Klumme

Politiets diskrimination af etniske minoritetsmænd er et produkt af samfundets fordomme

At lovlydige minoritetsborgere diskrimineres af landets betjente, er ikke en nyhed for os, der har set til, mens fædre, brødre og venner er blevet visiteret på åben gade. Et opgør med etnisk profilering kræver et opgør med racisme bredt i samfundet, skriver forperson for Mino Danmark, Nadeen Aiche, i dette debatindlæg
Politiets brug af etnisk profilering er ikke en nyhed for minoritetsdanskerne. Den er en hverdag, som alle kender.

Politiets brug af etnisk profilering er ikke en nyhed for minoritetsdanskerne. Den er en hverdag, som alle kender.

Christian Lindgren

Debat
25. marts 2022

Sandsynligheden for at blive sigtet uden fældende dom er 45 procent højere for efterkommere af indvandrere end for mænd med dansk oprindelse. For indvandrere er risikoen 27 procent højere for at blive sigtet i en sag, der ender med frifindelse, eller at sigtelsen opgives. Det viser nye tal fra Institut for Menneskerettigheder. Det viser sig altså, at politiet pejler efter etnicitet, når de sigter folk for kriminalitet. Det kaldes etnisk profilering, og det er dybt foruroligende og uansvarligt.

For minoritetsborgere er tallene dog ikke en nyhed. Rapporten dokumenterer blot den virkelighed, minoritetsetniske danskere i årevis har berettet om. Vi er mange med en brun ven, bror, far eller onkel, som har set til, mens de er blev visiteret på åben gade. Vi er ligeledes mange, som har kigget en ekstra gang, når politiet har holdt unge minoritetsetniske drenge op ad muren i boligblokken for at sikre os, at drengene blev behandlet ordentligt.

Det er en dybt uretfærdig virkelighed. Men det er en virkelighed, som ikke er særlig ny for os med minoritetsbaggrund. Netop derfor skal vi tage det seriøst.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Kenneth Krabat

Da jeg for 10-15 år siden læste voksenpædagogik på CVU, var jeg i praktik på politiskolen.

Det skal siges, at dengang var en elev politibetjent fra dag 1, med uniform og løn, der spejlede det - og kunne således helt grøn kaldes ud til gadekampe og til at være kanonføde, om nødvendigt. Men alligevel skulle de igennem 4 forløb, før de var "helt betjente": Skole, station, skole, station - 1, 2, 3 og 4.

Dertil må tilføjes, at det var praksis at "bytte" om på eleverne ved udstationeringer - jyder til København, københavnere til Jylland. Antageligvis ud fra en eller anden idé om hurtigst muligt at vænne folk til hovedstadens og provinsens særkender.

Lærerne og psykologen på politiskolen fortalte mig, at eleverne var helt normale unge mennesker ved 1. skoleforløb, men når de kom tilbage i skole på 3. del, var over 50% blevet dybt racistiske, voldelige, impulsive, magtmisbrugende, bange.

Der var ingen back-up på stationerne, som kunne hjælpe de unge mennesker med at fordøje især Københavns problemer med ikke-indfødte. Og politistationernes rige mandehørmskultur baseret på mænd, som heller aldrig havde fået hjælp til bearbejdning af voldskabte traumer, hjalp med at "styre de unge i de rigtige retninger", hvis de skulle komme til at tro, at kriminelle IKKE var degenererede, der fik som de fortjente.

Jeg kunne kun håbe, at det ville blive bedre ved almindeligt frafald i personalet - underviserne gjorde, hvad de kunne for dels at forberede de studerende på deres arbejdsvilkår, dels forsøgte at imødegå resultaterne af usuperviseret dagligdag på gadeplan, når de kom tilbage på skolen - men ovenstående tyder ikke på det.

uffe hellum, Rolf Andersen, Steen K Petersen, Alvin Jensen, Gitte Loeyche, Marianne Jespersen, Hans Larsen, Ninna Maria Slott Andersen, Steffen Gliese, erik pedersen, Inger Pedersen, David Zennaro, Mads Horn, Tommy Clausen, Eva Schwanenflügel og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

Dejligt at udviklingen går den rigtige vej. Går man til Aiches egen kilde (Zetland) siger Jørgen Goul Andersen, at en mulig forklaring e,r at den stramme udlændingepolitik virker.
Også en forklaring ..

