fulgt SSI's udgivelser af Corona-tal siden 9. marts 2020. Jeg har set en meget underlig og forbavsende overset 'detalje': incidenstal for smittede (antal pr. 100.000) for uvaccinerede og fuldt vaccinerede (dvs to gange vaccineret). Ind til starten af februar 2022 var de uvaccinerede mest udsat, men fra ca. 5. februar var de to tal nogenlunde lige store: for uvaccinerede 598,3; for fuldt vaccinerede 618,5. Allerede 12. februar var der sket en total kovending: incidenstallet for uvaccinerede var 640,1; for fuldt vaccinerede 817,9 - det var altså og har siden været meget mere sandsynligt at blive smittet, hvis man var fuldt vaccineret end hvis man var uvaccineret!! Efter 12. februar d.å. er disse tal ikke blevet offentliggjort af SSI. Mon man har syntes, at de var for vanskelige at forklare? Kan de forklares?
Et andet incidenstal indikerede længe en fordel ved vaccinationerne på trods af de underlige smittetal: nemlig incidenstal for coronapatienter indlagt på hospitalerne. Lad mig bruge 12. februar. Her var tallet 39,6 for uvaccinerede og kun 20,9 for fuldt vaccinerede. Siden ca. 1. marts har de to tal været nogenlunde lige store, i går 21. marts 28,3 og 26,2 (nu tre gange vaccineret - vaccinerede med kun to stik var faktisk mindre udsatte: her var tallet 19,5).
Et tal kan glæde os, men skyldes måske mere at omikron er mindre belastende end de tidligere varianter. Procentdelen af (indlagte på intensiv)/(indlagte i alt) er mere end 10 gange mindre end ved de tidligere varianter, i går 1,7%. For ca. 2 år siden, 13. marts 2020, var tallet 17,4%. Det har bølget lidt op og ned, og var f.eks. 6. juli 2020 helt oppe på 30%.
Kan nogen forklare disse underlige tal - jeg kan kun undre mig!

Knud Ejstrup Larsen, Ole Olesen og Finn Jakobsen anbefalede denne kommentar

Agnete la Cour de der dejlige erfaringer fra Israel, som kun blev refereret i de danske medier som fjerde stik virker ikke, viste at tredje stik mister virkning efter 3 måneder og at fjerde stik gengiver beskyttelsen for udsatte og ældre.
Det stikket ikke virkede på var mindsket smittespredning.

Så hvorfor har vores politikere og myndigheder så annulleret 4 stik?
Hvorfor fortæller de, at omikron er mild, den er stadig værre en alfa?
Hvorfor afskaffede de så simpelt og effektivt våben som mundbind i offentlige rum? Man beskytter andre sårbare, så de også kan komme ud til læge eller handle.
Hvorfor tydeliggør de ikke, der nu er tale om luftsmitte og ikke dråbesmitte? Forebyggelsen er forskellig.

Når effekten nu af vaccinen aftager for rigtig mange især risikogrupperne, folk tror omikron er mild, Corona er endemisk og politikerne siger det ikke er en samfundsskadelig sygdom mere, hvad gør det ved folks adfærd?

Så mon der ikke er en hel naturlig sammenhæng mellem folks adfærd og smitte per 100.000 ?

Det har også undret mig, at med de dødstal vi har, at intensiv er så relativ tom. Jeg har i mit stille sind undret mig om de danske myndigheder laver en skjult svensker, hvor man simpelthen nægter behandling til de ældre.

Hvor mange af os, har egentlig undret sig over de positive overskrifter og tekster sammenholdt med graferne i selvsamme artikler, der viser det modsatte? Eller deres ordvalg, omikron overraskede som mildere, da der er ikke var tale om en øget dødelighed end delta osv. Man kan jo så ikke beskylde dem for at lyve.

God retorik og propaganda virker hvorfor man uden problemer kan bilde danskerne ind det går godt, der er ingen der dør og Corona er overstået og antimundbindsbrigaden kunne alligevel ikke være mere ligeglad.

