Kommentar

Den hævdvundne svenske neutralitet er brudt ned fra den ene dag til den anden

I Sverige er modstanden mod medlemskab af NATO desværre brudt ned fra den ene dag til den anden. Uanset udfaldet i Ukraine bevæger konflikten os mod en indædt dominanskamp om forsyningsveje, råvarer og ressourcer. Jeg siger nej tak, skriver forfatter Åsa Linderborg i dette debatindlæg
I 1962 løste Cubakrisen sig i allersidste øjeblik, og Sovjet sejlede sine missiler hjem igen. Det skete ikke denne gang – og nu træder en række andre skæbnesvangre årstal frem i tankerne.

I 1962 løste Cubakrisen sig i allersidste øjeblik, og Sovjet sejlede sine missiler hjem igen. Det skete ikke denne gang – og nu træder en række andre skæbnesvangre årstal frem i tankerne.

Henry Burroughs

Debat
2. marts 2022

Det føles som 1914, siger jeg til min familie. Militariseringen. Mentaliteten. Magtesløsheden. Meningsløsheden. Jeg drager sammenligningen, men jeg ved ikke, om den passer, selv om jeg er uddannet historiker og derfor burde vide bedre end de fleste, hvornår en analogi holder.

Det er svært at tænke klart lige nu. Vreden, sorgen og chokket er alt for stort, og de hidsige avisoverskrifter pisker mine nerver.

Jeg ser forskellige grafikker over Gotland og læser om scenarier for, hvordan russerne kan indtage øen. Jeg tænker, at artiklen må være sponseret af NATO. Søndag meddelte Magdalena Andersson, at Sverige sender 5.000 panserværnsvåben til Ukraine. Det er første gang siden Anden Verdenskrig, at Sverige sender våben til en af parterne i en væbnet konflikt. Den hævdvundne svenske neutralitet og modstand mod medlemskab af militæralliancen er brudt ned fra den ene dag til den anden. Vi, som stadig helst ser, at Sverige holder sig udenfor, fattes nu argumenter.