Læserbrev

Giv forældre i hele landet lov til at passe deres børn hjemme for at hjælpe pædagogerne

Det er et stort problem, at færre vil være pædagoger. Foruden anerkendelse af omsorgsarbejdet kan løsningen være at etablere en landsdækkende tilskudsordning til pasning af eget barn, skriver vuggestuepædagog Nanna Høyrup Andersen og familiepolitisk ordfører for Alternativet Mira Issa Bloch i dette debatindlæg
Debat
4. april 2022

Antallet af ansøgere til blandt andet pædagoguddannelsen er igen i år faldende. I år faldt den 21 procent. Den udvikling udgør et stort problem, da vi i forvejen mangler kvalificeret pædagogisk arbejdskraft til at ansætte i vores daginstitutioner og sikre et trygt omsorgsmiljø for børnene.

Uden børnehaver og vuggestuer ville vi ikke kunne have det arbejdsmarked, vi har i dag. Når vi forsøger at løse nedgangen i ansøgere og sikre en fornyet lyst til at søge det pædagogiske arbejde, skal vi have den massive institutionalisering in mente.

Vi sender vores børn afsted tidligt, hvorefter de tilbringer mange timer i institutionerne, så forældrene kan dække arbejdsmarkedets sult. 66 procent af alle børn under to år er i vuggestue seks til otte timer hver dag.

Her bør man stille spørgsmålet, om det er barnets behov at være så mange timer hjemmefra, når de er helt små. Det mener vi ikke altid, at det er, og vi ser problematikken i et større perspektiv. Løsningerne må sikre et mere småbørnsvenligt arbejdsmarked.

Med et mere fleksibelt arbejdsmarked kunne vi nedbringe antallet af de små børn i dagtilbuddene. Det kunne man gøre ved at etablere en landsdækkende tilskudsordning til pasning af eget barn og ret til deltidspladser.

Ordningen findes allerede i mange kommuner og stadig flere kommer til. De seneste tre år er antallet steget fra 39 ud af 98 kommuner i 2017 til 61 i 2020. Det kan sikre bedre normeringer, der vil medvirke til at sikre de arbejdsvilkår, som gør, at man som studerende kan se en fremtid for sig, hvor der er tid og ressourcer til at udføre et godt stykke pædagogisk arbejde.

Et mere småbørnsfamilievenligt samfund vil, udover at udgøre et stort bidrag til at få kabalen med pædagogmangel til at gå op, også bidrage positivt til udfordringen med mistrivsel blandt børn, unge og voksne.

For at skabe en fornyet lyst til at arbejde med mennesker og uddanne sig inden for det pædagogiske område er det afgørende med anerkendelse af både det lønnede og ulønnede omsorgsarbejde.

Vi skal have mening og medbestemmelse tilbage for sammen at sikre, at omsorgen kommer først for både ansatte, forældre og børn.

Nanna Høyrup Andersen er vuggestuepædagog, børne- og familiepolitisk debattør og medlem af Alternativet

Mira Issa Bloch er pædagog, byrådsmedlem i Skanderborg (Å), folketingskandidat samt børne- og familiepolitisk ordfører for Alternativet

information.dk/deltag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lad folk passe deres børn. Ja, men ikke for skatteborgernes penge.

trine christoffersen

Istedet for at tage et fag som gidsler for at fremme sin egen dagsorden synes jeg at I skulle komme med nogle ideer til at både forbedre forholdene i daginstitutioner og uddannelsen af pædagoger.
Når staten skal bruge penge på at den øvre middelklasse kan gå hjemme og passe deres børn hvor skal de så finde pengene til at forbedre forholdene i daginstitutionerne

Nanna Andersen

Hej Trine,

Det ærgrer mig at du synes vi tager pædagogfaget som gidsel og at det vi skriver om, for dig at se, handler om at vi vil fremme vores dagsorden.

Hvad er vores dagsorden? For os er det at sikre gode vilkår for et godt børneliv, om det så er ude eller hjemme. Det synes jeg vi skriver ret tydeligt.

Vi har skrevet debatindlæg om dette emne i en årrække efterhånden, og ift at styrke uddannelsen, er vi helt enige med bupl på området, og har igennem den uddannelsespolitike ordfører, fokus på dette. Der er bare ikke altid plads til alt. Så derfor godt du siger det, så det kan komme her i kommentarerne.

Uddannelsen er jo ved at blive revideret, og forhåbentlig lyttes der her til pædagoger og studerende, ift hvilken uddannelse der tjener både børn og voksne bedst muligt.

Jeg drømmer mig ofte retur til Københavns pædagogseminarium i 2003. Det var et fantastisk sted, og uddannelse. Den under jeg alle.

Bh Nanna