Klumme

Det er racistisk hykleri, når danske politikere åbner favnen for ukrainske flygtninge

Naturligvis skal vi tage imod ukrainske flygtninge. Men Danmark bør hjælpe alle flygtninge i nød. Ikke kun dem, vi deler hudfarve og religiøs overbevisning med, skriver forperson for Mino Danmark, Nadeen Aiche i dette debatindlæg
Selvfølgelig skal Danmark tage imod flygtninge fra krigen i Ukraine, men det er hykleri, når Danmark siger, at vi mangler plads eller overskud til at tage imod flygtninge andre steder fra.

Selvfølgelig skal Danmark tage imod flygtninge fra krigen i Ukraine, men det er hykleri, når Danmark siger, at vi mangler plads eller overskud til at tage imod flygtninge andre steder fra.

Wojtek Radwanski

Debat
3. marts 2022

Ruslands invasion af Ukraine har sat tanker i gang hos os alle. Især for os europæere, der aldrig i vores vildeste fantasi havde troet, at vi ville opleve en ny angrebskrig på vores kontinent. Død og ødelæggelse er kommet så tæt på, at vi ikke længere kan ignorere konsekvenserne.

Lige nu er over en million ukrainere på flugt fra deres hjem. De har sluppet alt, hvad de havde i hænderne, for at søge i sikkerhed andetsteds. Det påvirker mig dybt at se billeder af børn på flugt med deres forældre i hånden og en uvis skæbne foran sig. Det er ualmindeligt tragisk.

Til demonstrationen mod Ruslands krig mod Ukraine i søndags var meldingen fra samtlige af landets toppolitikere klar: Vi byder ukrainske flygtninge velkommen i Danmark. Og selvfølgelig skal vi det. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at Danmark har et stort ansvar for at hjælpe mennesker på flugt.

Dog er hykleriet i den brede enighed om hjertevarm velkomst til vores ukrainske broderfolk ikke til at overse. Samtlige politikere, hvis karriere og succes er bygget på flygtningestramninger, lukning af grænser og racistisk retorik, er nu enige om at tage imod krigsramte ukrainere. Det er det klareste eksempel på politisk dobbeltmoral, jeg har været vidne til. Jeg væmmes.

Uønskede flygtninge

Lige nu kan alle partier samles om modtagelse af flygtninge. Et emne, der ellers i årevis har splittet venstre- og højrefløjen, indtil Socialdemokratiet foretog et holdningsskift blandt andet i forbindelse med partiets opbakning til den symbolpolitiske smykkelov fra 2016. Altså den lov, der legitimerede beslaglæggelsen af nytilkomne flygtninges værdigenstande. Siden da har Socialdemokratiet fremlagt sin enighed på udlændingeområdet med højrefløjen, herunder Dansk Folkeparti. Og pludselig har det at erklære flygtninge for uønskede været et legitimt og dominerende standpunkt i dansk politik.

Både før og efter denne højredrejning har store dele af befolkningen råbt højt om, at Danmark har et ansvar for at tage imod mennesker på flugt fra eksempelvis Syrien og Afghanistan. Mennesker, der – ligesom ukrainerne – i årevis har været ramt af krig og ødelæggelse, og som i deres desperation har krydset grænserne for at søge i sikkerhed hos os.

Men herhjemme har meldingen om disse flygtninge været klar: De er uønskede og fortjener ikke en varm velkomst. Uagtet hvor meget, de måtte have brug for det. I stedet er de blevet mødt med asylstramninger, lukkede grænser, fejring af udvisninger og planer om tvangsudsendelser til krigsramte lande.

Gode, kristne europæere

Nu står landets politikere så og prædiker løs om, at der er plads i Danmark til dem, der er i nød. Det er simpelthen absurd. Ikke fordi at vi ikke skal tage imod ukrainske flygtninge. Selvfølgelig skal vi det. Men fordi den nye åbenhed tydeliggør den racisme og islamofobi, Christiansborg flyder over med. De danske politikere er villige til at åbne armene for flygtninge fra Ukraine, men de lukker øjne og ører for flygtninge fra Syrien og Afghanistan. Morten Messerschmidt var helt ærlig om forskelsbehandlingen, da han erklærede sin åbenhed over for at modtage ukrainske flygtninge: »Det er jo gode, kristne europæere.«

Uagtet hvor meget brune, muslimske flygtninge er i nød, nægter danske politikere at åbne deres arme for dem. Men i det sekund, hvide, kristne flygtninge har brug for sikkerhed, står vi klar med varme dyner og åbne grænser. Det må være årtiets største racistiske dobbeltmoral og indiskutabelt islamofobi.