Hvad angår erfaringerne fra Israel viste de også, at Corona krævede en serie på tre stik for at modne immunsvaret, hvorfor jeg også har undret mig over de danske tal for dem med 2 stik.

Ud fra det, jeg læser i tyske og engelsksprogede medier vil jeg anbefale alle med 3 stik ældre end 3 måneder til at opføre sig som om de ikke er vaccineret, hvis de er sårbar eller ældre (dvs. ældre end 50) mens smittetallene er så høje. I de andre lande planlægger de allerede med 4 stik eller gennemfører det.

Dvs brug tætsiddende fffp2masker (tæthedden er vigtig!), brug visir, sprit af før du rører ansigtet og anse alt der kommer indenfor din bolig som smittet, der skal desinficeres inklusive dig selv og dit tøj.

Og for at sætte prikken over i'et kan vi nu glæde os over ekstra influenza døde oveni.

Huhej hvor det går godt med at ordne den behandlingskrævende ældrebyrde i Danmark.

uffe hellum, Steen K Petersen, Jette Steensen, Ole Olesen, Eva Schwanenflügel og Finn Jakobsen anbefalede denne kommentar

Ps Agnete la Cour dødstallene i januar 2021 var i en stort set uvaccineret befolkning.

Det er ikke kun dig der glemmer, at omikron traf på en vaccineret og med deltasmittet befolkning, hvorfor selv med aftagende vaccinebeskyttelse sammenhængen mellem smitte og død selvfølgelig vil være anderledes.

Knud Ejstrup Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Henrik Egeblad

Et svar til Henning Kjær:
Selv som pensioneret går jeg som læge ud fra, at de fleste danskere forventer, at vi forsøger at forebygge og behandle, så sygelighed og dødelighed holdes lavest mulig - ikke at hovedformålet med vor uddannelse og vort erhverv er at undgå overbelastning af sygehusvæsenet.
Det er et faktum, at der i fire uger efter ophævelse af alle restriktioner døde tre-fire gange så mange af Covid-19 som, der gør på et helt år i trafikken, hvor vi næppe ville finde en tilsvarende “vis” overdødelighed acceptabel.
Det fortsætter endnu en tid, og det forekommer rimeligt at informere herom og dermed mane til forsigtighed,, selv om de fleste medier og danskere anser epidemien aflyst, som det bl.a. omtaltes i TV i aftes.

Anne-Marie Krogsbøll, uffe hellum, Jes Balle Hansen , John Poulsen, Peter P Plaschke, Jane Jensen, Steen K Petersen, Allan Forsberg, Knud Ejstrup Larsen, Jette Steensen, Ole Olesen, Eva Schwanenflügel, Finn Jakobsen, Svend-Erik Runberg, Carsten Munk, Marianne Jespersen og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar

Det der bekymrer mig er, at døds og smittetallene igen stiger i UK, de har også længe haft aflyst corona.

Pga af aflysningen af testningen er det eneste sted man kan følge smitteudviklingen spildevandstestningen. Der er tallene desværre stadig forbandet højt.
Anne Marie Krogsbøll har haft indsat link til dem før. Jeg kan desværre ikke gøre det pga jeg bruger mobiltelefon.

Hvad angår Long covid klarer vores politikere og myndigheder det ved, at stemple det som funktionel lidelse.
Jeg regner med, at hvis de ville anerkende virusskaden ville de have et problem med alle de mennesker de har stemplet med funktionel lidelse, som de lige pludselig skulle anerkende.

Men det kræver godt nok en speciel mentalitet, sådan at nægte effekten af virus på den arbejdsdygtige befolkning. Vores politikere skræmmer mig.

Hvad angår myndighederne, ved de siden Fogh Rasmussen, at hvis man ikke makker ret, står politikerne klar med en fyreseddel.

Erst kommt daß fressen und dann die Moral.

