Du kender greenwashing og pinkwashing, men nu introducerer vi: Femiwashing. Det bruges om hvide, midaldrende mænd, der tager damesko på og lader, som om at de er feminister.
Mænd i damesko I: I anledning af 8. marts har skomærket Roccamore fået fire mandlige direktører til at hoppe i høje hæle og posere på en række lyserøde plakater, der har til formål at få flere kvinder ind i de danske bestyrelser. I dag er kun hvert femte bestyrelsesmedlem kvinde.
Mænd i damesko II: Det kunne have været så godt, og det er da heller ikke helt uden humor at vise Bjarne Corydon, Brian Mikkelsen, Morten Strunge og Morten Albæk frem i glimmersko med hæl, men kampagnen har mødt massiv kritik, og på sociale medier bliver mændene kaldt tonedøve og hykleriske.
Mænd i damesko III: Kønsfordelingen ser nemlig ikke for køn ud i de bestyrelser, herrerne selv repræsenterer, og hvorfor overhovedet bruge mænd, der har gjort minimalt for ligestillingen i Danmark, i en kampagne for netop ligestilling? Vi introducerer her et ord for den slags: femiwashing.
Mænd i damesko IV: Ligesom vi taler om greenwashing og pinkwashing, så har vi længe manglet et ord for folk, der dybest set skider på ligestilling, men alligevel gerne pynter sig med lånte, feministiske fjer. Nu har vi det, og husk at bruge det, næste gang du ser Brian Mikkelsen optræde i damesko.