Læserbrev

Jeg har taget p-piller, siden jeg var 15. Men jeg aner faktisk ikke, hvad de gør ved mig

Læger udskriver p-piller alt for rundhåndet uden at informere om mulige bivirkninger – også til helt unge piger, skriver journaliststuderende Ida Elisabeth Karlsen i dette debatindlæg
Debat
1. april 2022

Jeg er 22 år, og siden jeg var 15 år, har jeg taget p-piller. Det vil sige, at jeg for syv år siden var ved læge, som uden tøven stak mig en recept på p-piller og sendte mig ud ad døren uden yderligere information.

Det betyder også, at det er syv år siden, min krop sidst har været upåvirket af udefrakommende hormoner. Når jeg skriver det ned, lyder det absurd, at jeg bevidst har fyldt min krop med stoffer, som ikke er naturlige.

Jeg skal ikke gøre mig til ekspert på, hvad p-piller helt præcis gør ved kroppen, for det ved jeg ingenting om – hvilket måske netop er problemet.

Lægerne er for rundhåndede med at dele p-piller ud til højre og venstre uden at informere om de følgevirkninger, de kan have. Jeg vil tro, at størstedelen af mine veninder med en fast kæreste har taget p-piller over en længere periode. Samtidig vil jeg også tro, at flertallet af dem ikke ved, hvad p-pillerne egentlig præcis fører med sig. De ved det nok i hvert fald ikke fra deres læge.

Jeg er et sted i mit liv, hvor tanken om at få børn ligger langt ude i fremtiden, og derfor vejer fordelene ved de falske hormoner op for ulemperne. Måske påvirker p-pillerne mit humør negativt eller giver mig en blodprop, men i det mindste skal jeg ikke være mor foreløbig, og jeg slipper for at tælle kondomer med i budgettet.

Jeg tror faktisk også, jeg selv og mine veninder bevidst undlader at udfordre skæbnen ved at undersøge, hvordan pillerne kan skade kroppen.

For hvad nu hvis man rent faktisk fandt ud af, at det kunne være derfor, at man havde manglende energi og ofte græd over manglende mælk mandag morgen? Så skulle man jo til at finde på et alternativ, og hvem gider at bøvle med det. Måske har mange også den tankegang, at de har taget dem hele deres teenageliv, så hvorfor stoppe nu?

Jeg ved i hvert fald, at det var sådan, jeg tænkte. Indtil jeg besluttede mig for ikke at tage den lille hormonfyldte pille mere. Nu begynder min hormondetox.

Ida Elisabeth Karlsen læser journalistik ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Information.dk/deltag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Annette Chronstedt

Stort tillykke ! Med at få dit eget følelsesliv tilbage.