@ Jens Christian Jacobsen
Men er det en god ting at holde vores kriminalstatitstik lav ved at lade folk rådne i Aleppo?

Putin har lige mindet os om hvorfor folk flygtede.

Hvis hensigten helliger midlet kunne vi jo også indføre udgangsforbud for alle unge undet 30?

Hvis du ser på forskningen vil du finde at kriminalitet hænger sammen med fattigdom, ikke hudfarve.

Så et mere gennemtænkt forslag til at mindske kriminalitet ville måske være at modtage kvoteflygtninge uden hysteri og så give dem halvanden gange kontanthjælp og uddannelse, og sørge for at de kom i job?
Eventuelt statsligt oprettede grønne job, hvis erhvervslivet ikke hurtigt kunne finde ud af at tage imod dem?

Manal Francis, Rolf Andersen, Steen K Petersen, Christel Gruner-Olesen, Alvin Jensen, Gitte Loeyche, Marianne Jespersen, Eva Schwanenflügel, Frederik Schwane, Christina Laugesen, Steffen Gliese og erik pedersen anbefalede denne kommentar

Mine gode vens søn, venstreorienteret helt til venstre, progressiv ud over alle kanter, mere black end black lives matter begyndte for et par år siden på politiskolen.
Hans omgivelser var nærmest forfærdede – reaktionært , systembevarende!

Politiaspirantens argumentation var selv progressive mennesker og samfund har brug for politibetjente, de vader jo straks til politiet, når deres dyre progressive musikanlæg er blevet stjålet, mener politiet skal forhindre hvidvask………

Politiaspiranten fandt ikke mange såkaldt progressive, venstreorienterede ligesindede på sit hold………. Kunne nok have brug for dem ved sin side med deres forståelse for etniske minoriteter, når han var i tilspidset konfrontation med utilpassede unge fra bandemiljøet – når han som han selv fortæller var skidebange.

Vi lader andre om det utaknemmelige arbejde, og så bliver det ofte med de problemer som ovennævnte kommentar antyder

Hvor længe min gode vens søn holder ud ved jeg ikke. Men jeg ved, at han ikke har megen støtte fra det såkaldt progressive Danmark.

Rolf Andersen, Per Christensen, Søren Ferling, Alvin Jensen, Marianne Jespersen, jens rasmussen, Ninna Maria Slott Andersen og Ole Olesen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det sjove er, at vi ved, hvordan kriminelle skabes, men vi glemmer fuldstændig alt om disse velkendte processer, når det gælder 'de anderledes'.
Der er brug for en stor indsats, hvis demokratiet i al dets farvestrålende mangfoldighed skal realiseres, og det begynder i skolen.

Manal Francis, Rolf Andersen, Bent Larsen, Alvin Jensen og Ninna Maria Slott Andersen anbefalede denne kommentar
Uffe Wever Pedersen

Sigtelse uden fældende dom 27% højere for indvandrere og 45% højere for efterkommere.
Samme statistik viser at tallene for sigtelser med dom er 51% højere for indvandrere og 149% højere for efterkommere.
Hvis andelen af kriminelle der dømmes, er 149% højere end resten af samfundet, kunne man jo forvente, at antallet af fejlagtige sigtelser også ville være højere. Når det modsatte er tilfældet, kunne det udlægges som, at politiet faktisk ‘rammer’ bedre med sigtelserne af indvandrere og efterkommere.
Når man kigger på statistik, er det altid vigtigt, at gøre sig klart hvilken reference der er relevant når man skal sammenligne.
Information har tidligere bragt et debatindlæg om kriminalitet og indvandrere, her er fokus i stedet på, om politiet har mere fokus på kriminalitet blandt indvandrere/efterkommere end blandt øvrige danskere og om det kan være en af årsagerne til flere dømte i denne gruppe.

