Klumme

Når kun 52 procent er medlem af en fagforening, må vi tage et alvorligt kig på os selv

Man kan berettiget kritisere dem, der nyder godt af goderne og ikke selv spytter i kassen. Men vi er også nødt til at se på, hvad vi selv gør som bevægelse – før vi beder politikerne om hjælp, skriver fællestillidsmand Nicolai Bentsen i denne klumme
De traditionelle fagforeninger oplever dalende tilslutning, og for at gøre noget ved det er vi nødt til at se på vores egne organisationer. Opleves forholdet til rød blok og Socialdemokratiet som for nært og ukritisk? Jamen, så lad os da diskutere det, skriver fællestillidsmand Nicolai Bentsen i denne klumme.

De traditionelle fagforeninger oplever dalende tilslutning, og for at gøre noget ved det er vi nødt til at se på vores egne organisationer. Opleves forholdet til rød blok og Socialdemokratiet som for nært og ukritisk? Jamen, så lad os da diskutere det, skriver fællestillidsmand Nicolai Bentsen i denne klumme.

Ritzau/Scanpix

Debat
25. maj 2022

Tirsdag afholdt Fagbevægelsens Hovedorganisation Lønmodtagernes Topmøde, hvor politikere og erhvervslivets spidser var sat stævne for at debattere den danske model. Hele seancen blev afviklet på et trist bagtæppe, nemlig den dalende tilslutning til de traditionelle fagforeninger.

Formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation Lizette Risgaard havde varmet op til mødet med friske tal. Mere end fire ud af fem lønmodtagere på det danske arbejdsmarked er dækket af en overenskomst. Problemet er bare, at det alene er 52 procent af de overenskomstdækkede lønmodtagere, som står i de fagforeninger, der forhandler deres overenskomster. Over en million danskere, fortrinsvis på det private arbejdsmarked, nyder godt af de resultater og goder, som er opnået i overenskomsterne på områder som ferie, pension, overarbejdsbetaling, løn under sygdom, ret til barsel og en hel masse andet, uden at bidrage til fælleskassen. Det kan fint sammenlignes med at spise en middag på Noma for kun at betale regningen hos pølsemanden på Kongens Nytorv.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Jeg tror, at fagbevægelsen ved at 'glemme' alle de, som røg ud med badevandet efter 2 års ledighed, alle de syge, alle de over en vis alder (er det 65 år gammel, man må være?) og alle de tilsammen, som er ekskluderet på grund af deres arbejdssituation, var en kæmpemæssig fejltagelse.
Disse mennesker havde engang en stemme via fagbevægelsen.
Nu har de ingen stemme. kun via medierne elle rvia få engagerede ildsjæle.
Det var dumt at dumpe dem.
Nu har de ingen på deres side.
Og de glemmer aldrig svigtet.

Jan Rousseau Kelgren, Helle Bovenius, Steen K Petersen, Herdis Weins, Lillian Larsen, Ebbe Overbye, Carsten Bjerre, Rasmus Kristiansen, Jan Damskier, Eva Schwanenflügel, Marianne Jespersen, Mogens Holme, jens christian jacobsen, Inger Pedersen, Inge Lehmann, Carsten Munk, David Zennaro, Egon Stich, Alan Frederiksen, Niels Makholm og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

Lise Lotte Rahbek, det kan nok ikke siges bedre.

