Læserbrev

Alternativet: Lad pengene følge barnet for at sikre ligestilling mellem pasningsformer

Familierne skal kunne indrette sig, som de ønsker. Derfor stiller vi i Alternativet forslag om at lade pengene følge barnet, uanset om man vælger en institution, passer derhjemme eller overlader pasningen til en anden omsorgsperson, skriver vuggestuepædagog Nanna Høyrup Andersen, ordfører for børn og familier Mira Issa Bloch og politisk ordfører Torsten Gejl i dette debatindlæg
Debat
28. april 2022

Den 29. april fremsætter Alternativet et beslutningsforslag i Folketinget om at indføre en landsdækkende ordning, hvor det offentlige tilskud til en daginstitutionsplads skal følge barnet. Vi foreslår, at 90 procent af det kommunale tilskud, der i dag tilfalder institutionen per indskrevne barn, kan modtages som tilskud til at passe barnet derhjemme. Den person, der varetager omsorgsopgaven for barnet i dagtimerne, modtager tilskuddet, uagtet om det er en forælder eller en anden omsorgsperson.

Med forslaget ønsker vi i Alternativet at tilgodese forskelligartede værdier, ønsker og behov, hvad angår pasning af børn. Det offentlige system finansierer i forvejen en række forskellige pasningsordninger. De, der ønsker at benytte tilskudsordningen, har betalt skat til fælleskassen ligesom alle andre. 

Tilskudsordningen findes allerede i en lang række kommuner, og antallet af kommuner, der har tilvalgt ordningen, er stigende. Det kan både tolkes som kommunernes måde at imødekomme et stigende ønske om hjemmepasning og som et værktøj til at indfri pasningsgaranti i dagtilbuddene. 

Med loven om minimumsnormeringer vil udfordringerne vokse, og her kan vores forslag også bidrage. Forslaget kan også bidrage positivt i forhold til, at 16 procent af alle børn under ti år har udfordringer med deres mentale og psykiske trivsel. Vi tror på, at forslaget kan være med til at forebygge og nedbringe stress for både forældre, institutioner og ikke mindst børnene.

Ydermere kan forslaget understøtte både børnenes kontakt til voksne samt sammenhængskraften i civil- og lokalsamfundene, der kan bidrage til, at meningsfulde fællesskaber kan blomstre.

Det kræver penge at få kabalen til at gå op, men det er den bedste investering for at skabe rammer og muligheder, der understøtter trivsel og mental sundhed i udviklingen af det danske samfund. Vi håber derfor, at vi vil se flertallet af partierne forholde sig åbent til forslaget i samspil med ønsket om et langt mere bæredygtigt og familievenligt samfund.

Nanna Høyrup Andersen er vuggestuepædagog og folketingskandidat for Alternativet

Mira Issa Bloch er byrådsmedlem i Skanderborg og ordfører for børn og familier i Alternativet

Torsten Gejl er politisk ordfører for Alternativet

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Thomas Jensen

"Den person, der varetager omsorgsopgaven for barnet i dagtimerne, modtager tilskuddet, uagtet om det er en forælder eller en anden omsorgsperson."

- og med den sidste tilføjelse opstår det samme problem, som vi har med privatskoler og privathospitaler. De private tager hellere end gerne de nemme børn/patienter, og takker pænt nej tak til de tungere opgaver. Det offentlige tager sig af uddannelse og praktik til de studerende, som derefter flygter til det private, hvor man ikke skal slås med to-sprogede børn og skaderne efter kosmetiske operationer der gik galt. Det forslag kan ikke andet end at accelerere den spiral hvor folk flygter fra det offentlige, fordi forholdene bliver værre og værre. Sorry, det er en ommer...

Eva Schwanenflügel, David Zennaro og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar
Nanna Andersen

Hej Thomas,

Du har nogle oplevelser lyder det til. Hvorfor flygter man fra det offentlige? Skal vi ikke sørge for, at det fungerer, samtidig med, at gøre det ligestillet hvordan man indretter sig som familier? Det er der råd til, men ikke til at lade være...

Det er et godt bidrag til den fælles velfærd, at flere mennesker trives. Det gir færre udgifter forbundet med mistrivsel, og mindre pres på velfærden, den strukturelle, fordi vi øger mulighederne for den relationelle af slagsen.

Bh Nanna

Thomas Jensen

Hvis jeres forslag (kun) handlede om at kompensere den hjemmegående forældre, så kunne jeg næsten støtte det. Men også kun næsten.

Tror du den enlige mor kan leve af den 90%-kompensation hun får for at passe sine børn hjemme? Selvfølgelig ikke. Altså er det reelt kun et tilbud til familier med en indkomst der gør, at den kan leve af den enes indkomst, plus lidt ekstra. Så det er frit valg og trivsel til dem der har råd. Ligestillet?

Når I lægger op til at "anden omsorgsperson" kan kompenseres, så åbner I for en ladeport til privatisering.

Jeg synes det er grænseløst naivt at tro, at når man kanaliserer penge væk fra de offentlige institutioner, at det så skulle skabe mere trivsel. Det er det mest asociale forslag jeg har hørt længe, og det undrer mig at det skulle komme fra jer. Jeg er ikke i tvivl om at det vil være til gavn for nogle af jeres kernevælgere, men prisen bliver betalt af dem der er ikke har mulighed for at benytte ordningen. De sidder tilbage med pædagoger på sammenbruddets rand, fordi alle de velstilledes børn bliver passet hjemme eller i private institutioner, og de nu kun har alle ADHD-børnene.

Christa If Jensen

@Thomas Jensen og andre! For uddybning af Alternativets politik læs

https://alternativet.dk/application/files/8015/3500/8655/tidnaervaerfrih...

Jeg forstår din indsigelse overfor indlægget og har selv andre, hvis det ikke var fordi, jeg har læst Alternativets fulde politik på familieområdet. Den tager højde for det, du taler om, bortset fra den enlige mors økonomi, hvis hun ikke har andre midler til rådighed. Det vil Borgerløn så imødekomme.

Nanna Andersen

Hej Thomas,

"Anden omsorgsperson" hvem tænker du det er?

Ift den enlige mor, så jo det kan godt lade sig gøre. Det kender jeg flere eksempler på. Er det nemt? Nej.

Ift flugten fra daginstitutionerne, så mener jeg nok at det er naivt at tro, at det her vil skabe en så massiv flugt, som jeg læser du forestiller dig. Det her er en ordning for en bred vifte af forældre. Det ser jeg i diverse fora på både Facebook og Instagram, og jeg mener ikke at det er for de velstillede, men for dem der vælger det fordi det giver mening for dem, og de derfor indretter sig med det de har.

Et vores daginstitutioner er pressede, kender jeg selv alt for godt som vuggestuepædagog, og det her er for mig at se, også en måde at tage presset af dem, ved at nogen børn venter med at starte op til fx børnehave. Så rækker de ansatte der er, mere for de børn der er. Det gir øget trivsel for alle.

Bh Nanna