Rolf Andersen, Per Christensen, Morten Pedersen, Kim Petersen, Søren Ferling og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Lidt om Racisme på et andet plan.
For ikke så længe siden var jeg i Netto for at handle, ved kassen sad en ung kvinde af afrikanske afstamning, men sikkert opvokset i Danmark.
Da jeg kom op til kassen var der en afrikansk mand med en Netto pose med varer i og straks blev denne afrikanske mand beskyldt for at have stjålet, han brokkede sig og forsvandt ud af butikken, men der var straks en kvinde som sagde til ekspedienten " hvis du får nogen problemer, så skal jeg nok bakke dig op", der var ingen der tænkte på om han måske havde handlet ind i en anden butik inden han kom til Netto :-(
Det er en sand historie.
Så det er desværre ikke kun politiet men åbenbart også indvandrerne selv og giver et billede af Danmark i dag, :-(

"Så ideen om kriminelle minoritetsdanskere fylder i den brede befolknings bevidsthed, selv om det er et fejlagtigt narrativ."
Det er sikkert fra de tidligere høje statistikker som stadigvæk sidder i folk, det tager noget tid før den virkning kan ses, men det skal nok komme, holdningen skal nok ændre sig.

Jeg vil hellere fremhæve de gode sider end de dårlige.
Synes at religionen er kommet mere i "baggrunden" med de nye generationer og det er dejligt.
Langt de fleste indvandrer jeg kender har alle arbejde og deltager i samfundet på lige fod med alle os andre, desuden tager de mange af de "lorte" jobs som hvide danskere ikke gider tage, så de er vigtige for samfundet.

Så en gang en udsendelse på TV om en "mørk" mand fra Sverige som kørte i en dyr bil, han blev aldrig stoppet i Sverige, men så snart han kørte over grænsen til Danmark, så blev han stoppet hvert kvarter, det er racisme på lavt plan.

Men det er heldigvis stoppet lidt med at kalde Muslimer for f.eks "perker svin", så ændringen er måske på vej, lidt efter lidt.

René Arestrup

'Hvis du ser på forskningen vil du finde at kriminalitet hænger sammen med fattigdom, ikke hudfarve.'

Jeg vil påstå, at de to faktorer er indbyrdes forbundne, og dermed bibringer det også et andet perspektiv på begrebet 'etnisk profilering'.

Mennesker af anden etnisk herkomst er notorisk overrepræsenteret i nedre kvartil af den socioøkonomiske skala, hvilket skyldes ringe integration, mere eller mindre konsekvent forskelsbehandling og ja, egentlig racisme. Det er et større, strukturelt problem fuldstændig som det er i USA, hvor afroamerikanere, stadig, er overrepræsenteret i både kriminalitetsstatistikker og i fængslerne.

Diskussionen om hvorvidt problemstillingen skyldes etnicitet eller socioøkonomiske faktorer bliver uvægerligt til en diskussion om hønen og ægget. Men det er temmelig evident, at problemstillingen er selvforstærkende i den forstand at erfaringen understøtter forestillingen om at mennesker af anden etnisk herkomst sandsynligvis er mere kriminelle end gennemsnittet.

Og det er selv samme erfaring, der ligger til grund, når en dansk politipatrulje vælger at stoppe to unge mænd af anden etnisk herkomst, der kører i en tysk luksusbil.

Er det udtryk for etnisk profilering? Helt sikkert. Er det et udtryk for at betjentene er racister? hmm, muligvis, men ikke nødvendigvis.

Rolf Andersen, Carsten Bjerre, Søren Ferling og jens christian jacobsen anbefalede denne kommentar
Frederik Schwane

Problemet med etnisk profilering er endvidere, at det bliver nemmere for hvide kriminelle at begå kriminalitet. Hvis politiet primært fokuserer på de mørke mænd , så er der en kæmpe gruppe af potentielt mistænkte/kriminelle, der kan gå under radaren. Dette kan også være en forklaring på kriminalitetsstatistikker.

Rolf Andersen, Mads Horn, Knud Chr. Pedersen, erik pedersen, Steffen Gliese, Alvin Jensen, Inger Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Lige mine ord, Frederik Schwane.