Steen K Petersen, Herdis Weins, Rasmus Kristiansen, Eva Schwanenflügel, Marianne Jespersen og Niels Makholm anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Problemet er jo, at Socialdemokratiet ofte nok ser sig selv som arbejdspartiet i stedet for arbejderpartiet - hvilket er nyt, for Lykketoft påpegede ofte nok, at vi i Danmark havde vedtaget, at noget arbejde var så usselt lønnet, at vi ikke ville have det.
På samme måde har man accepteret, at politikerne uhæmmet har blandet sig i, hvad folk kan forvente af deres private forsikring imod arbejdsløshed og konsekvent frataget lønmodtagerne rettigheder og garantier, fordi man har accepteret det modsatte af Socialdemokratiets og velfærdssamfundets anliggende, som ellers er ikke at anerkende ejendom som den eneste adkomst til med- og selvbestemmelse; i stedet for omfordeling har man siden 90erne valgt den strategi at løfte lønmodtagerne igennem adgangen til ejendom; men det uholdbare i den strategi fremgår tydeligt af de grundlæggende vanskeligheder, det i årtier har givet os med boligmarkedet - og såmænd også med erhvervssektorer, der er afhængige af jordbesiddelse.
Vi må tilbage til de klassiske danske dyder om et jævnt og muntert, virksomt liv på jord. Desværre er de færreste lønmodtagere så heldige, at de indgår i et produktivt, egalitært fællesskab som det, der kendetegner teaterproduktion.

Jan Rousseau Kelgren, Eva Schwanenflügel, Rasmus Kristiansen, Rolf Andersen og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
Inge Lehmann

For at fortsætte hvor Lise Lotte Rahbek slap.

Fagbevægelsen har også glemt, hvordan deres medlemmer går fra, at få "beskyttelse" af fagbevægelsen når de har arbejde, til af blive forladt og efterladt i rendestenen når de bliver syge.

Fagbevægelsen har også glemt, at deres accept af jagt på syge og arbejdsløse, forringelse af kontanthjælp og sygedagpenge har ødelagt det, som arbejderbevægelsen engang kæmpede for.

Kontanthjælpen konkurrerer med den laveste løn. Den laveste løn bliver presset nedad af presset på kontanthjælpen.

Forringelser af sikkerhedsnettet skal lave folk sultne og desperate nok ifølge politikerne. Desperate mennesker kan tvinges til at acceptere dårlige arbejdsforhold og arbejdsmiljø. Dvs folk tør ikke andet end, at acceptere arbejde det gør dem syge. Det som arbejderbevægelsen havde kæmpet imod.

Den på grotesk forvrænget virkelighedsopfattelse baserede og fuldstændig nådesløse jagt på syge og handicappede, har også givet forsikringsselskaber blod på tanden.

Sammen med resten af sikkerhedsnettet betyder det også, at fagforeningerne har sløjfet beskyttelsen for arbejdsskader.

Mulighederne for efteruddannelse er også blevet sparet væk til ukendelighed.

Erhvervslivet har kørt frihjul, så mange unge kunne ikke færdiggøre deres startede håndværkeruddannelse pga manglende praktikpladser. De blev erstattet af håndværkere fra østudvidelsen. Dem mangler vi nu.

Ps en løn i dag er meget mindre værd i real indkomst end i 1950erne.

På ingen af punkterne har fagbevægelsen udtalt systematisk højlydt kritik eller været uenig med arbejdsgiverne. Nej det skulle jo kunne betale sig at arbejde og Danmarks konkurrenceevne er jo vigtigt.

Så at aftale overenskomst og få juridisk hjælp kan også klares med de gule "fagforeninger"

Så hvad skulle folk egentlig bruge de gamle fagforeninger til?

Helle Bovenius, Herdis Weins, Lillian Larsen, Peter Wulff, Egon Stich, Carsten Bjerre, Rasmus Kristiansen, Eva Schwanenflügel, jens christian jacobsen, Inger Pedersen og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Rolf Andersen

Tjaa, jeg vil nu lige sige, at min(e) fagforening(er) altid har ydet hjælp - også gennem længere perioder med arbejdsløshed.

- Kontingentnedsættelse.
- Gratis juridisk hjælp.
- Masser af kurser og andre aktiviteter, målrettet og gratis til ledige medlemmer.

Så jeg har aldrig følt mig 'forladt', når jeg har været uden arbejde - tværtimod har jeg altid haft god hjælp fra min fagforening, i alle situationer relateret til arbejdslivet.

