Læserbrev

Kattegat-forbindelsen er et forældet og tilbageskuende prestigeprojekt – drop det

Som delebilister har vi naturligvis en interesse i at kunne komme hurtigt fra A til B, men der skal tænkes mere visionært end evig udvidelse af vejnettet med dertil hørende støj og forurening. Vi har brug for moderne og klimaansvarlige løsninger, skriver to bestyrelsesmedlemmer i delebilsforeninger i Aarhus og København Tone Høybye og Jeppe Fage-Butler i dette debatindlæg
Debat
3. maj 2022

Danmarks største delebilsforeninger, som vi repræsenterer, har besluttet sig for at melde sig ind i kampen mod Kattegat-forbindelsen. Hvordan hænger det nu sammen? Som alle andre bilister vil vi da gerne kunne komme hurtigere gennem landet, eller hvad?

Ikke desto mindre mener vi i Aarhus Delebilsklub og Københavns Delebiler, at forbindelsen er udtryk for håbløs, tilbageskuende trafikplanlægning

Kattegat-forbindelsen vil ifølge et notat fra Trafikstyrelsen koste minimum 110 milliarder kroner og have en klimabelastning på tre millioner ton CO₂ bare i anlægsfasen. Notatet vurderer endvidere, at forbindelsen vil medføre en stigning på over 17.000 daglige bilture mellem Øst- og Vestdanmark med den massive CO₂-udledning, der følger med.

Som delebilister har vi naturligvis også en interesse i at kunne komme hurtigt fra A til B, men hvor forbedringer for privatbilister altid forudsætter bredere og flere motorveje (og motorvejsbroer) med mere støj, CO₂-forurening og asfaltering af store naturområder til følge, så tænker vi langt mere visionært. Jernbaner, letbaner, busser, cykler, delebiler med fast stamplads og bybiler skal indgå i et net af muligheder, der vil dække de fleste mobilitetsbehov.

Når mange ikke kan forestille sig at udskifte deres bil med de delebiler, der står ledige for enden af togturen, så handler det om manglende politisk rettidig omhu, men også om vores egne vaner og bekvemmelighed. Men klima- og nu også energikrisen er her, og vi må og skal ud af vores ’én bil én-familie’-tænkning, hvis vi som bilister skal bidrage til den grønne udvikling.

Nok er vi en bilforening, men vores eksistensberettigelse er vores forsvar for en grøn og bæredygtig udvikling af infrastrukturen. Vi har brug for moderne og klimaansvarlige løsninger på trængselsudfordringerne.

Kattegat-forbindelsen er ikke kritisk nødvendig infrastruktur, men et forældet prestigeprojekt. Lad os dog bruge de ufatteligt mange milliarder visionært på fremsynede, moderne mobilitetsløsninger.

Fra os delebilister skal der lyde et klart og tydeligt: Kattegat-forbindelse? Nej tak!

Tone Høybye er bestyrelsesmedlem i Københavns Delebiler og Jeppe Fage-Butler er bestyrelsesmedlem i Aarhus Delebilsklub

information.dk/deltag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

John Kierans

Næppe noget overraskende i, at en forening for personer, for hvem bilkørsel ikke er vigtig nok til at anskaffe et køretøj selv, ikke ser noget behov for at udvide infrastrukturen til bilkørsel. Mon ikke Dansk Cyklistforbund og Aarhus Vandrerlaug ville komme til samme konklusioner?

Jan Brunchmann

Jeg vil bare sige HØRT! (absolut ikke til John Kierens, til artiklen og dens holdning)

Rasmus Kristiansen, Jan Damskier, Eva Schwanenflügel, Rune Stilling, Jes Falk, Hans Larsen, Merete Andersen, Marianne Stockmarr, René Hansen, sune thomsen og Thomas Helbo Hansen anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

Aarhus Vandrerlaug?
Hvad fanden taler du om?
Vi skal passe godt på uerstattelig natur. Røsnæs er et helt unikt område, der aldrig skal byttes med biler!!

Rasmus Kristiansen, Jan Damskier, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen, Merete Andersen, Svend-Erik Runberg, Marianne Stockmarr, Carsten Munk, René Hansen og sune thomsen anbefalede denne kommentar
Svend-Erik Runberg

Ja! Røsnæs er unik natur, derfor skal en Kattegatforbindelse være en tunnel under Røsnæs, - og også gerne under Samsø.
Se hvad man kan bygge af tunneller i Norge og i Alperne!
Det kan vi da også.

Kim Houmøller

Byg en tunnel og lad den blive betalt af brugerne!
Hvem vil sætte penge i sådan et projekt?
Hold skatteyderne helt udenfor!

Anders Hüttel

Ja alle udgifter bør betales af brugerne.
Vi der bruger det kollektive forlanger også at I betaler det.