Det handler i høj grad om, hvor politiets indsats prioriteres, og det er et aspekt, der slet ikke tages højde for.

For eksempel ved vi jo alle, at de storkriminelle ofte går helt fri, fordi lovgivningen er fuld af huller, bagmandspolitiet er underbemandet ligesom SKAT, og de rigeste har råd til at hyre dyre rådgivere og advokater.

Egon Stich, Mads Horn, Knud Chr. Pedersen, erik pedersen, Steffen Gliese, Alvin Jensen, Inger Pedersen og Marianne Jespersen anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

Mads Horn
Ja. Fattigdom hænger sammen med kriminalitet, men ikke kun. Der er flere fattige der ikke begår kriminalitet, end der er kriminelle fattige. Selv i Guinea-Bissau og i slummen i Caracas.
Og nej, hudfarve kan ikke årsagsforklare kriminalitet som fattigdom nogen gange kan.
Har jeg påstået noget andet? Har nogen bortset fra nazister o.l. påstået noget andet?

Frederik Schwane

Etnisk profilering er, udover det krænkende overfor den fejlagtigt sigtede, voldsomt problematisk ift. de statistikker, det på sigt kan give input til. Statistikkerne kan nemlig være fejlagtige, da de kan være baseret på et biased datagrundlag.

Så når det nu er dokumenteret, at etnisk profilering findes, skal vi være ekstremt forsigtige med at fortolke de statistikker, der er placeret på toppen af det politiarbejde, der er funderet på etnisk profilering.

Sampling bias
In statistics, sampling bias is a bias in which a sample is collected in such a way that some members of the intended population have a lower or higher sampling probability than others. It results in a biased sample of a population (or non-human factors) in which all individuals, or instances, were not equally likely to have been selected. If this is not accounted for, results can be erroneously attributed to the phenomenon under study rather than to the method of sampling.

Rolf Andersen, Mads Horn, erik pedersen, Eva Schwanenflügel og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
René Arestrup

Ja, selvfølgelig er etnisk profilering et problem - og især for de mennesker hvis eneste 'forbrydelse' består i at have en anden hudfarve end flertallet.

Men det er simpelthen udtryk for en slap - og temmelig primitiv - argumentation at reducere problematikken til et spørgsmål om et politikorps fyldt med racister.

Det er naturligvis en bekvem forklaringsmodel, for dermed behøver man ikke at forholde sig til det egentlige og langt mere fundamentale problem, nemlig den udbredte forskelsbehandling, som konsekvent giver mennesker af anden etnisk herkomst ringere muligheder i dette samfund.

Rolf Andersen, jens christian jacobsen og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar
Søren Ferling

Etnisk profilering er vel ikke den eneste form for profilering politiet arbejder med - og ville politiarbejdet måske blive uoverkommeligt uden.

Jeg tænker f.eks. på at jeg engang havde en gammel hjemmemalet bil og i den blev jeg oftere kontrolleret af politiet end i andre, jeg har haft - og engang krydsede min kæreste og jeg den svensk-finske grænse (Karasuando-Karasuvando) med 'hippieudseende' og vi og især bilen blev undersøgt i en hel time. Vi var på vej til Tromsø, hvor de havde fået store narkoproblemer og de var også meget interesserede i min gravide kærestes vitaminpiller, men de ignorerede tolv flasker kirsebærvin (som var i høj kurs i Norge), så det var narko, de var efter.

Det er også profilering og den slags biler har helt sikkert oftere fejl og 'hippier' på en usædvanlig vej på vej til Tromsø var også mistænkeligt. Det er muligt jeg tager fejl, men kan man gøre anderledes ?

Nu har jeg selv arbejdet med mennesker fra alle segmenter i flere sammenhænge og det er ikke så lidt man med sit efterhånden udviklede 'kliniske blik' med rimelig sandsynlighed kan aflæse af menneskers udseende og ageren - helt ned til detaljer som måden at stå og gå på, anslaget i blikket o.m.a.

jens peter hansen

Er langt de fleste der standses, tiltales og dømmes ikkeunge mænd? Er der ikke en bias her ? Hvad med at standse kvinder med rulator og unge kvinder på cykel.

jens peter hansen

rollator, uha!

