Klumme

Jeg er 30 år, frivilligt barnløs og uendeligt træt af at skulle forklare hvorfor

Venner, familie, kolleger, sågar vildt fremmede har en holdning til, hvorvidt jeg skal have børn eller ej, og blander sig gladeligt i debatten, som om der var noget at debattere. Men mit fravalg af børn er min egen sag, og jeg skal ikke stå til regnskab over for andre, skriver social- og sundhedsassistent Rikke Riis Jensen i denne klumme
Hvorfor jeg vælger ikke at få børn, det er min egen sag, og jeg bør ikke skulle stå til regnskab over for andre, skriver Rikke Riis Jensen.

Hvorfor jeg vælger ikke at få børn, det er min egen sag, og jeg bør ikke skulle stå til regnskab over for andre, skriver Rikke Riis Jensen.

Privat

Debat
28. april 2022

Jeg er 30 år og har truffet et valg om at være barnløs. Der er mange, der dømmer mit valg, og en bestemt sætning hører jeg igen og igen: »Du bliver nok klogere.«

Mit valg om ikke at få børn er en meget velovervejet beslutning, og derfor provokerer den kommentar mig hver eneste gang. Men jeg har også været nødt til at tænke over, hvorfor den gør så meget ved mig, og hvorfor jeg ikke er i stand til at sige »skidt pyt« og komme videre.

Vi lever i et samfund, der er indrettet til, at vi skal reproducere os og få nogle børn. Og specielt som kvinde i den fødedygtige alder er der store forventninger om, at vi lever op til det, og når man falder uden for den standard, bliver det hurtigt til et tabu. Så bliver man mødt af mangel på forståelse eller sågar uvilje og modstand, hvis man prøver at forklare sit valg.

Det er, som om det er legitimt for alle at have en holdning til, hvorvidt jeg skal have børn eller ej.

Det var svært for mine forældre at acceptere, at jeg ikke ville gøre dem til mormor og morfar, men de er nu nået til et sted, hvor det, at jeg er glad, er det vigtigste, og deres to børnebørn er mere end nok.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Det ER din sag og noget privat.
Ligesom det er de børnetilvælgende kvinders egen sag og noget privat at få og opfostre børn.

Helt oprigtigt: Bed din omverden om at passe sig selv og sine egne valg

Rasmus Kristiansen, erik jensen, Katrine Marie Christiani, Jeppe Lyngsø Bundgaard, erik pedersen, Kim Ravn-Jensen, Sven Elming, Jens Schiersing Thomsen, Niels Makholm, Leanette Nathalia Chresta Jensen, Heidi Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

En yderst relevant kronik, tak for den.

Hvornår kommer vi mon så langt, at det anses som fuldstændig uantageligt at blande sig i kvinders frie vilje og valg?

For ovenstående kronik er blot ét eksempel.

Rasmus Kristiansen, Lone Hansen, erik pedersen, Kim Ravn-Jensen, Karen Møller Grothe, Jens Schiersing Thomsen, Helle Lodberg Christensen, Niels Makholm og Heidi Larsen anbefalede denne kommentar

"Jeg så gerne, at vi nåede til et samfund, hvor det at vælge børn fra var en naturlig ting"

Så har vi vist snart ikke noget samfund.
Det vil selvfølgelig være godt for klimaet.

Niels Makholm

@jakobsanvig
Fordi at, at nogle ganske få piger, som små, ikke leger med dukker, og senere i voksenlivet, heller ikke vil have børn, - så bevirker altså ikke, at vi ikke længere har noget samfund. I den der "hønsegård", - som Rikke Riis Jensen, så glimrende beskriver,- er det påfaldende, at flere end godt, malplaceret, føler sig berettiget til at "hakke" på hende, fordi hun har valgt moderskabet fra. Faktisk, er jeg sikker på, at "klimaet" ville blive betydeligt bedre, hvis folk kunne lade være med, at stikke "snuden," i ting og sager, som de ingenting, - (som i ingenting,) - har, at gøre med.

Rasmus Kristiansen, erik jensen, Jeppe Lyngsø Bundgaard, erik pedersen, Karen Møller Grothe, Eva Schwanenflügel, Sven Elming, Lise Lotte Rahbek og trine christoffersen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Niels Makholm
At pigerne ikke legede med dukker som små - hvor har du den fra?
Der findes mænd, som ikke ønsker at blive forældre. Er det så fordi de har klatret for lidt i træer eller ikke spillet fodbold, da de var drenge?;-)
Jeg har tit tænkt at dette emne og den bedrevidende forældrevinkel er lige så enerverende og privatlivsfortrængende hos mænd som for kvinderne. Men jeg har hidtil ikke hørt barnløse mænd brokke sig. Det er egentlig spøjst.