Naturligvis skal ukrainske flygtninge komme her og blive så længe, de måtte have behov for det. Men jeg må anfægte det hykleri, der stråler ud af øjnene på landets politikere. Aldrig har det været et godt argument, at Danmark mangler plads eller overskud til at tage imod flygtninge. Det er de seneste udmeldinger et pragteksempel på. Det, som Danmark mangler, er et opgør med en diskriminerende værdisættelse af menneskeliv.

En femårig ukrainsk piges liv er lige så meget værd som en femårig syrisk drengs. Danmark bør tage imod dem, der har brug for det. Vi har plads og overskud. Vi bør hjælpe alle flygtninge i nød. Ikke kun dem, vi deler hudfarve og religiøs overbevisning med.

Nadeen Aiche er forperson for Mino Danmark og statskundskabsstuderende

Klummen er udtryk for skribentens egen holdning.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jens Frederiksen

Ja!

Dorte Sørensen, Søren Andersen, Thomas Tanghus, Franz Nitschke, Lotte Tvede, Rikke Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Karen Grue, Mogens Dam, Helle Sømod, Magnus Dahl, Per Klüver, Ruth Sørensen, Dagmar Holdensen, Pietro Cini, David Zennaro, anne lindegaard, erik pedersen, Ib Gram-Jensen, Palle Holm, Ete Forchhammer , Tommy Clausen, Birgitte Nielsen, Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen og Marie E. Rasmussen anbefalede denne kommentar
Lillian Larsen

Det uhyggelige er, at de smukke, varme velkomster er diametralt modsat de giftige afvisninger, vi hidtil har hørt fra politikerne om flygtninge, og på en måde, der nærmest synes adresseret til dem i stedet for til de nye flygtninge. Så kan de gamle flygtninge rigtig føle sig uværdige!

Christel Gruner-Olesen, Dorte Sørensen, Franz Nitschke, Steffen Gliese, Lise Lotte Rahbek, Karen Grue, dan sørensen, Ruth Sørensen, David Zennaro, Rikke Nielsen, Marianne Jespersen, anne lindegaard, Inger Pedersen, erik pedersen, Ete Forchhammer , Tommy Clausen, Birgitte Nielsen, Eva Schwanenflügel, Christian Mondrup og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar

Tak Nadeen: jeg har netop kommenteret et indlæg fra sf- eren Valentin, med samme undren, men ikke så stærkt som du her har beskrevet det.Jeg tænke bare at især syrerne må føle sig ramt, da det land vi vil hjemsende dem til er et af de lande som Rusland har sikret så diktatoren der kan fortsætte sit diktatur og de stemte imod resolutionen i FN som et stort flertal stemte for.

Christel Gruner-Olesen, Dorte Sørensen, Steffen Gliese, Rikke Nielsen, Karen Grue, David Zennaro, Franz Nitschke, Marianne Jespersen, anne lindegaard, Inger Pedersen, erik pedersen, Lillian Larsen, Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel og Christian Mondrup anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

"Lige nu kan alle partier samles om modtagelse af flygtninge. Et emne, der ellers i årevis har splittet venstre- og højrefløjen, indtil Socialdemokratiet foretog et holdningsskift blandt andet i forbindelse med partiets opbakning til den symbolpolitiske smykkelov fra 2016.

Altså den lov, der legitimerede beslaglæggelsen af nytilkomne flygtninges værdigenstande."

Hykleriet og dobbeltmoralen er fuldstændig uhyrlig, ja nærmest monstrøs.
Der foreslås, at ukrainere slet ikke skal søge om asyl, til gengæld skal de 'ud på arbejdsmarkedet fra dag et'.
(Det passer de skrigende halse hos arbejdsgiverne helt fint, så skal man ikke slås om overenskomst og løn først..)

Samtidig er der skåret ind til benet på sprogundervisning og tolkebistand for andre flygtninge, der placeres på 'hjemrejseydelse' på størrelse med SU.

