Kommentar

Hjælp til ukrainere burde ikke tages fra verdens udsatte

I Libanon nær den syriske grænse har sneen igen lagt sig som et tæppe over de mange telte. Her bor nogle af de mest udsatte familier i verden, der også er på flugt. De fryser, fordi de mangler noget at opvarme teltene med. Vi skal hjælpe ukrainerne, men det må ikke ske på bekostning af andre af verdens udsatte, skriver frivillig nødhjælpsarbejder Nina Storgaard Albertsen i dette debatindlæg.
Debat
28. marts 2022
I Libanon bor de fleste flygtninge i telte stuvet tæt sammen. Det er uoverskueligt at tænke på, at priserne på benzin og fødevarer nu stiger igen, skriver Nina Storgaard Albertsen, som arbejder som frivillig på grænsen til Syrien.

I Libanon bor de fleste flygtninge i telte stuvet tæt sammen. Det er uoverskueligt at tænke på, at priserne på benzin og fødevarer nu stiger igen, skriver Nina Storgaard Albertsen, som arbejder som frivillig på grænsen til Syrien.

Nina Storgaard Albertsen

Verden har mistet lidt af sine farver, og jeg har for første gang i min levetid frygtet krig. Realisme og almindelige rationaler er ikke længere til at stole på. Dagen efter Ruslands invasion af Ukraine rejste jeg tilbage til Libanon for igen at arbejde som frivillig langs med den syriske grænse. Det første, jeg blev spurgt om, da jeg landede og skulle have en PCR-test, var, om jeg var fra Ukraine, og om jeg var flygtning. Men hvad er en flygtning egentlig, og hvem er flygtning?

I Libanon bor de fleste flygtninge i telte stuvet tæt sammen. Jeg har set telt efter telt med familie efter familie i lejr efter lejr. Det er menneskeskæbner; børn med en lyserød venstre sko og en lysegrøn højre sko, der griner, når man hopper på et ben; kvinder med slidte tørklæder, der smiler, når man hilser på et gebrokkent arabisk; får, der springer over vejen mellem teltene, når en fræk pige råber ’shawarma’ efter dem. Mennesker, hvor det at tænke på fremtiden reelt er en luksus, der ikke er råd til.