Intermetzo

Georg Metz: Mette Frederiksen burde give Sikandar Siddique et svar, ikke en skideballe

Statsministerens udfald mod Siddique – og efterfølgende ubestemt ud i luften – var mere end almindeligt bemærkelsesværdigt
Sikandar Siddique og Mette Frederiksen under spørgetime i Folketinget den 26. april.

Sikandar Siddique og Mette Frederiksen under spørgetime i Folketinget den 26. april.

Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Debat
6. maj 2022

I Folketinget i partiledernes spørgetid for nylig blev Mette Frederiksen (S) stiktosset over et spørgsmål om statsministerens forhold til Aalborg Portland, stillet af Frie Grønnes Sikandar Siddique. Statsministeren gik halvt amok, forstod man af referaterne, også af det klip, der blev lagt ud.

Mette Frederiksen mente, at Siddique havde glemt, hvorfra pengene kommer – underforstået fra virksomhederne, fra erhvervslivet, fra det arbejdende folk. Der var derfor ingen rimelig mening i at udspørge Socialdemokratiets formand, hvorvidt Aalborg Portland, en af Danmarks vigtigste eksportvirksomheder, ligefrem fik særbehandling i miljøpolitikken.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Henrik Jandorf

Tak, Georg Metz, for velsignet sprogbrug - herunder skarphed i analyser, overblik i sagens nødvendighed - men sandelig ikke mindst den overlegne humor (en Marcel Proust værdig) som kan sætte den mest overvurderede petitesse på spidsen og spidde selv den mindst spidbare.
Det menneskelige ansigt, den nye regering fik ved valget i ‘19, og som rigtig mange af os hyldede, har unægteligt fået skurestriber. Men måske går det bare den vej med et hvilket som helst ansigtsydre med tiden?
Bh Henrik Jandorf

Hanne Ribens, Helle Degnbol, Mogens Holme, uffe hellum, Karen Møller Grothe, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, sys jensen, Per Klüver, Anne Bruun, Troels Ken Pedersen, Poul Genefke-Thye, Anne-Marie Esmann, Gitte Loeyche, nanna Brendstrup, Rolf Andersen, Lise Lotte Rahbek, Poul Erik Pedersen, Inger Pedersen, Elisabeth From, jens christian jacobsen, Peter Wulff, erik pedersen, Niels Bent Johansen, Birgitte Johansen og Else Mortensen anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

"Mette Frederiksen var virkelig sur; forarget er nok snarere ordet: »Nogen skal jo betale for kræftbehandling i det her land!« råbte hun."

Og hele højrefløjen i folketingssalen stod op, og klappede.

Cepos har ovenikøbet hængt et billede op af Mette, i deres lounge.

Hanne Ribens, Hans Larsen, Mogens Holme, uffe hellum, Ebbe Overbye, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Per Klüver og Anne-Marie Esmann anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Esmann

Ja der er ikke meget socialdemokratisk over en statsminister, der gør sig fortjent til at hænge i Cepos' lounge. Tankevækkende!!!!!

Mogens Holme, Ebbe Overbye, Eva Schwanenflügel, Steen K Petersen, Per Klüver og Anne Bruun anbefalede denne kommentar
Henning Kjær

Hvorfor er Sikandar Siddique spørgsmål til Mette Fedriksen ikke gengivet, men kun hendes åbenbart forargerlige? svar/reaktion.

Jeg har tit nydt at høre statsministerens kontante svar på folketingsmedlemmers nøje spekulativt udtænkte spørgsmål.

Erik Karlsen

Henning,
Sikandar Siddique spurgte til Aalborg Portlands store CO2-rabat, og bagefter spurgte han til den nuværende konflikt Israel/Palæstina, hvor israelske soldater angreb bedende muslimer i Al-Aqsa-moskeen under ramadanen. Svaret på det sidste spørgsmål handlede også om Aalborg Portland.

Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar
Viggo Okholm

Jeg må tilstå at Sikans der fra de frie grønne i sin facon også ind i mellem skyder med spredehagl for at få sine mærkesager frem, hvor bl.a. han fremhæver problematikken Israel Palæstina som en af de få og hermed i høj grad piller ved vores regeringspartis manglende forståelse. og erkendelse af Israels ondskab.

Henning Kjær

Erik Karlsen.
Ud af de lange spørgsmål og det sandsynligvis lange svar refereres tendensiøst MF kun for en kort del af sit svar.

Erik Karlsen

Henning,
jeg ved ikke, om du hentyder til mit korte referat. Hvis svaret er "ja" (også hvis det er "nej"), kan jeg fortælle, at jeg kun ganske kort ville fortælle et par hovedpunkter, og at det så er op til dig og andre nysgerrige at finde hele spørgsmålet og hele svaret.
I Georg Metz's klumme ville der vel ikke være plads, hvis hele MF's svar skulle være skrevet ned. ;-)