@ Jens Christian Jacobsen
Jeg er glad for at vi er enige.

Jeg reagerede fordi du koblede lavere kriminalstatistik sammen med lavere indvandring.

Som jeg skrev vil det være mere hensigtsmæssigt at adressere roden til problemet (fattigdom) end symptomet (indvandring).

Og fattigdom *hænger* sammen med kriminalitet, både fordi det er rationelt at stjæle hvis man sulter, og fordi mangel gør os alle dummere (Læs Scarcity af Sendhil Mullainathan).
Det betyder selvfølgelig ikke at alle fattige er kriminelle, men sammenhængen gør at man må adressere ulighed hvis man vil have lavere kriminalitet.

Rolf Andersen, jens christian jacobsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

@René Arestrup
Ja, sammenhængen mellem fattigdom og hudfarve er et strukturelt problem og skal derfor løses som et sådant.

Amerikanerne har tydeligt demonstreret at profilering ikke virker, da de har praktiseret det i årtier, hvis ikke århundreder, uden positive effekter.

Du skriver "det er selv samme erfaring, der ligger til grund, når en dansk politipatrulje vælger at stoppe to unge mænd af anden etnisk herkomst, der kører i en tysk luksusbil." som om det er rimeligt.

Det er det ikke.

At sandsynligheden er større betyder ikke at man kan agere på denne sandsynlighed.

Hvis politiet tjekker nummerpladen og bilen er stjålet eller de genkender en af personerne som eftersøgt er der grund til at stoppe dem. Ellers ikke.

Om politifolk er racistiske eller ej er uinteressant fordi vi ikke kan se ind i deres hoveder.
Hvad vi kan se er om de _opfører_ sig racistisk, og etnisk profilering er pr definition racistisk.
Derfor skal der mere uddannelse til for at stoppe det.

Da ingen ønsker et politi der optræder racistisk burde det være ukontroversielt.
Især fordi det vil frigøre ressourcer til politiarbejde der faktisk virker og som ikke har grimme bivirkninger som at skade integrationen.

jens christian jacobsen

Når jeg læser def. af 'etnisk profilering' hos Institut for Menneskerettigheder medgiver de, af sådan en profilering kan være rimelig, hvis der er 'objektive' grunde til det.
Og så kører diskussionerne. Hvornår er der en 'objektiv' grund til etnisk profilering? Instituttet er uldne med eksempler. Måske nogen her kan komme det nærmere?

Eva Schwanenflügel

@ jens christian jacobsen

Er det dette uddrag, du henholder dig til?

"I Danmark
er det ulovligt at diskrimere på baggrund af etnicitet. Institut for Menneskerettigheder gør opmærksom på, at det er etnisk profilering, hvis politiet bruger hudfarve, sprog, religion, race, nationalitet eller national eller etnisk oprindelse i deres arbejde, uden at der er nogen objektiv eller rimelig grund til det."

https://menneskeret.dk/udgivelser/etnisk-profilering

Jørgen Larsen

@Eva Schwanenflügel - Nok mere denne del:

"Som det fremgår af definitionen, kan det være lovligt at lægge vægt på etnicitet og hudfarve mv. i forbindelse med politiets arbejde. Ikke enhver brug af disse kriterier er ulovlig. Det afgørende for, hvornår der foreligger etnisk profilering, er, hvorvidt profileringen af mistænkte mv. sker på et usagligt grundlag, der kan føre til diskrimination på grund af etnicitet og race."

Jeg synes jo denne kommentar i hoved rapporten er interessant:

" For sigtede personer med oprindelse i eksempelvis Syrien, Libanon, Kuwait og Somalia gælder det, at mere end hver femte sigtelse ender uden fældende afgørelse."

