Læserbrev

40 procent af min generation overvejer at fravælge børn, hvis ikke beslutningstagerne handler nu

Unge bliver så påvirket af klimaforandringerne, at det kan påvirke civilisationens overlevelse. Hvis ikke vi tager de omfangsrige og muligvis upopulære beslutninger nu, kan vi blive vidne til generationer, der holder op med at reproducere sig selv af frygt for fremtiden, skriver HF-studerende Selma Ingemann i dette debatindlæg
Debat
16. marts 2022

Klimaangst, dommedagsfølelser og unges mentale helbred påvirker de beslutninger, vi tager nu og i fremtiden. Det burde bekymre politikerne og få dem til at handle, når det handler om vores planet.

En international undersøgelse udgivet af det videnskabelige tidsskrift The Lancet Planetary Health i september 2021 viser, at 56 procent af de unge i alderen 16-25 år mener, at menneskeheden er dødsdømt på grund af klimaforandringer. Samtidig mener 83 procent, at man har fejlet, når det kommer til at tage sig af planeten. Disse holdninger kan jeg som ung også mærke dybt inde i mig selv. 

At unge bliver så påvirket af klimaforandringerne, har ikke kun betydning for deres eget liv, men i høj grad også for civilisationens overlevelse. Den samme undersøgelse viser nemlig, at næsten 40 procent tøver med at få børn på grund af klimaforandringer. Ydermere indikerer undersøgelsen også, at politikernes manglende handling mod klimaforandringer fører til politikerlede og mindre tiltro til regeringer og demokratiet. Hele 64 procent mener, at regeringer lyver om effekten af de tiltag, de foretager på klimaområdet.

Det er på tide, at politikere og andre afgørende beslutningstagere tager unges bekymringer alvorligt. Hvis vi overhovedet skal forsøge at bremse klimaforandringer, skal der handles nu. Der skal ændringer til, og de skal være omfangsrige, hvis de virkelig skal gøre en forskel. Disse ændringer vil ikke blive mødt med glæde af alle, men de er nødvendige for at sikre en levedygtig planet for unge i dag og for fremtidige generationer.

Hvis ikke der sker drastiske ændringer meget snart, er vi ikke kun tættere på en meget uhyggelig fremtid, men samfundet mister også de unges tiltro.

Vi kan komme til at opleve generationer, der ikke længere har tiltro til demokratiet, og hvis mentale helbred bliver stærkt svækket af manglen på lyse fremtidsudsigter. Vi kan blive vidne til generationer, der holder op med at reproducere sig selv for aktivt at gøre en ende på menneskeheden, så der ikke er flere mennesker, der skal leve i en verden, der er blevet ødelagt af magtsyge politikere, grådige virksomheder og hensynsløse kapitalister.

Selma Ingemann er HF-studerende

information.dk/deltag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Claus Bødtcher-Hansen

15/mar/2022

Det helt overordnede formål
med sex er Livets fortsættelse ...

Hvis ikke en han befrugter en hun,
uddør familien, arten og til slut Livet ...

Så det er jo noget af et valg at afslutte
en graviditet, et barn og et kommende Liv ...

Med bekymret hilsen
Claus

Søren Nørgaard

@Claus Bøtcher-Hansen
Din kommentar er skudt helt ved siden af, men måske handler det om, at om hjertet er fuldt af noget, da ser man alting i samme lys.
Selmas debatindlæg har intet med abort at gøre, men om ikke at reproducere sig.

@Selma
Jeg er og har altid været glad i børn - har selv tre og nu samme antal børnebørn - men mener for så vidt ikke, at det vil være nogen katastrofe, om der bliver født færre børn og om befolkningstallet på den baggrund måtte falde. Faktisk kunne det se ud som om livet i den industrialiserede/rige del af verden ikke indbyder til befolkningsvækst men det modsatte. Det kan tænkes, at klimaforandringerne spiller en rolle, men opbremsningen har været undervejs så længe efterhånden, at også livsbetingelserne mere generelt har betydning herfor.
Så måske er det bare en slags i livet indbygget mekanisme, der under givne forhold får arten til at ophøre med at reproducere sig selv.

Niels Makholm

@selma Dit debatindlæg er udmærket. Indrømmet, i mine snart 68 år, har jeg selv, også haft de der lignende tanker og holdninger, som også du + en hel del andre, giver udtryk for. Som en slags "prøveballon," - vil jeg s'gu sammenligne problemet med, at det i zoologiske haver, heller ikke lykkes med, at få dyrene til at formere sig. Dyrene der, er jo taget til fange, og det tager selvfølgelig både humøret og "livsgnisten" fra dem, - så de ikke reelt, "kan se deres egen chance, på en halv meters afstand." Det er på den samme måde, som unge mennesker, nu til dags, - går rundt, og "tæller mugpletter på rabarbergrøden," på. Så, - det er heller ikke nok, at råbe: "op med humøret." Der skal betydelig mere lys, frisk luft og varme til, det er derfor, at folk, hvis de har muligheden, tager på langtidsophold, i varmere lande, i stedet for, at henslæbe deres tilværelse, i vores danske kolde, klamme og gudsforladte, såkaldte vinter. Det burde ikke være lovlig, at opholde sig nord for alperne, mere end højst 4 måneder om året. Lige til sidst: "det er ikke eksperter, men humorister, som der er brug for."

Lise Lotte Rahbek

Hvor var det lige de der 40% unge, som 'overvejer' ikke at multiplicere sig, er blevet registreret?
Men der ud over kan jeg ikke se den store katastrofe hvis der bliver født færre børn fremover. Jo, det er træls at det færre antal skal skaffe et større antal lig af vejen, men der ud over er det såmænd kun en positiv udvikling, at I får mulighed for at lave om på verden istedet for at fortsætte mod katastofen "som vi plejer"

Anne Bruun, erik pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Henning Kjær

Jeg har aldrig tænkt at fravælge børn, men jeg har tænk kke at til vælge børn. I min tid hvor børn var et tema, var der kun den naturlige metode, og kom der ingen børn var det ikke nogen katastrofe, men en livsbetingelse. Blandt mine talrige fætre og kusiner er der flere der ikke fik børn. Derfor kan de godt have et godt liv.

Hvis fødselstallet falder for hurtigt, får samfundet et problem, det kæmper Kina med nu. På grund af 1-barns politikken kommer de til at mangle unge til at brødføde de gamle/pensionerede.

Vi kan jo lade være at holde liv i de gamle, som ofte kun er i live pga. kunstig livsforlængende behandling derud af - så regulerer det sig på længere sigt.
Vi er for mange mennesker her på kloden, der er mangel på snart alverdens råstoffer og jo flere vi er , jo mere forbrug / forurening og C0 2 udslip.
De unge bliver nød til at tænke i en fremtidig planlægning af liv, og "ikke formering" - dem som vælger børn fra er de ansvarlige.
Et liv uden børn kan kraftigt anbefales, jeg har ingen og derfor fået et spændende liv uden alle de ritualer som gør livet til en ensformig "trummerum" når jeg ikke skulle deltage i de "kasse"systemer som er en del af barne tilværelsen.

Det er jo ikke for børnenes skyld at mennesker får børn, men deres egen interesse i at formere sig og frembringe nogle kopier af sig selv.
For børnenes skyld er det et vigtigt hensyn at gi` dem, ikke at de skal opleve denne nedtur, vores verden er på vej imod.