Anne-Marie Krogsbøll, Steen K Petersen, Dennis Tomsen, Ole Olesen, Eva Schwanenflügel og Finn Jakobsen anbefalede denne kommentar
Finn Jakobsen

Jeg deler bekymringerne over de stadig høje dødstal, og jeg undrer mig også over, at temaet er forduftet som dug for solen.
Hvorfor det tilsyneladende ikke længere er nødvendigt at beskytte hinanden i det offentlige rum er svært at forstå. Jeg tror desværre, at forklaringen på radiotavsheden er, at de ledende politikere og deres håndgangne embedsmænd har fundet ud af, at der ikke er stemmer i fortsatte kampagner for at begrænse smittespredning og dødsfald. Måske også fordi overdødeligheden er mest markant for gamle og svagelige.

Peter P Plaschke, Jane Jensen, Steen K Petersen, Ete Forchhammer , Knud Ejstrup Larsen, Ole Olesen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Det der mangler ved undersøgelsen er om det gør forskel, hvis man er vaccineret.

Kan dog være, at de ikke kunne undersøge der pga at det var i maj 21, der var der stadig forholdsvis få, der var vaccineret.

Anne-Marie Krogsbøll og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det kan, udover kommentatorernes udmærkede indlæg, i tilgift undre såre, når der skrives i aviserne (inklusive nærværende) at vi nu har opnået "flokimmunitet" i Danmark.

Back to square one..
Intet har man åbenbart lært!

Anne-Marie Krogsbøll, John Poulsen, Inge Lehmann, Steen K Petersen og Ole Olesen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

PS. Og jeg vil gerne takke Henrik Egeblad for at gøre opmærksom på, at vores myndigheder og Folketing har opgivet ævred, nok fordi stemningen er vendt, og stemmerne for forsigtighedsprincippet er svundet betragteligt til fordel for det utilitaristiske proportionalitetsprincip.

Inge Lehmann, Steen K Petersen, Ete Forchhammer og Ole Olesen anbefalede denne kommentar

Vi er stadigvæk i en influenza sæson.
Hvor mange "raske" personer er døde af covid-19 siden åbningen af samfundet?

At ældre, folk med f.eks lungesygdomme er altid udsat for at dø af Influenza/Covid, selv en mild infektion kan slå dem ihjel.
Nu er der ikke data over døde af influenza i de tidligere år, men er dødstallet meget højere end under en "normal" influenza sæson, hvor man ikke tæller alle med i statistikkerne?
"Normal" tallet af døde under en Influenza sæson er mellem 1500.2500 personer, men hvem der døde er vi ikke klar over.

Der er kommet flere ældre i samfundet som er udsat (alle de rygere, du ved:-)), kan det have indvirkning på dødstallene i forhold til tidligere år?

Der er mange parametre som kan have indvirkning på tallene som man måske ikke lige tager med i beregningen.

Jette Steensen

Tusind tak for en god artikel og rigtig mange gode kommentarer.Selvom baggrunden er uhyggelig så blev jeg lidt glad ved læsningen — fordi jeg pludselig ikke følte mig helt alene i verden med min skepsis og vrede over al det uforståelige sniksnak der lyder fra medierne og gentages i uendelighed rundt omkring. Det er alt alt for let at etablere “sandheder” og fælles meninger i Danmark !

Ole Olesen, Inge Lehmann, Steen K Petersen, Finn Jakobsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Muligt at der dør mange af Covid, det gør der hver eneste influenza sæson, men der er ingen der snakker om Covid mere og det er dejligt befriende.

Marianne Rosenkvist

Nu skal man have et vist helbredsniveau for at komme på intensiv, så det logiske må være at dem som dør af Covid er over 80 eller for svækket af sygdom til intensiv. Mit bud er at det er sådan tallene hænger sammen.
Er det så en fair pris for et åbent samfund med større trivsel for unge? Eller kunne det findes bedre løsninger? Jeg ved det ikke. Men under alle omstændigheder: Der bør være en ærlighed om, at det er det som sker. Altså, sundhedsmyndighederne må stå på mål for den prioritering.