Jeppe Lyngsø Bundgaard, Eva Schwanenflügel, Ruth Sørensen og Heidi Larsen anbefalede denne kommentar

En modig beslutning. Tak for den. En god artikel, og tak for den også. Held og lykke med livet.

Mireille Lacroix

stor respekt for din beslutning.

Der er en lille fejl. Man kan ifølge loven (fra 1986) ikke uden videre blive steriliseret når man er over 18, der gælder nogle regler, som man måske godt kunne se på her i 2022: "Selv om en kvinde er under 25 år, kan hun blive steriliseret uden særlig tilladelse, hvis det er nødvendigt at forebygge svangerskab for at afværge fare for hendes liv eller for alvorlig og varig forringelse af hendes legemlige eller sjælelige helbred, og denne fare er udelukkende eller ganske overvejende lægeligt begrundet".

Desuden er lægerne også forpligtet til at give oplysninger der desværre kan opfattes som et forsøg på at tale personen fra beslutningen. Det fremgår af den blanket man skal underskrive: "anmodning om sterilisation" hvor der står:Jeg erklærer, at jeg af nedenstående læge er blevet vejledt om indgrebets beskaffenhed og direkte følger samt om den risiko, der kan være forbundet med indgrebet. "Jeg er blevet gjort bekendt med, at indgrebet ikke altid er effektivt, idet der i sjældne tilfælde kan gendanne sig en kanal, hvorigennem ægceller for kvinder og sædceller for mænd kan passere. Jeg er endvidere blevet vejledt om, at det vil være meget vanskeligt at gendanne frugtbarheden ved en ny operation"
Disse oplysninger skal selvfølgelig gives på en måde hvor menneskers integritet respekteres, hvilket jeg personligt synes kan være en udfordring af og til, da man er meget velovervejet og oplyst når man henvender sig med dette ønske. (der blev nok ikke googlet så meget da den blanket blev opfundet)

Gert Friis Christiansen

Det er naturligvis din beslutning om du vil have børn. Jeg håber, at ikke alle går den vej, men hvis det byder dig imod, at skulle diskutere dette valg med andre, er det en dårlig ide, at skrive en kronik om det. Det er de færrest mennesker, der uopfordret antaster andres livsvalg uden anledning, så tavshed er en bedre strategi. Du lyder jo ikke til, at have problemer med valget.

Rasmus Kristiansen, Søren Flindt Hansen og Ole Olesen anbefalede denne kommentar
Peter Nielsen

Du er frivilligt barnfri - fri, ikke løs - barnløs.

Man er U-frivilligt barnløs ...

;)

Alan Frederiksen

Når man vælger ikke at få børn er man også med til at hjælpe klimaet. https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/vil-du-hjaelpe-klimaet-faa-faerre-...
Desuden er der mennesker der fravælger børn af frygt for en klima "apokalypse".
https://www.theguardian.com/environment/2020/nov/27/climate-apocalypse-f... . Det undrer mig, at mennesker med børn ufortrødent fortsætter deres ekstravagante livsstil med flyrejser mange gange om året m.m., uden at tænke på deres børns og børnebørns fremtid.

Med venlig hilsen
Alan

Jeppe Lyngsø Bundgaard

Jeg har også fravalgt børn, og skal hilse og sige, at det ikke kun er kvinder, der skal retfærdiggøre deres beslutning om ikke at få børn.
Jeg arbejder som sosu hjælper, og befinder mig derfor på en arbejdsplads, hvor der primært er kvinder.
Hver gang samtalen handler om børn, og jeg nævner, at jeg ikke vil få børn, og aldrig har haft lysten til dette, får jeg nøjagtig de samme spørgsmål.
Jeg tror, det handler om, at vi som art har reproduktion indprintet i vores DNA. Det er en urkraft af en drift, og de fleste mennesker har svært ved at forstå, at nogle ikke har dette behov.

Rasmus Kristiansen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Jeppe Lyngsø Bundgaard
Tak for at bekræfte min antagelse - at flertallets forældre-drømme på alles vegne også rammer mænd.

Videnskabsjournalisten Lone Frank skrev for år siden en tekst, hvor hun beskrev at hun havde det på samme måde, når folk udæskede hende om hendes ikkeeksisterende trang til at få børn med hendes ligeledes ikkeeksisterende trang til at blive cirkusartist.
Jeg ved også, hvad hun mente.

Rasmus Kristiansen og Jeppe Lyngsø Bundgaard anbefalede denne kommentar