".....en sigtet person med libanesisk oprindelse har 19 procent sandsynlighed for, at sigtelsen ender uden fældende afgørelse’ at en person med libanesisk oprindelse har 19 procent sandsynlighed for at blive sigtet uden fældende afgørelse, mens sandsynligheden for en sigtet person med somalisk oprindelse er 16 procent"

Altså kører danske politifolk rundt og holder øje med folk med en bestemt nationalitet (godt spottet må man sige) eller er sagen lidt mere kompliceret, end overskifterne antyder. Desuden skriver man:

"Dertil viser rapportens analyser markante etniske forskelle i udfaldet af sager om voldsforbrydelser, ejendomsforbrydelser, lov om euforiserende stoffer og våbenloven, mens forskellene er små eller fraværende inden for fx udvalgte overtrædelser af færdselsloven og skatte- og afgiftsloven."

Så den såkaldte 'etniske profilering' sker altså ikke generelt, men indenfor en bestemt type sager.

Jørgen Larsen

Og bemærk dertil, at de etniske grupper, der er overrepræsenteret i kriminalitets statistikken (altså dømte) kommer fra Syrien, Libanon og Somalia.

Jeg bemærker mig også, at man i undersøgelsen tager højde for en masse forhold. Men altså ikke de sigtedes kriminalitets historik. Igen, måske er virkeligheden ikke helt så enkelt som overskriften antyder.

Eva Schwanenflügel

@ Jørgen Larsen

Tak for din uddybning.

Men jens christian jacobsen har en god pointe: hvornår er kriterierne for etnisk profilering 'objektive' ?

Jørgen Larsen

@Eva Schwanenflügel - Etnisk profilering er pr. definition hverken objektiv eller lovlig netop fordi vægten er på den etniske oprindelse.

Profilering er objektiv og lovlig når de foreliggende omstændigheder tyder på en overtrædelse af loven.

Rapporten antyder, at politifolk i almindelighed har en negativ forventning til visse etniske grupper (altså især folk fra Syrien, Libanon m.fl.) og derfor i højere grad sigter dem uberettiget. Det kan man vel ikke helt afvise kan være tilfældet og det er et mønstre vi ser i næsten alle lande i forhold til bestemte grupper i samfundet.

Mads Horn, Frederik Schwane og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Jørgen Larsen

Ja tak, det er jeg klar over ;)

Men det med den såkaldte objektivitet er vel skønsbaseret, og bliver dermed netop mudret, når vi taler om etnisk profilering.

Med andre ord, diskrimination kan skjules.

Jørgen Larsen

@Eva Schwanenflügel - Diskrimination kan måske skjules. Vi kan bare ikke på baggrund af denne rapport konkludere, at der forekommer diskrimination således som betegnelsen etnisk profilering antyder.

Når det er sagt, så bør problemstillingen selvfølgelig undersøges nøje. En anden problemstilling er selvfølgelig, hvordan disse etniske grupper, helt subjektivt, oplever politiet.

Eva Schwanenflügel

@ Jørgen Larsen

Muligvis kan man ikke konkludere kategorisk.
Men man kan antage.
Stærkt.

jens christian jacobsen

Eva Schwanenflügel
Ja, det var det citat fra IfM.
Er 'ikke-vestlig' etnisk profilering?
Nej, formodentlig ikke ( det er i al fald 'objektivt' om Hassan eller Sara er 'vestlig' eller 'ikke-vestlig.')
Mon ikke myndigheder og forskere skulle nøjes med betegnelsen 'diskriminerende?' Her er der ikke tale om objektivitet, men om at nogle forfordeles frem for andre.
Noget lettere at have med at gøre.

Eva Schwanenflügel

@ jens christian jacobsen

Tjo.. Men der er det aberdabei, at 'forfordeling' i praksis ikke er ulovligt, det er derimod diskrimination..

Frederik Schwane

Jørgen Larsen

"Og bemærk dertil, at de etniske grupper, der er overrepræsenteret i kriminalitets statistikken (altså dømte) kommer fra Syrien, Libanon og Somalia."

Ja, det er jo det, der er så vældig interessant ift. etnisk profilering. Fordi netop disse procentvise tal fordelt på etnicitet, vi ser i en kriminalitets statistik, jo kun kan være retvisende, hvis enten al kriminalitet opklares - eller hvis populationerne bag er ligeligt repræsenteret.

