Klumme

Da jeg fik dueurten til at danse

Da min fod ved et tilfælde fik en dueurt til at danse, fik det mig til at spekulere over, hvordan planten mon opfattede det. Man kan jo næsten ikke tro, at den ikke bemærker noget, skriver journalist Karen Syberg i denne klumme
Grønkålen siger farvel for i år i et flor af lysegule blomsterklaser. De nye planter står klar i deres bægre.

Grønkålen siger farvel for i år i et flor af lysegule blomsterklaser. De nye planter står klar i deres bægre.

Morten Rasmussen

Debat
30. maj 2022

Der vokser gule iris og engblommer i vores havedam. Langs bredden desuden vilde storkenæb, og lige omkring der, hvor jeg en eftermiddag sad og læste, en del dueurt. På et tidspunkt lagde jeg benene over kors, og derved kom min højre fod til at være lige under det nederste blad på en dueurt, således at oversiden af min fod berørte undersiden af dueurtens blad. Det, at man lægger benene over kors, betyder samtidig, at den øverste fod kommer til at vippe en lille smule på grund af pulsslaget. Og øjeblikkelig begyndte hele planten at bevæge sig rytmisk i takt med mit pulsslag. Det så forunderligt ud, som om den dansede.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Heldigvis er hovedparten af det hårde havearbejde også overstået,
grønkålen er sluppet løs her og de resterende frø bliver drysset med løs hånd, hvor der er plads.

Christian Mondrup

En anden poet, Jeppe Aakjær, skriver i digtet "Piger paa Engen" fra 1911:

Engen er nu gyldengul
af tunge Kabbelejer,
Søndenvinde byder op,
og Dueurten nejer.

Helle Degnbol

Mere poesi i Information.

Helle Degnbol

Og her ville det være fint med et godt billede af dueurten, dansende eller ej.