Læserbrev

Danske muslimer har besindet sig over for Paludan. Det burde vi anerkende dem for

Med sit facebookopslag oven på urolighederne i Sverige lægger Pia Olsen Dyhr sig i kølvandet på den fordomsfulde og negative retorik om danske muslimer – selv om de faktisk har behersket sig over for Paludan. Det gør ellers trofaste SF-vælgere hjemløse, skriver tekstforfatter og cand.phil. i litteraturvidenskab Ulla Meyrick i dette debatindlæg
Det ville klæde et parti som SF offentligt at anerkende de danske muslimer for deres besindelse og selvkontrol over for Paludans provokationer, mener Ulla Meyrick.

Det ville klæde et parti som SF offentligt at anerkende de danske muslimer for deres besindelse og selvkontrol over for Paludans provokationer, mener Ulla Meyrick.

Debat
25. april 2022

Efter de voldsomme reaktioner og optøjer i kølvandet på Rasmus Paludans koranafbrændinger i Sverige føler SF’s partileder Pia Olsen Dyhr sig kaldet til at skrive en længere kommentar på sin facebookvæg.

En kommentar, der vel at mærke også går på det muslimske mindretal i Danmark, og som er så fordomsfuld og tendentiøs, at man må sætte spørgsmålstegn ved SF’s position i den danske udlændingedebat.

I sin kommentar svarer Pia Olsen Dyhr følgende på sit eget spørgsmål om, hvorfor hun blander sig i noget, der er sket i Sverige: »Fordi vi jo dels har en dansk vinkel i form af Paludan, men også fordi der både i de radikaliserede miljøer, men også i de kriminelle og i bandemiljøerne desværre er en livlig kontakt over Sundet. Endelig har vi jo også set tendenserne i Danmark [...]«

Med en sådan kommentar bidrager Pia Olsen Dyhr ikke med noget som helst konstruktivt. Tværtimod lægger hun sig fuldstændig i kølvandet på al den fordomsfulde og negative retorik over for de muslimske mindretal i Danmark, vi har måttet lægge øre til gennem så lang tid.

Fordomsfuld, fordi Rasmus Paludan jo allerede gennem en lang periode har hærget i Danmark uden at få sin ønskede, voldelige reaktion fra de muslimske samfund.

Faktisk ville det klæde et parti som SF offentligt – og gerne fra Folketingets talerstol – at anerkende de danske muslimer for deres besindelse og selvkontrol over for Paludans provokationer.

De gjorde jo netop ikke som svenskerne. Tværtimod har reaktionen fra de muslimske borgere været bemærkelsesværdigt fattet, hvilket måske også er grunden til, at Rasmus Paludan nu har flyttet sine aktiviteter til Sverige.

At SF’s partileder alligevel kan finde på at skrive, som hun gør, bekræfter bare, at partiet har valgt at følge Socialdemokratiets ekstreme linje i udlændingepolitikken.

Hvis man var i tvivl, må det nu stå helt klart for danske borgere og vælgere, at SF ikke er et modsvar til den retoriske og politiske hetz mod befolkningsgrupper og flygtninge med mellemøstlig baggrund, der finder sted i Danmark i disse år.

Mange ellers trofaste SF-vælgere føler sig nok temmelig hjemløse i dansk politik i øjeblikket.

Ulla Meyrick er tekstforfatter og cand.phil. i litteraturvidenskab

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Nu har jeg læst Olsens indlæg. jeg har svært ved at se, hvad det har med SFs positioner at gøre, endsige at det har noget at gøre med "Socialdemokratiets ekstreme linje..." at gøre. De sidste to afsnit af Meyricks indlæg må stå helt for hendes egen regning. Det er intet belæg i SFs førte politik for det næstsidste udsagn.

Nu har jeg læst Olsens indlæg. jeg har svært ved at se, hvad det har med SFs positioner at gøre, endsige at det har noget at gøre med "Socialdemokratiets ekstreme linje..." at gøre. De sidste to afsnit af Meyricks indlæg må stå helt for hendes egen regning. Det er intet belæg i SFs førte politik for det næstsidste udsagn.

Allan Nørgaard Andersen

@Jan Damskier - Man må da virkelig have lov til at undre sig over at Pia Olsen Dyhr føler sig kaldet til udsagn som: "Vi kan og skal ikke acceptere den form for hærgen og ødelæggelse" i en situation, hvor der, som Ulla Meyrick påpeger, overhovedet ikke er forekommet den slags her til lands. For derefter at bruge denne ikke-forekommende hærgen og ødelæggelse som en indirekte argumentation for og legitimering af at føre en anderledes stram udlændinge- og integrationspolitik end Sveriges.

Erik Karlsen, Ulla Meyrick, Poul Genefke-Thye, Per Klüver, Thomas Tanghus og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar

Har du læst indlægget. Allan?