Og vi er nok enige om, at al kriminalitet ikke er opklaret. Og at der derfor går mennesker fri, der har begået kriminalitet.

Men hvis det primært er den kriminalitet folk fra Syrien, Libanon og Somalia laver, der har politiets interesse, mens "hvid" kriminalitet har mindre fokus, så vil det have indflydelse på tallene i statistikken.

Dvs. den bias politiet har i deres arbejde, vil kunne afspejle sig i statistikkerne.

Mads Horn, Eva Schwanenflügel og Ruth Sørensen anbefalede denne kommentar
Per Christensen

Er der nogen her i kommentarsporet som faktisk har erfaring fra politiet og ved hvilke tanker og strategier de har? Samt forstår deres udfordringer?

Det er altid nemt at kloge sig på andres arbejde - særligt når man ved meget lidt om det!

Personligt har jeg fuld tiltro til vores politi og retsvæsen.

jens peter hansen

Når man standser folk på gaden, vel altid unge, så regner man vel ikke med at afsløre en momssvinder eller Britta der tog over 100 mio. Narko og tyvekoster, våben og andet godt kan man måske finde Jeg forstår noget så godt at Ahmed bliver sur, når han gang på gang blver stoppet. Men når der HAR været fx skyderi i et område så hjælper det vel ikke meget at kropsvisitere unge kvinder på cykel, eller gøre Præstø til en særlig farlig zone.

Frederik Schwane

Per Christensen

"Personligt har jeg fuld tiltro til vores politi og retsvæsen."

Jeg har også stor tiltro til vores politi og retsvæsen, især når de lærer af deres fejl. Vi er alle mennesker og laver alle fejl, selv politiet og retsvæsenet.

Jeg er mere bekymret for andre politiske grupperinger, der kunne finde på at misbruge tal, der åbenlyst kan være baseret på et forkert grundlag; herunder at komme med postulater om, at ikke-etniske dansker er meget mere kriminelle end etniske danskere, og så bruge disse statements i en forfølgelse af alle ikke-etniske danskere. Der er det ekstremt vigtigt, at statistikkerne er baseret på et korrekt datagrundlag.

Egon Stich, Mads Horn og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

@ Jens Peter Hansen
Det er en fejlslutning at tro at du kan bekæmpe narko, våben og tyvekoster effektivt ved at målrette personransagninger mod visse grupper.

Ja, du vil få "gevinst" i en del af tilfældene, men det vil du også få, hvis du udsatte andre grupper for en tilsvarende indsats.

At din gevinst chance er et par procent højere i forhold til visse grupper berettiger ikke at du generer resten af gruppen mere end andre borgere.

En ret enkelt test er at forestille sig om samme indsats ville være rimelig overfor bedstemødre: Hvis grupper af bedstemødre begynder at meje andre gruppers bingo arrangementer ned, så kunne det være rimeligt i en periode at stoppe bedstemødre specifikt.

Hvis en gruppe bedstemødre begyndte at sælge deres receptmedicin på det åbne marked?
Nope, det ville kræve at en bedstemor var blevet set udveksle noget med en potentiel kunde.

jens peter hansen

Narko og tyvekoster, våben og andet godt kan man måske finde. Skrev jeg, Mads Horn. Jeg lavede ingen sammenhæng mellem bekæmpelse af narko og andet slemt og visitationer på gaden. Jeg beklager men det er dig der laver en fejlslutning.

Hvis der ingen sammenhæng er mellem visitationer og bekæmpelse af kriminalitet kan vi vel blive enige om at det er en dårlig idé?

Især hvis det går ud over folk der ikke er nogen grund til at nære konkret mistanke til?

Eva Schwanenflügel

Når politiet retter fokus på en bestemt gruppe mennesker, er det her der vil fremkomme tiltaler, anholdelser, sigtelser og domme.

Det ses fx når der laves razziaer til jul og påske, hvor sprit- og narkopåvirkede bilister ryger i nettet.

Hvis politiet koncentrerede sin indsats foran Øregaard Gymnasium i et par år, ville der med 100% sikkerhed være statistik der viste, at unge mennesker fra velhavende familier var mere kriminelle end andre.