Danskere kan frit melde sig ind i den ukrainske fremmedlegion. Det er nye toner, for de der meldte sig til at slås for kurderne, blev fængslet og frataget deres pas.

Busser fragter flygtninge til Danmark fra grænserne til Ukraine, mens de Venligboere, der hjalp de syriske flygtninge fik bøder.

Danske mødre og børn sidder stadig fanget i syriske lejre, mens syriske flygtningefamilier i Danmark splittes ad, når mødre og søstre fragtes til et udrejsecenter for at sidde og kukkelure på ubestemt tid, altimens Danmark samtidig ikke har diplomatiske forbindelser til Syrien.

Det seneste lovforslag kommer fra Socialdemokratiet og Venstre:

"Smykkeloven skal ikke gælde ukrainere, der kommer til Danmark fra konflikten i Ukraine.

Det siger Socialdemokratiets udlændingeordfører, Rasmus Stoklund, til Ekstra Bladet.

Han fortæller videre, at regeringen og Folketinget er ved at undersøge en måde at ændre ukraineres opholdsgrundlag i Danmark, så de ikke betragtes som flygtninge."

https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-03-03-socialdemokratiet-vil-undtage-...

Der kom 1,3 millioner flygtninge til Europa fra Syrien.
Idag melder FN, at der på kun en uge er flygtet 1 million mennesker fra Ukraine.

Ligepludselig har vi plads til flygtninge i Europa- og det er godt!
Ukrainerne skal være hjerteligt velkomne.

Men hvorfor skal der gøres så kæmpemæssig forskel på, om man hedder Ivana eller Ismael?

Det giver absolut ingen anden mening end den umiddelbare; at det er udtryk for racisme.

Christel Gruner-Olesen, Erik Karlsen, Søren Fosberg, Dorte Sørensen, Ulla Hansen, Lotte Tvede, Lise Lotte Rahbek, Bjørn Pedersen, Nicolaj Knudsen, Uffe Juul, Knud Chr. Pedersen, Magnus Dahl, dan sørensen, jens rasmussen, Lene Basballe, Ruth Sørensen, Dagmar Holdensen, Pietro Cini, David Zennaro, Henriette Bøhne, Rikke Nielsen, Franz Nitschke, Marianne Jespersen, anne lindegaard, Inger Pedersen, erik pedersen, Sara Sindberg Bentsen, Viggo Okholm, Lillian Larsen, Birgitte Nielsen, Ete Forchhammer , Tommy Clausen, Hans Larsen og Peter Kronborg anbefalede denne kommentar

Forskelsbehandlingen skyldes - og det ved alle kritikere også udmærket - at Ukraine er et europæisk land, og at Danmark er en direkte del af konflikten.
Og at danskerne over en bred kam derfor ønsker at hjælpe.

Det vil klæde kritikerne at holde op med at råbe racisme og nøjes med at glæde sig på de modtagne ukrainske flygtninges vegne.

Niels Jacobs, Rikke Jakobsen, Steffen Gliese, Henning Kjær, Dan Mouritzsen, Michael Boe, Lars Hedelbo, Martin Kristensen, Henrik Andersen, Carsten Bjerre, Flemming Kjeldstrup, Chris David Bonde Henriksen, Claus Strøeh, Flemming Olsen, Danny Hedegaard, Ole Olesen, Bent Nørgaard, Jon W., Søren Nørgaard og trine christoffersen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Jakob Sandvig

Hvordan er Danmark en direkte del af konflikten mellem Rusland og Ukraine?

Til gengæld kan man i høj grad sige, at Danmark har været en del af tidligere konflikter i Mellemøsten, hvor vi har deltaget som part i krigen, og direkte været årsag til fx dannelsen af ISIS ved at angribe Irak, og diverse flygtningestrømme afledt af disse aktivistiske interventioner.

Vi skal hjælpe alle flygtninge, ikke kun dem vi selv identificerer os med.

Alt andet er dobbeltmoralsk, og udstiller den hidtidige flygtningepolitik som det den er; forskelsbehandling efter oprindelse og religiøse grupperinger.