Jan Damkier:
Personlig har jeg vist ikke læst hele Pias indlæg, men jeg vil give Ulla ret her i store træk, for jeg studser altså også over ensidigheden fra SF omkring vore muslimske medborgere. Et er at de skal anerkende vores kultur til en vis grænse og at der blandt dem også er "dumraner" helt på linje med "bøvehoveder " blandt de mest indfødte hvide. Men det må være hårdt både at finde ud af os, være flittig i uddannelser, få mange flere afslag omkring job, risikere at blive smidt ud. Dernæst ingen særregler for deres religiøse mærkedage, men kritik og gru fra mange når de faster som nu!
Lige nu skal de så se på at de igen kommer bagest i køen, hvor nye flygtninge får fortrinsret i alt.
Paludan er og bliver en skændsel som menneske og burde vel reelt indlægges og "hjernevaskes!"

erik jensen, Ole Svendsen, Inger Jensen, Carsten Munk og Per Klüver anbefalede denne kommentar

Måske ville det være en god ide at læse PODs opslag: hun taler ikke om islam/muslimer overhovedet eller om indvandrer/udlændingepolitik om sådan Hun har en præcis kritik af hvad der foregik i Sverige og hvad der er foregået i Danmark for noget tid siden. - Jeg ved hvad det er for en ensidighed du taler om. Og jeg ser heller intet belæg for at slå os i hartkorn med Socialdemokratiet. Vi har sagt fra, på samme måde som RV og EL. Behøver jeg at gå i detaljer? Pressen dækker det ikke altid. - Læs PODs indlæg, som der bliver linket til.

*jeg ved ikke (ups)

Christian Mondrup

Enig med Viggo Okholm - bortset fra det med "hjernevasken". Måske udtrykket er ment ironisk?

Mogens Holme, Ole Svendsen og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar

Christian Mondrup:
Derfor i citationstegn, for hvad gør man med "håbløse" menneskesyn?
I øvrigt er SF nok det parti jeg har stemt på flest gange, og selvfølgelig skal vore nye medborgere har modspil i et åbent demokratisk samfund, men måden det sker på og er sket på kan jeg ikke bifalde. Jeg synes også hun Pia, er blevet mere skinger på det sidste, og det fortjener vore muslimer ikke!

Inger Jensen, Bent Nørgaard og Per Klüver anbefalede denne kommentar

Christian Mondrup:
Derfor i citationstegn, for hvad gør man med "håbløse" menneskesyn?
I øvrigt er SF nok det parti jeg har stemt på flest gange, og selvfølgelig skal vore nye medborgere har modspil i et åbent demokratisk samfund, men måden det sker på og er sket på kan jeg ikke bifalde. Jeg synes også hun Pia, er blevet mere skinger på det sidste, og det fortjener vore muslimer ikke!

Mogens Holme, erik jensen og Poul Genefke-Thye anbefalede denne kommentar

Undskyld, hvad handler denne tråd om, og på hvilket vidensgrundlag?

Marie-Christine Poncelet

Så burde man læse Serdal Benli artikel i Pio, som er i samme dur som Pia Olsen Dyhr, i værre.
Kun lige så godt blev skrevet af Le Pen!

Kasper Pedersen

Danske muslimer besindede sig ganske rigtigt over for Paludan den 30.maj 2019, men 14 dage tidligere var Nørrebro eksploderet i vold, ildspåsættelser, håndgranater og dødstrusler.
Og 14 dage senere var det Vollsmose-beboernes tur til at gå amok over Paludans provokationer.
Det virker lidt underligt med udsagn som:
"... hvor der, som Ulla Meyrick påpeger, overhovedet ikke er forekommet den slags her til lands. For derefter at bruge denne ikke-forekommende hærgen og ødelæggelse som en indirekte argumentation"

"Fordomsfuld, fordi Rasmus Paludan jo allerede gennem en lang periode har hærget i Danmark uden at få sin ønskede, voldelige reaktion fra de muslimske samfund. Tværtimod har reaktionen fra de muslimske borgere været bemærkelsesværdigt fattet, hvilket måske også er grunden til, at Rasmus Paludan nu har flyttet sine aktiviteter til Sverige."

Det er jo simpelthen ikke i overensstemmelse med sandheden.
Vi må kunne debatterer på et sandfærdigt og oplyst grundlag.
Jeg forstår heller ikke den dæmonisering af muslimer i Sverige som frådende voldspsykopater, mens muslimer i Danmark er som født med asbest-skjorte, der er immun overfor Paludans blasfemi?

Kasper Pedersen

Det var så 15. maj - og en måned tidligere - og 14 dage senere - beklager.

Frederik Schwane

Jeg bor i et småborgerligt småbørnsfamilie område; og jeg er ret sikker på, hvad der ville ske, hvis jeg stillede mig op og brændte billeder af deres børn af uden foran deres dør.