Jane Jensen, Ole Olesen, Steen K Petersen og Knud Ejstrup Larsen anbefalede denne kommentar

I følge seneste opgørelse fra ssi på baggrund af overvågning af antistoffer , har 70 % af befolkningen haft Covid siden nov 2021. Det vil sige den enkeltes risiko for at dø er meget lille. Forhåbentlig er vi ved at have så meget immunitet at der ikke kommer flere bølger og forhåbentlig bliver virus ikke mere sygdomsfremkaldende end nu. Men helt sikker kan vi ikke være, vi har ikke været i det i nyere tid
Alt hvad den gode tidl overlæge skriver er vel rigtigt. Dog må en periode med underdødelighed vel før eller siden efterfølges af overdødelighed. Med mindre der kommer en pludselig stigning i levetid eller vi evt holder helt op med at dø. Han kommer ikke med forslag til ændringer. Jeg foreslår man nyder livet man nyder livet mens man har det . En dag er det slut

Uffe Wever Pedersen

Nu opererer myndighederne måske med flere parametre end debatten her tager højde for. Og måske også noget man ikke vil sætte for meget fokus på, fra myndighederne.
Dødsfald efter COVID-19 ses især i aldersgrupperne over 70 år. 85% af alle ligger i disse grupper.
Når man vurderer medicin kigger man på pris i forhold til hvor stor livsfolængelsen er. Sandsynligvis gør man det samme i forhold til at beskytte befolkningen mod coronavirus. Og hvis det stort set er personer med lungesygdomme og/eller andre undeliggende sygdomme i høj alder der dør, og deres livsforløb uden COVID-19 højst ville blive et-to år længere, så er man måske nødt til, at inddrage samme overvejelser, som ved dyr medicin - altså at disse få leveår for forholdsvis få patienter, kan have høje omkostninger for resten af samfundet. I den ligning, skal man også huske, at svage ældre er svære at beskytte, selv i et mere eller mindre nedlukket samfund, idet de er afhængig af hjælp fra andre og dermed udsat for stor smitterisiko alene af den grund.

jens peter hansen

Enhver der følger med i dødstallet har undret sig over den ro, ja nærmest blot statistiske registrering af at i dag var der 30 døde og i går 42 osv. Tilsyneladende tager man det med en knusende ro. Af de 222 døde i sidste uge, (hvad der er et fald) ! havde de 16 ingen andre sygdomme. Om de 204 så døde fordi de var svækkede eller hvad ved jeg ikke. Alligevel forekommer det mig højst besynderlig at de høje tal tages med stoisk ro, når vi bare for 4 mdr. siden var skrækslagne over 60 til 70 døde om ugen. Nu dør man med/af omikron og det er fint for den variant er ikke så slem. Det synes jeg virker besynderligt og kræver da et et opklarende svar, især når man tænker på hele den tyrkiske musik var linet op indtil for ganske kort tid siden.

Anne-Marie Krogsbøll, Carsten Munk, Ole Olesen, Inge Lehmann, Steen K Petersen, Knud Ejstrup Larsen, Finn Jakobsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

"Den seneste uge er det tal 22."
Så er mit spørgsmål, hvorfor dør de af Covid og ikke alle andre som får Covid og er "raske" inden, det er da lidt underligt.
Er der en grund til at de "raske" dør af Covid andet end Covid?

Jeg benægter ingen steder at der er Covid i samfundet og folk i risikogruppen dør af den, men jeg i tvivl om hvor farlig den egentlig er.

hvor farlig den egentlig er for os raske mennesker.

Tænk hvor meget vi kunne passe folk op i risikogruppen for alle de milliarder nedlukningen, hjælpe-pakker osv. har kostet.

Michael Borregaard

Hvorfor kikke, hvilket nok lyder kynisk, på dødstal? I influenzasæsonen blev der, taget frit fra hukommelsen testet lidt over 56.000 og omkring 7.700 indlagte fra uge 40 i 2017 til uge 20 i 2018. Kan vi ikke sammenligne dette, 7.700 indlagte på baggrund af langt under hvad der på mange dage er blevet testet af Corona. Og ja, folk dør med og af, de bliver dog også indlagt grundet flere forskellige luftvejssygdomme, i starten af 2000 tallet estimerede man eksempelvis at i Hong Kong, igen, frit fra hukommelsen, blev det anslået at HCoV-NL63 forårsagede 224 indlæggelser pr. 100.000 af alle borgere < eller = 6 år. Luftvejssygdomme fører til død og indlæggelser, specielt for dem med komobiditeter. Og HCoV-NL63 er kun en af 20 andre som man kan teste for ud over Covid-19.