Erik Karlsen, Søren Fosberg, Dorte Sørensen, Søren Andersen, Lotte Tvede, Lise Lotte Rahbek, Lars Jørgensen, Nicolaj Knudsen, Karen Grue, Knud Chr. Pedersen, Magnus Dahl, Finn Jakobsen, Kamma Thomsen, Ruth Sørensen, David Zennaro, Henriette Bøhne, Rikke Nielsen, Franz Nitschke, Carsten Munk, Magnus Fischer, anne lindegaard, Inger Pedersen, erik pedersen, Lillian Larsen, Finn Holmager, Birgitte Nielsen, Ete Forchhammer , Tommy Clausen og Claus Mortensen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

PS. Og jeg kan sagtens glæde mig over, at Danmark hjælper ukrainerne så aktivt, samtidig med at jeg græmmes over den elendige behandling, andre flygtninge udsættes for.

Det er ikke i modsætning.

Steffen Gliese, Christel Gruner-Olesen, Dorte Sørensen, Søren Andersen, Rikke Nielsen, Lise Lotte Rahbek, Nicolaj Knudsen, Karen Grue, Knud Chr. Pedersen, Helle Sømod, Torben Siersbæk, Finn Jakobsen, Kamma Thomsen, Ruth Sørensen, David Zennaro, Kim Morten Nissen, Henriette Bøhne, Franz Nitschke, Marianne Jespersen, anne lindegaard, Inger Pedersen, Christian Mondrup, erik pedersen, Lillian Larsen, Finn Holmager, Birgitte Nielsen, Ete Forchhammer og Tommy Clausen anbefalede denne kommentar
Tommy Clausen

Tak , Eva!

Knud Chr. Pedersen, Ruth Sørensen, Henriette Bøhne, Marianne Jespersen, erik pedersen, Eva Schwanenflügel, Ib Gram-Jensen og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Birgitte Nielsen

Jakob Sanvig: "Forskelsbehandlingen skyldes - og det ved alle kritikere også udmærket - at Ukraine er et europæisk land"

Et utroligt argument.
Ikke fordi jeg tror Danmarks politik om at byde Ukrainske flygtninge velkommen har noget med racisme at gøre, men hvorfor i alverden skal vi bifalde at danskerne særligt ønsker at huse dem, men ikke de mennesker i Syrien, Afghanistan, Libyen og Palæstina etc., der beder om vores hjælp. Og hvorfor er det retfærdigt særligt at hjælpe Ukrainerne fordi de er Europæere.
For mig at se er vi mindst ligeså meget forpligtet til at hjælpe flygtningene fra de krigszoner, som NATO tropper (og i nogle tilfælde direkte Danske tropper) har medvirket til at sende på flugt.

Anne Højholt, Ruth Sørensen, David Zennaro, anne lindegaard, Inger Pedersen, Christian Mondrup, erik pedersen, Viggo Okholm, Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Jakob Sanvig, det ville klæde dig at se at en flygtning er en flygtning, uanset hvorfra vedkommende er flygtet, og dermed harmes over at flygtninge forskelbehandles!

I øvrigt må S/regeringen selv ha’ fået færden af stanken fra forskelsbehandlingen, når det efter sigende nu undersøges hvordan man kan undgå at kalde de nytil-/ankommende flygtninge for flygtninge hvis de kommer fra et bestemt land, Ukraine, et land de færreste herhjemme havde noget indgående kendskab til, et land som vist ingen dansk soldat har været udsendt til.

Hvad mon de afghanske evakuerede, der var i livsfare pga. deres hælp til danske tropper i Afghanistan, hvad mon de nu tænker om de foreslåede vilkår for flygtninge der nok ikke har hørt meget om DK før de ankommer hertil, når de tænker på deres egen modtagelse og fremtid her om nu under to år?

Hvis DK er et kristent land, er det i hvert fald nærmest støvsuget for “samaritanere”, det er ikke noget der afspejler sig i behandlingen af alle “næste’ner”, og den kristne retning vises i hvert fald heller ikke nu fra Christiansborg, hvor man pynter sig med lånte fjer.

