Klumme

Selvfølgelig vil midaldrende kvinder også gerne have et aktivt sexliv

Myten om midaldrende kvinders forsvindende sexlyst er både patroniserende og forkert. Vi vil gerne have sex, og nye, sikre hormonbehandlingsmuligheder som østrogenpessarer gør det lettere at befri begæret, skriver den britiske podcastredaktør Lorraine Candy i denne klumme
Vi var eksplicitte om vores libido, fantasier og sexbehov, da vi var i vores tyvere og tredivere, så hvorfor skulle vi give afkald på vores seksuelle suverænitet i vores fyrrere og halvtredsere, spørger podcastredaktør Lorraine Candy i denne klumme.

Vi var eksplicitte om vores libido, fantasier og sexbehov, da vi var i vores tyvere og tredivere, så hvorfor skulle vi give afkald på vores seksuelle suverænitet i vores fyrrere og halvtredsere, spørger podcastredaktør Lorraine Candy i denne klumme.

Pete Summers/Shutterstock/Ritzau Scanpix

Debat
7. april 2022

Som 53-årig kvinde og medvært på podcastserien Postcards from Midlife er jeg noget nær ekspert på kvinder i min egen aldersgruppe. Og sex, har jeg konstateret, har vital betydning for os – følelsesmæssigt, fysisk og kulturelt.

Ifølge den traditionelle fortælling, som babyboomerne gav videre til den generation, som nu er midt i livet – Generation X – falder kvinders sexlyst med alderen, hvorimod mænds forbliver på samme niveau eller stiger.

Udbredt er den forestilling, at efterhånden som andre ting dominerer vores tilværelse – at passe vores ældre forældre, tage sig af vores teenagere, håndtere sygdomme, holde fast i vores arbejdsliv – vil vores sexliv, ligesom vores kroppe, blive usynlig.

Selvfølgelig påvirker det kvinder at skulle jonglere med mange udfordringer. Men forestillingen om dalende sexlyst er patroniserende. Og den er forkert.

Seksuel suverænitet

40 procent af de kvinder midt i livet, vi har spurgt i en undersøgelse i vores facebookgruppe, siger, at de ønsker sig mere sex. 56 procent angav at have mindst ét sexlegetøj, mens 65 procent nød seksuelle fantasier. Over 35 procent onanerede mindst én gang om ugen. Næsten 37 procent havde sex mindst en gang om ugen.

Det ser altså ud til, at vi ikke har gemt vores kærlighedsliv af vejen på loftet ved siden af vores LP-samlinger.

Før jeg blev podcastredakør, har jeg blandt andet været chefredaktør for Cosmopolitan og Elle. Min medvært er tidligere redaktør af Marie Claire. Så mellem os sagt kender vi kvinder fra Generation X rigtig godt. Frem til modenhedsalderen dyrkede vi Samantha Jones’ pikante one-liners i Sex and the City og ekspertrådene i de blade, vi udgav. Vi var eksplicitte om vores libido, fantasier og sexbehov, da vi var i vores tyvere og tredivere, så hvorfor skulle vi give afkald på vores seksuelle suverænitet i vores fyrrere og halvtredsere?

Vi vil have mere sex af flere grunde: Vi ved fra lægevidenskabelig forskning, at samleje effektivt lindrer stress og angst, som er typiske symptomer på perimenopausen (de ti år med svingende hormoner før overgangsalderen). Sex bidrager til at holde vores kønsorganer sunde og forhindre symptomer på udtynding af vaginalslimhinden, som anslås at ramme 80 procent af kvinder i overgangsalderen. Den øgede blodgennemstrømning fra regelmæssige orgasmer fremmer sundt hår, hud og søvn.

Vigtigst er intimiteten: den altid livsnødvendige kommunikation mellem dig og din partner bliver styrket af sex. Som familieterapeuten Julia Samuel har betroet os i podcasten, er kvaliteten af ens parforhold den vigtigste forudsiger for ens livskvalitet, når man bliver ældre. 75 procent af vores adspurgte lyttere sagde, at intimitet var det vigtigste aspekt ved at dyrke sex med en partner.

Begyndelsen til en ny seksuel revolution

Uafviseligt er det, at mange kvinder midt i livet oplever et skuffende fald i deres libido på grund af et fald i hormonerne østrogen, progesteron og testosteron. Vi ved nu, at hormonbehandling (der er meget sikrere, end vi er blevet fortalt, og anbefales af det britiske National Institute for Health and Care Excellence) lindrer disse symptomer. Og risikofrie østrogenpessarer kan befri begæret hos tusindvis af kvinder, der savner et sexliv, fordi tabet af dette hormon i deres vagina gør samleje vanskeligere.

At behandlingsmuligheder som dette er blevet tilgængelige, viser, hvor langt vi er nået. Generation X er ikke sarte, når det drejer sig om at tale om sex – vores sexliv er ikke hemmeligt, og mange af os taler eksplicit om, hvad vi har brug for.

Den nye forståelse af perimenopausen har ført os frem til begyndelsen på en ny seksuel revolution og sat en hær af kvinder frie til at søge det, de har brug for – for at holde sig sunde og glade.

Vi kvinder midt i livet vil ikke lade os begrænse af praktiserende lægers bedrøvelige fejldiagnoser. I 2019 viste det sig, at over to tredjedele af Storbritanniens praktiserende læger fejlagtigt havde ordineret antidepressiv medicin i stedet for hormonbehandling.

I Generation X er vi gode til at bede om det, vi har brug for. Vi har gjort det hele vores liv. Da jeg var medredaktør af Cosmopolitan, bad en mandlig chef mig om ikke at bringe flere artikler om analsex. »Ingen kvinder nyder det, så skriv ikke mere om det,« sagde han.

»Men jeg har en hel sæk af breve fra kvinder, der fortæller mig, at det er en af de ting, de gerne vil opleve, så derfor skriver jeg om det,« forklarede jeg.

»Kvinder ved ikke selv, hvad de vil have,« sagde han.

Hvor tog han fejl.

© The Guardian og Information
Oversat af Niels Ivar Larsen

Klummen er udtryk for skribentens egen holdning.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Mads Jakobsen

Altså, nu er det jo ikke "samfundet" der siger at nogle kvinder ikke har lyst til sex. Det gør de kvinder selv.