Lad os vende mantraet, test, test, test om, for vi kan vel godt blive enige om at det har ikke ligefrem været gennemsigtighed og det informerede samtykkes betydning som har været i højsædet?

Hvorfor anmodede FDA først en domstol om at de først skulle frigive de sidste af Pfizers data i 2076 i første omgang, og i anden omgang i 2097? Heldigvis hoppede den føderale dommer ikke med på denne "leg" og påbød dem at alle dokumenter skulle være frigivet på 8 måneder. Lidt er der da kommet frem, pfizer registrede vist nok 1291 forskellige bivirkninger under deres kliniske forsøg, 1291 forskellige bivirkninger, 1291 forskellige bivirkninger fordelt på 44.000 tusinde forsøgspersoner. Tager man højde for at der ikke var "dataforurening" i den oprindelige fase 3 EMA-ansøgning blev 15 ikke-vaccinerede smittet imod 14 af dem som ikke fik placebo. Hvordan kan du definere dette som et supervåben? Derudover stod det klart og tydeligt på de få sider ansøgningen var på, at de der ikke kunne garanteres en beskyttelse på over 2 måneder ... den der med at "vaccination" ikke forhindrer smitte, den har Allan Randrup så svaret på et lille års tid efter.

De, regeringen samt epidemiudvalget, skylder os mange svar, hvordan kunne man tage det for gode varer, at en PCR-test skulle foretages med op til 45 cyklusser. Hvordan kunne man tage Neil Fergusons beregninger seriøst, de sagde at der i maj 2020, ville være op til 40.000 døde i Sverige, og når vi ramte Juli op til 100.000?

Ironi kan forekomme, man kan da lidt håbe på at Magnus Heunicke drikker sig en lille kæp i øret, og inden han bliver indlagt af alkoholforgiftning sammen med de mange unge som bliver indlagt i tide og utide, at han kommer til at fortælle bare lidt over sig og glemmer den politiske musketer-ed...!!

Peder Bjerring

Tak for debatindlægget og mange gode kommentarer. Det er en øjenåbner for mig.

Jeg håber, at Information vil bore videre i emnet.

Og så har jeg et spørgsmål. Jeg har hørt den påstand, at de vatpinde, der bruges til coronatest, indeholder et stærkt kræftfremkaldende stof. Ved I, om det har noget på sig?

Eva Schwanenflügel

Det kan under alle omstændigheder konstateres, at ingen har lært noget som helst hvad angår forebyggende opførsel:

https://www.akademikerbladet.dk/aktuelt/2022/marts/host-og-snot-i-staten...

Anne-Marie Krogsbøll, Carsten Munk og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
Danny Hedegaard

Nu hvor det ser ud til at vi ikke vil blive tilbudt det fjerde booster stik.
Der har jeg skrevet til Lægernes vaccinations service, om der er eller vil komme en mulighed for, at vi helt for egen regning kan gå til kontrol for ens niveau af anti stoffer.

Og efter lægefaglig anbefaling for egen regning i privat regi, vil kunne få et booster stik indenfor passende intervaller.

Jeg har ikke fået svar endnu, men jeg håber at der vil være et marked for det, for egen regning, hvis vi ikke fortsættende får tilbuddet gratis i det offentlige.

Nu må vi leve med Covid 19 af hensyn til økonomien, og vi må så vidt muligt undgå nye nedlukninger og restriktioner af hensyn til folkesundheden.

Om end at jeg naturligvis til hver en tid, retter ind og gør som der bliver forlangt, hvis vi igen skal leve med det helvede som mundbind og nedlukninger udgør.