Iver Schelde, Knud Chr. Pedersen, Finn Jakobsen, David Zennaro, Carsten Munk, anne lindegaard, Inger Pedersen, erik pedersen, Sara Sindberg Bentsen, Birgitte Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Gert Friis Christiansen

Det er meget smukt med den store idealisme og villighed til at hjælpe alle i nød. Det er også svært ikke, at notere sig den forskellige retorik, der er i denne sag. Jeg tror til forskellen ligger i, at de fleste mennesker ikke er idealister. Der kan selvfølgelig være variationen, men som regel reagerer mennesker på nødstedte, som var de placeret i concentriske cirkler omkring dem selv. Bekymringsrækkefølgen er nogenlunde således: Mig selv, mine børn, min mand, min familie, mine venner, mine bekendte, mine landsmænd, mine religionsfæller, mine nabolande, folk jeg deler værdier med osv. Det er for mig ikke underligt, at man kære sig mere om Ukrainere end om folk fra folkeslag, man ikke kender noget til. Hvis der skete en ulykke nær mine børn, ville jeg helt sikker først undersøge, om de var kommet til skade, men det er jo ikke sikkert at alle har det sådan?

Dan Mouritzsen, Michael Boe, Martin Kristensen, Henrik Andersen, Thomas Janhøj, Viggo Okholm, Carsten Bjerre, Flemming Kjeldstrup, Henning Kjær, jan sørensen, Danny Hedegaard, Ole Olesen, Jon W. og Søren Nørgaard anbefalede denne kommentar
Ove Skildal Nielsen

For en gangs skyld er jeg - uden forbehold - enig med en skribent.

Eva Schwanenflügel

@ Gert Friis Christiansen

Du har ret i, at flertallet nok ikke er idealister, og at man som regel bekymrer sig mest om det man forstår, og det der er nærmest.

Men nu du bringer kristendom ind i billedet, er der én tese over dem alle, nemlig "du skal elske din næste som dig selv".
I moderne betydning hedder det humanisme.

Nogle har så forskellige udlægninger af, hvem éns 'næste' så i virkeligheden er, men det er igen fastslået ved lignelsen om den barmhjertige samaritaner, der hjalp en fuldstændig fremmed på sin vej, som alle andre undlod at interessere sig for.

Så skriver du:
"Det er for mig ikke underligt, at man kære sig mere om Ukrainere end om folk fra folkeslag, man ikke kender noget til".

Men hov, hvor meget kender du/vi egentlig til Ukraine og befolkningens (forskellige) værdier, kulturer og religioner?

Vidste du fx at:

"Næst efter de ortodokse kristne udgør katolikkerne den største gruppe med omkring 6 procent af befolkningen, og dernæst kommer protestanterne, som udgør cirka én procent. Der findes mindre end én procent jøder og muslimer, og andre religiøse grupperinger såsom buddhister og bahai-troende er endnu mindre."

Eller at der før Sovjetunionens dannelse boede 3 millioner jøder i Ukraine, der efter dannelsen emigrerede til Polen, og under anden verdenskrig blev myrdet af nazisterne, så der nu næsten ingen er tilbage?

Eller at tartarene (muslimerne) på Krim blev deporteret af Stalin?

https://www.religion.dk/10-vigtigste/10-ting-om-religion-i-ukraine

Det anede jeg intet om, før jeg lige slog det op..
Det kan man se, mange andre også har gjort fordi 'Ukraine' dukker op helt øverst i søgefeltet, når man skriver 'religion'.

Så vi skal vist faktisk først lige til at lære hinanden at kende fra scratch, som man siger.

Hvis folk ikke i tredive år var blevet tudet ørerne fulde med fordomme og forkerte påstande om andre udenfor Europa, kunne det jo være, nysgerrigheden og ønsket om at lære nyt ville have fået dem til at fravælge de politikere, der stiller deres taburetter på ryggen af andres ulykke.

Steffen Gliese, Viggo Okholm, erik pedersen, Lene Basballe, Lillian Larsen, Inger Pedersen, Rikke Nielsen og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Gert Friis Christiansen

@Eva Schwanenflügel
Jeg skrev ikke noget om en specifik religion eller nogle specifikke mennesker. Jeg tror det er en almen menneskelig reaktion på en sådanne ulykkelige situationer. Jeg tror et medlem af en afrikansk stamme ville tænke på samme måde, det er den måde naturen har lært os at overleve bedst på.

Christopher Ford, Carsten Bjerre og Flemming Kjeldstrup anbefalede denne kommentar
Morten Kjeldgaard

Hykleriet består ikke i at modtage ukrainske flygtninge med åbne arme. Hykleriet består i ikke at modtage ALLE flygtninge med åbne arme.

Lad os byde den nye holdning til flygtninge velkommen, og sikre os at den ligeledes komme til at gælde alle andre flygtninge. De politikere der modsætter sig dette må så gøre rede for deres racistiske motiver.

Steffen Gliese, Lise Lotte Rahbek, Viggo Okholm, Birgitte Nielsen, Helle Sømod, erik pedersen, Christian Mondrup, Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen, Inger Pedersen, David Zennaro og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Det er smukt at se, hvordan den hjælpsomme dansker kan se ud. Det er nok første gang i mange årtier, måske nogensinde, at jeg oplever det. Og det er da en ekstrem modsætning til den hadefulde retorik, der ellers har eksisteret overfor mennesker, der havde brug for vores hjælp.

Jeg er glad på ukrainernes vegne, at de får lov til at opleve, at danskere kan være sådan. Jeg er glad for selv at opleve det.

Og hold da op, hvor vil jeg bruge den modsætning mod dansken i alle andre kriser fremover.

Madrid, Paris , Nice, Berlin med flere. I hvert fald en del danskere var skideangste for terror. I Roskilde, hvor jeg bor, er der permanent beredskab på gågaden, så fx lastbiler ikke bare kan køre ind og pløje folk ned. Ved arrangementer forstærkes det. I øvrigt enig i bemærkningerne om den hadefulde retorik. DF, som jeg håber meget snart brænder ud med et klynk, har hældt gift i ørerne på os de sidste 20 år.

Søren Fosberg, Steffen Gliese, Lillian Larsen, Inger Pedersen og Flemming Olsen anbefalede denne kommentar
Chris David Bonde Henriksen

Ukraine ligger i Europa.
EUROPA er et n æ r o m r å d e til Danmark og andre europæiske lande.
Dette gælder ikke for lande i Mellemøsten, Asien og Afrika. Det er forbavsende som folks grundlæggende viden, ikke mindst hvad angår GEOGRAFI, er så utrolig ringe.

Jon W., Bent Nørgaard og Flemming Kjeldstrup anbefalede denne kommentar

Min kommentar forholder sig i første omgang til realpolitik.

De årsager til forskelsbehandlingen, jeg nævner, er sådan, som tingene står.
Jeg forholder mig egentlig ikke til om det er forkert eller ej, men beder om at lade være med at trække racisme-kortet.

Danmark er direkte involveret i konflikten i Ukraine, fordi mange faktisk føler, at deres egen frihed og sikkerhed er på spil her.
Og fordi Ukraine ønsker at blive en del af de internationale organisationer, som vi selv er en del af.
Det gælder nu officielt også Georgien og Moldova.
Det, der sker nu, er afgørende for vores kontinents fremtid. Det er det alle føler.

Om afghanske, syriske eller andre flygtninge skal have asyl i Danmark er en anden diskussion.

Det er selvfølgelig rigtigt, at vi også var direkte involveret i konflikterne i Afghanistan og Irak. Og det har så sandelig været en kæmpe fejltagelse.
Men vores medvirken i de krige er væsensforskellige fra situationen nu. "Vi" var USAs skødehund i en indsats, der kun på papiret var ædel.
Den nuværende konflikt handler om, hvor grænsen for frihed/ufrihed skal gå i Europa - vores eget kontinent.

Jeg slår på tromme for, at man ikke prøver på at fremme sine holdninger omkring f.eks. syriske flygtninge i den nuværende situation.
Fordi det er upassende, problematikkerne usammenlignelige og i øvrigt realpolitisk håbløst.

Dan Mouritzsen, Søren Fosberg, Steffen Gliese, Carsten Bjerre, Jon W., Torben Siersbæk, Chris David Bonde Henriksen og arne tørsleff anbefalede denne kommentar
dan sørensen

Tak, Nadeen, for en meget velskrevet kommentar

Michael Andresen

Jeg undrer mig virkelig over een ting.

Når folk i Ukraine flygter fra krigen, foregår det ved, at mændene kører kvinder, børn og ældre til grænsen og derefter vender om for at tilslutte sig den væbnede kamp mod Putin og Lukashenko.

Når folk i Syrien og Afghanistan flygter fra krigene dér, så er det hovedsageligt enlige, unge mænd, der rejser til Europa og efterlader kvinder, børn og ældre tilbage til kampen mod Assad og Taliban.

Bør man ikke lade de stærke tage kampen op mod undertrykkelsen og sørge for at de svage kommer i sikkerhed?

Michael Boe, Christopher Ford, Flemming Olsen, Steffen Weng og Chris David Bonde Henriksen anbefalede denne kommentar

Uenig i at vi ikke giver flygtninge fra andre lande ”en varm velkomst”. En familie med en "5-årig syrisk pige" får skam også bolig, lægehjælp, gratis tolkning og penge indtil deres asylsag er behandlet, præcis som ukrainerne. Hvilket jo er mere end i så mange andre lande.
At frygten for krigen, nyhedsværdien i forhold til konflikten samt lysten til at hjælpe er højere jo tættere konflikten er på, er vel ikke så mærkeligt? De arabiske lande inkl. Syrien er vel også mere interesserede i krige som foregår i deres egen baghave og som potentielt kan ramme dem selv? Har disse lande mon i øvrigt tilbudt at tage europæiske flygtninge og sende nødhjælp til Ukraine? Eller er det som altid udelukkende den rige del af Europa som forventes at bekymre sig om flygtninge fra hele verden.

I øvrigt rørende enig i, at både smykkeloven og hjemsendelseskriterierne er groteske. Ligeså er Morten Messerschmidts udtalelser og menneskesyn til tider! At inddrage dén mands udtalelser i artiklen og i samme åndedrag referere til "danske politikerers holdning" er vist heldigvis ikke særlig repræsentativt.

Dan Mouritzsen, Christopher Ford, Søren Fosberg, Knud Nielsen, Carsten Bjerre og Jon W. anbefalede denne kommentar
Torben Siersbæk

@Michael Andresen - 03. marts, 2022 - 21:56.

Du har helt ret: lad os tale om noget andet!

For pokker: den russiske hær luftbombarderer civile boligblokke og al mulig civil administration!
De kaster klyngebomber!

For en sikkerheds skyld: JEG anser ikke USA's afskyelige brug af napalm og agent orange i Vietnam for at være en gyldig undskyldning for de nuværende russiske krigsforbrydelser!

Søren Fosberg, Steffen Gliese og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Tine Andersen

Der er åbenbart forskel på folk! Dvs flygtninge, jeg er blevet kraftigt mindet om Ungarn 1956, hvor alle kræfter syntes, det var synd. Jeg var ikke selv født dengang.

Men jeg husker udmærket 2015, hvor uønskede flygtninge Gik på motorvejene, der blev der ikke taget særlige hensyn, selvom staklerne havde gået langt, og i øvrigt flygtede fra bla. russiske flybombermenter.

Denne lov er racistisk, det er hvide kristne europæere, så de skal have forrang og særhensyn. Nu har vi vedtaget nogle særdeles skrappe love for brune mennesker og muslimer, hallo Hr. Tesfaye, hvorfor er ukrainere (og formentlig en del russere) fritaget?!

Mvh
Tine

Rikke Nielsen, Eva Schwanenflügel og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Lad os lige udrydde misforståelsen omkring de flygtende unge mænd fra Syrien: der er tale om en borgerkrig, hvor de - i lighed med danskere i Sønderjylland i perioden 1864-1920 - risikerede at blive sendt i krig for det diktatoriske regime.
Vi har i norden god tradition for at modtage folk, der flygter fra deltagelse i den type angrebskrige, som f.eks. også desertører fra USA under Vietnamkrigen.
Når det er sagt, så tror jeg, at mange danskere med god grund har svært ved at forstå, hvorfor kampen for det gode samfund, vi har tilkæmpet os, ikke sker i de lande og regioner, folk flygter fra. På samme måde er danskerne nogle af de få, som har lidt sociale tilbageslag pga. EUs harmonisering, fordi vi i forvejen på egen hånd havde indført et universelt velfærdssamfund med det erklærede mål, at vi ikke ville have fattige i vores land.
Havde vi kunnet fastholde det princip, ville vi også være sluppet langt bedre igennem integrationen.

Lillian Larsen, Dan Mouritzsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Martin Kristensen

Når man ser diverse indsamlinger og kampagner synes jeg nu også man ser danskerne gerne vil hjælpe andre flygtninge,

Vi vil bare ikke hjælpe dem HER.

Det skyldes dels en tro på at ukrainernes kultur og værdier er tættere på vores end eks. afghaneres og syreres, og det er nok rigtigt, om ikke så tæt på som mange giver udtryk for i disse dage. Ikke alle ukrainere er moderne IT specialister fra Kiev. Derudover skyldes det en geografisk nærhed - hvis ikke vi skal hjælpe vores naboer, hvem så - og til sidst det åbenlyse misforhold i hvem der er angriber og forsvarer. Det har vi tit svært ved at se i afrikanske stammeoogør eller mellemøstlige klaner.

Anders Bentsen

Jeg er enig i, at det er elendigt arbejde. Og der er generelt i hele vores og EUs håndtering.
Ukraine havde ikke brug for en Ukraine særlov for flygtninge, de havde brug for den særlov som EU er ved at indføre om, at sidestille ukrainere med EU borgere, så de frit kan slå sig ned og tage arbejde og få passet deres børn ect.
At give Ukrainere flygtningestatus er for det første racistisk, selv om jeg mener vi har større pligt til at hjælpe i vores nærområde. For det andet kan jeg ikke se det er rimeligt at stille dem i en situation hvor vi ikke kan sende dem ud igen. For det tredie er jeg i tvivl om hvad det hjælper dem andet end ophold så længe deres sag behandles, de er jo krigsflygtninge og ikke personligt forfulgte, så de ender med at blive sendt retur præcis som afghanere og syriere.

Christopher Ford

Vi bør hjælpe mennesker der har brug for vores hjælp. Men vi bør også hjælpe at løse hovedårsager der skaber forholdene som driver mennesker at risikere deres liv for at flygte. Mennesker flygter kun under tvang. Men hvor mange mennesker kan have plads til Danmark? Hvad ressourcer vil forblive hvis alle flygter til Danmark? Vi har allerede oplevet problemer med integrering. En del af indvandrere kan ikke vænne sig de til forskelle mellem deres nyt dansk samfund og deres gammelt samfund. Nogle kan ikke tilpasse sig dansk samfund. Inden lang vil landet ikke være Danmark som vi kender det i dag.
Vi kan og bør oprette tydelige krav før vi udsteder fast opholdstilladelser for indvandrere. Kravene bør oprette med normalt demokratisk måde. Uden nogle krav, kan vi ikke fastholde vores grænser og risikerer den mulige sammenbrud af dansk samfund.

jens peter hansen

Bare sådan for en ordens skyld . I 1956/57 kom der 1000 ungarere til Danmark Der var såmænd også en del ballade dengang. Hold nu op med den historiske løgn at vi tog imod sååå mange. Største delen tog til USA og Canada. Siden 80'erne er der kommet mange mange flere flygtninge til DK og de fleste er såmænd endnu. En del har fået uddannelse og er rejst til andre lande, men de fleste er blevet her. Nogle, fx vietnamesere med stor succes og andre med dårligere resultater. Er det iķke derfor at der er en vis skepsis over grupper som efter mange år endnu ikke har fundet fodfæste i DK?

Hvorledes gik det til, at racisme nu er blevet synonymt med kulturkritik?

Sharia kulturerne er i direkte strid med frisættelsesprocesser eksempelvis sækulariseringen af europæiske nationer, ligestilling af kønnene med kvindens ret på arbejdsmarkedet, demokratiseringen med antiautoritets bevægelser fra 60 erne, anticensur med topløse, fri porno og religionskritik.
Overalt her er sharia trængt ind med sin reaktionære dagsorden, endda på trods af at faktum er , at de fleste muslimske flygtninge faktisk er flygtet fra sharia kulturens iboende tyrrani!
Idag er selve bevidstheden herom snart analogt med racisme.
Hvem sætter den dagsorden og hvorfor? Den store bevægelse kaldet folkets-"replacement" i Frankrig af Zeymour og Identitære.
Jeg vil dog nøjes med at konstatere snigmordet på den store friheds ide i Europa, som i dag så bliver hyldet som "antiracisme" her i disse dage , hvor eliten synes der skal "luftes " ud med sin "progressivitet" først i Deadline og nu i Information. Progressiviteten består mest i , at man ikke bryder sig om flygtninge fra DK genboen Ukraine skal have frihed til at få job og bolig, selvom de er europæere med visum fri adgang hertil allerede.
FØJ!