Kronik

Grønlandske kunstnere eksotiseres, når fokus er på grønlandsk kultur frem for på deres kunst

Når danskere betragter grønlandske kunstneres værker som udtryk for en særlig grønlandsk kultur, er det en videreførelse af en kolonial tankegang. Vi beder jo ikke danske kunstnere om hele tiden at forholde sig til deres værkers relation til dansk kultur, skriver tidligere museumsinspektør ved Nuuk Kunstmuseum Stine Lundberg Hansen i denne kronik
Ofte kommer samtaler om kunst fra Grønland til at handle om grønlandsk kultur og bliver derved mere en fortælling om Grønland end om selve kunsten. På billedet ses et værk af den grønlandske kunstner Pia Arke, som netop nu udstiller på Kunstmuseum Brandts.

Ofte kommer samtaler om kunst fra Grønland til at handle om grønlandsk kultur og bliver derved mere en fortælling om Grønland end om selve kunsten. På billedet ses et værk af den grønlandske kunstner Pia Arke, som netop nu udstiller på Kunstmuseum Brandts.

Kunstmuseum Brandts

Debat
14. maj 2022

Kunst fra Grønland nyder større og større interesse, samtidig med at der i kølvandet på bevægelser som #Metoo og Black Lives Matter er et voksende fokus på kolonial historie, herunder også på forholdet mellem Grønland og Danmark.

Men ofte kommer samtaler om kunst fra Grønland til at handle om grønlandsk kultur og bliver derved mere en fortælling om Grønland end om selve kunsten. Eller også præsenteres kunst og kunstner omvendt helt løsrevet fra en grønlandsk kontekst og kommer til at stå frem som en ener, der træder ud af tågen – som var der ikke noget før eller efter dem.

Pia Arke træder frem som eneren på Louisianas udstilling, som netop er afsluttet på Kunsten i Aalborg og fredag er åbnet på Brandts i Odense. Hun sættes på kunstens europæiske landkort, hvor hun også hører til, men hverken udstilling eller katalog sætter hende i samspil med den grønlandske kunstscene og historie, som hun også er en del af.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Caroline Lillelund

Næsten alle ikke-vestlige kunstneres kunst eksotiseres på udstillinger uden for deres produktionssted - og fremstilles som udtryk for en særlig national kultur og tradition.