Venlig hilsen
Danny Hedegaard

Jeg ringede til min egen læge engang sidste måned, men fik at vide at covidvaccinerne ikke er til salg.
Fordi ud fra de israelske undersøgelser er mit tredje stik nemlig ikke fuldt virksomt mere efter 3 måneder og vores politikere har annulleret 4 stik for resten af alle de sårbare

Hvad angår vaccinen er det meget meget usandsynligt, at alle de forskellige politiske styresystemer og lande skulle blive enige om en konspiration.

Så jeg stoler på det sundhedspersonale, både i Danmark og andre lande, der har opserveret, at det var de uvaccinerede der endte på intensiv og var længst tid indlagt.

Endvidere siden vaccinationsstart er andelen der dør i forhold til antal smittede faldet med andelen der blev vaccineret. Om det holder nu hvor tredje stik udløber?

Der bliver heller ikke muligt at følge, da testindsatsen ikke er den samme mere.

Bortset fra det, er det også siden vaccineindsatsen, at politikerne er begyndt ikke at tage covid seriøst mere.

Når det kommer til influenza, synes jeg at erfaringerne vi har lavet betyder, at vi ikke mere kan tage så let på det og også burde kunne kræve mundbind i kontakt med sårbare alene pga influenza.

Anne-Marie Krogsbøll, Eva Schwanenflügel og Danny Hedegaard anbefalede denne kommentar
Danny Hedegaard

Gad vide om der er nabolande, hvor man mod fuld egen betaling kan blive tjekket for ens anti stof niveau, og for egen regning få et booster stik?

Kunne udgøre en overvejelse, efterhånden som det er længere og længere tid siden jeg fik det tredje stik.

Eftersom at vi stadig har en pandemi, så har jeg svært ved at forstå, at vi ikke bare fortsætter med at tilbyde et nyt booster stik.
Når nu at vi ved at det forrige stik mister effekt, og vel til sidst ingen værdi har.
Medmindre vi kan få et booster stik igen og igen.

Venlig hilsen
Danny Hedegaard

Hej Anne Marie Krogsbøll er dansk vaccinationsservice ligeglad med hvor lang tid siden man fik sidste influenzavaccination?

Jeg spurgte nemlig på apoteket i oktober, da jeg godt var klar over at influenzavaccinationen maks holder 6 måneder. Men der fik jeg at vide, de tjekker cpr-nummer og så får man ikke lov at købe, hvis man allerede er vaccineret for denne sæson.

Forøvrigt ville det være rart om SSI meldte ud om mere end et stik mod influenza giver bedre beskyttelse.

Bortset fra det havde jeg aldrig forventet eller hørt, at vaccination beskytter mod influenzavideresmitte kun mod hospitalisering eller hårde symptomer.
Så SSIs udmelding var ret mærkeligt, osse det at vaccinationen ikke engang virker hos 45årige.

Det er ret fantastisk at der er folk, der stadig tror at asymptomatiske og kun let syge coronapatienter er home safe.
Det er de langt fra, og det ses også af nys udkomne forskningsresultater fra bla. ENgland & Sverige.
Man ved, at der sker relaterede dødsfald efter 10-12 uger efter overstået sygdom.
Man ved at en lang række af kroppens organer har taget langvarig og/eller permanent skade.
Man forventer nu, at der 8-10 år fremme i tiden vil være (svære) komplikationer på folks helbred som følge af covid, asymptomatisk eller ej.
Og for at gøre sagen værre, de nye mutationer virker mere sygdomsfremkaldende og øger dødeligheden markant, fx omicron BA2.2 med “extension”. Kig til HongKong, Sydkorea, andre steder.
På den positive side har man nu fundet komponenter i fx. Vores spyt, som ser ud til at have en klar infektionsafvisende effekt, noget man kigger på i forbindelse med kommende vacciner.
Vi er langt fra home safe, vi kan forvente en bekymrende fremtid, og ikke mindst for de specielt udsatte lever de lige nu i noget der ligner skyttegrave, hvis de vil overleve og/eller overleve uden nedsat funktionsevne.

Anne-Marie Krogsbøll, Eva Schwanenflügel og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar