Læserbrev

Vi liberale må droppe de dyre skjorter og gå mere i striktrøje, hvis vi skal vinde folket

Fordommen om liberale politikere som en flok elitære Hellerup-typer i dyre jakkesæt er ikke til gavn for det borgerlige projekt. Derfor må blå politikere begynde at klæde sig, så de i højere grad ligner den gennemsnitlige hr. Hansen, skriver arbejdsmarkeds- og erhvervsordfører i Venstres Ungdom Jens Paaske Klausen i dette debatindlæg
Debat
5. april 2022

»Skal du være liberal, skal du gå i lyseblå skjorte.«

Sådan lyder det ofte med et glimt i øjet, når snakken falder på, hvad der kendetegner borgerligt liberale mennesker. Og efter selv at have tilbragt de seneste tre et halvt år i borgerlige kredse og deltaget i politiske møder, landsstævner og debatter, må jeg indrømme, at der er noget om snakken.

Jeg skal da heller ikke gøre mere end blot at åbne mit eget klædeskab for at få bekræftet, at det heller ikke her skorter på de lyseblå liberale klæder.

Og bevares, beklædningsdelen er da behagelig og stilfuld, men vi borgerlige bør måske af og til overveje, hvilket signal vi sender med vores påklædning, når begejstringen for markedet, John Locke og det glade budskab om lavere topskat skal sælges til den almindelige dansker.

Kropssprog og nonverbale signaler fylder nemlig utroligt meget i kommunikationen mellem mennesker. Og vi lever i en tid, hvor borgerlighed af mange i forvejen opfattes som noget elitært, snobbet og egoistisk.

Derfor må vi liberale spørge os selv, hvordan vi kan gøre blå politik til noget, som flere almindelige mennesker kan forsone sig med og se gøre en konkret forskel i deres hverdag. For det er nemlig det, som politik skal handle om. At gøre livet bedre for flest mulige mennesker.

Og det er så her, vi når frem til mit forslag om, at vi borgerlige måske en gang imellem skulle tage en krøllet sweater på og lade det stiveste puds blive i skabet derhjemme, når der skal diskuteres politik.

For det er måske lettere at overbevise folk om, at den generelle pensionsalder skal stige i takt med danskernes længere levetid, hvis den, der fremfører argumentet, ikke står klædt i en rædsomt dyr skjorte eller jakkesæt, men ligner den gennemsnitlige hr. Hansen lidt mere.

Vi borgerlige har en opgave i ikke at distancere os selv for meget fra den almindelige dansker. For så risikerer vi, at den generelle opfattelse af os bliver en flok elitære Hellerup-typer, der lærte at sige ’topskattelettelser’ og ’Porsche Cayenne’, før vi lærte at gå.

Og dét vinder man ikke mange valg på.

Jeg tror i hvert fald, jeg vil tage min blå striktrøje på i stedet for skjorten i samme farve, næste gang jeg skal ud at debattere.

Jens Paaske Klausen, arbejdsmarkeds- og erhvervsordfører i Venstres Ungdom

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

En ræv i fårepels er stadig en ræv.

P.G. Olsen, Eva Schwanenflügel, erik pedersen, Sonja Rosdahl, Ete Forchhammer , Carsten Wiberg, Leanette Nathalia Chresta Jensen, Lis djørup, Inger Pedersen og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar

Jeg håber læserbrevet er en spøg - ellers er det for dumt. Os der ikke går i jakkesæt og blå skjorter kan både læse, skrive, høre og tænke. De af os, der ikke stemmer borgerligt liberalt, lader nok vær, fordi vi er uenige i Jeres politik og holdninger - ikke fordi i går i blå skjorter.

Eva Schwanenflügel, Claus Jensen, Sonja Rosdahl, Lise Lotte Rahbek, Leanette Nathalia Chresta Jensen, erik pedersen, Christian Mondrup, Inger Pedersen og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
erik pedersen

Den almindelige dansker ..! Gud fader bevares; hvordan er den unge Klausen dog blevet i stand til at definere “den almindelige dansker”? Mage til elitært, snobbet og egoistisk skriveri skal man da, gudskelov, vente længe på

Mvh Hanne Pedersen

Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek, Leanette Nathalia Chresta Jensen, Inger Pedersen og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Inger Pedersen

Ja. Måske kunne det være en ide at udskifte politikken i stedet for skjorten?

Men det vil selvfølgelig være en hel del mere bøvlet?

Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Inger Pedersen

- eller erkende, at i lyseblå skjorte taler man til "nogen" vælgere - i spraglet genbrugstrøje taler man til nogle andre.

Og hvis man ser det som vigtigt at tale til "nogle andre" - hvad med så at skifte parti?

Eva Schwanenflügel, erik pedersen, Lise Lotte Rahbek og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Klæ’r skaber folk… eller gør de altid det? Men hvis/når, vil det måske være lidt af et vovestykke at klæ’ sig som andet end det man er? Måske personen kommer til at følge indpakningen?
Og hvad hvis de lyseblå skjorter ryger til genbrugsbutikkerne og får nye ejere?

Freddie Vindberg

Klausen, en krøllet sweater vil ikke gøre en stor forskel... i vil alligevel altid blive genkendt ud fra lugten.

Birger Bartholomæussen

Bare giv dem en "Keld Albrechtsen"

Eva Schwanenflügel

Herligt med disse uforvarende satiriske indlæg fra KNK (Kejserens Nye Klæder) skuffegarderobeselskaberne I ny og næ, der giver en dejlig og forfriskende udluftning af de borgerlige spindelvæv ;)