Lise Lotte Rahbek

Rolf Andersen
Jeg formoder, at du ikke er røget ud af a-kassen pga enten lang ledighed, sygdom eller alder. Godt for dig. Andre har oplevet en social deroute og nogle store nederlag, da der ikke længere var råd til a-kasse eller fagforening ud af en kontanthjælp.
Så er man efterladt alene, det lover jeg dig.

Da fagforeningerne accepterede (dengang beskæftigelsesminister) Mette Frederiksens nedskæringer af dagpenge og sygedagpenge og flexjob, da svigtede de de mest udsatte af deres medlemmer.

Hvad skal man med fagfællesskaber som kun er for de stærke og velfungerende?

Helle Bovenius, Steen K Petersen, Herdis Weins, Lillian Larsen, Ebbe Overbye, Carsten Bjerre, Rasmus Kristiansen, Eva Schwanenflügel, Mogens Holme og Inge Lehmann anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

...og selv nu hvor fagbevægelsen kunne sætte sig igennem overfor de mange der enten har mistet tilliden eller overfor de, der aldrig har hørt om fagbevægelsen - så gør fagbevægelsen intet eller meget lidt for at kræve kompensation for inflation og stigende priser på alting. Jeg vil helst ikke tro det, men jeg mistænker Riisgaard og de andre for at være enige med borgerlige politikers løgne om, at lønkrav 'sætter gang i en ond spiral' af stigende priser og lønninger. De kunne også arbejde for et prisstop. Eller for genindførsel af dyrtidsportioner. Og for ØD.
Gamle strategier fra dengang fagbevægelsen var røde og kerede sig om medlemmerne.

Steen K Petersen, Freddie Vindberg, Inge Lehmann, Egon Stich, Rasmus Kristiansen, Lise Lotte Rahbek og Mogens Holme anbefalede denne kommentar
Marianne Jespersen

Oven i alt nævnt ovenfor så helt aktuelt har Hovedorganisationen solgt alle de unge med accept af forkortet understøttelsesperiode og reduceret dimittendsats, forsømt lærlingeuddannelse og dermed signaleret at er du ung så skider vi på dig.

Helle Bovenius, Steen K Petersen, Lillian Larsen, Ebbe Overbye, Carsten Bjerre, Rasmus Kristiansen, Freddie Vindberg, Eva Schwanenflügel og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Rolf Andersen

@ Lise Lotte Rahbek - 25. maj, 2022 - 14:00

Jo, Lise Lotte, jeg har prøvet at blive smidt ud af dagpengesystemet og er på nedsat kontanthjælp pga. 225-timers reglen. Og ja, jeg har boet i eget hus i flere omgange, men nu må jeg nøjes med en lejet 2-værelses.

Men derfor skyder jeg alligevel ikke på min fagforening, som jeg faktisk oplever at stå på 'min side'.

Skylden for de ringe vilkår ligger på Folketinget - og her glimrer en forhenværende beskæftigelsesminister (nu statsminister) jo med sin meget aktive indsats for at forringe forholdende for arbejdsløse. Hun er såmænd også formand for Socialdemokratiet.

Og selv om der skriges 'mangel på arbejdskraft', og jeg er veluddannet med masser af erfaring, er det ikke mig, de mangler på arbejdsmarkedet. Der er nok for få år tilbage indtil pensionen, til at jeg er interessant - og jeg søger gerne job langt 'under' mit normale niveau.

Men denne tilstand kan jeg altså ikke give min fagforening skylden for. Derfor kunne jeg da alligevel godt ønske mig, at fagforeningerne var mere aktive for at 'reklamere' for deres indsats.

Lillian Larsen, Christian Mondrup, Rasmus Kristiansen, Freddie Vindberg og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Rikke Petersen

For ikke at glemme al den gratis arbejdskraft som både offentlige og private arbejdsgivere får stillet til rådighed gennem diverse praktik- og løntilskudsordninger, det hører ingen steder hjemme.

Helle Bovenius, Herdis Weins, Lillian Larsen, Freddie Vindberg, Jørgen Larsen, Inge Lehmann, Carsten Bjerre, Rasmus Kristiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Man kan supplere med, at efter reformen af førtidspension og fleksjob, som MF ganske rigtigt var gallionsfigur for, blev det umuligt for fleksjobbere at være med i A-kasse og fagforening, da reglerne blev ændret, så forhandlinger om arbejdsvilkår og løn alene aftales kommunen, virksomheden og borgeren imellem.

Det har givet arbejdsgiverne mulighed for at presse timetallet op samtidigt med at lønnen holdes nede.

Desuden blev det, der før i tiden kaldtes fastholdelsesfleksjob nu gjort umuligt, idet loven forlanger, at en ledig som har nedsat arbejdsevne skal i arbejdsprøvninger og praktikker i årevis gennem ressourceforløb.

Hvor var fagforeningernes protester?

Helle Bovenius, Steen K Petersen, Herdis Weins, Lillian Larsen, Ebbe Overbye, Inge Lehmann, Carsten Bjerre, Rasmus Kristiansen, Freddie Vindberg og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Mange glemmer at fagbevægelsen ER medlemmerne og hvis medlemmerne ikke engagere sig og/eller kræver ændringer så får man hvad man har nu. Fagbevægelsen er ikke stærkere end medlemmerne og kan ikke kæmpe noget hvis ikke medlemmerne vil kæmpe, sætte sig på røven osv.
Når medlemmerne ikke engagere sig får man en masse system-folk ala Lizette Risgaard mfl. der er alt for tæt på det politiske system og den rene gift er når socialdemokratiet er i regering med de radikale som hader alt hvad fagbevægelsen står for så det nærmest grænser til en sygelig besættelse.
Danskerne er blevet for magelige, nyder goderne og gider ellers ikke besvære sig alt for meget. De flyver med Ryan air (og nu også SAS), køber ting hos Amazon, drikker cafe latte hos Starbucks, nyder den magelig indkøbstur hos Nemlig.com osv osv.

Det er sgu da klart det går ad helvede til.............

Freddie Vindberg, Rasmus Kristiansen og Jørgen Larsen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Jens Juul
Fagforeningerne består nu af middelklassen. Middelklassen her det fint, mangler ikke noget, og mistænker generelt bare andre og mindre priveligerede mennesker for at være mere dovne end dem selv og det er derfor, det går dem skidt. Dovenskab og forkerte valg.
Middelklassen vil ikke gøre en skuid for at hjælpe andre end sig selv. Og derfor fungerer fagbevægelsen ikke. Den bevæger sig ikke. Den sidder hjemme på parcelhusterrassen med en kop kaffe og en kanelsnegle. Faglige fællesskaber mig i øjet!

Steen K Petersen, Herdis Weins, Eva Schwanenflügel, Freddie Vindberg, Rasmus Kristiansen, Carsten Munk, Ebbe Overbye og Jørgen Larsen anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

Uhm, hjemmelavet banankage på terrassen, uden at dele :)

Rasmus Kristiansen

.. kage ;D

Rasmus Kristiansen

..naboerne her kender mig også for at være lidt af en Bakerman.., og ja Jeg er bestemt også lidt tilbagelænet ( Laid Back ), og De Enjoy the vibes her ditto.. :)

God dag til Jer alle.

Rasmus Kristiansen

.. ydermere til ovenstående, en lille funny anekdote.

11 Januar i år, besluttede Jeg mig for at udleve min egen udfordring. Gå hjemmefra...., altså gå hjemmefra og til Årslev rundkørslen ad Svendborgvej og gå retur igen, distance 25 km. Havde tidligere punkteret der og trukket cyklen hjem altså, 12 -13 km. Personligt går en del ture og cykler lidt langt, loving it, kommer gerne ud i det grønne og nyder det og har madpakke med :D.
Anyway, den aften gik Jeg hjemmefra ca 17.30 og var hjemme på slaget 00.00 lige udenfor opgangsdøren :D, morsomt. Gik 55.599 skridt den dage ( kunne ikke tælle mere grundet ny dag ). Sammenlagt tøffede Jeg afsted 35 km, havde spankuleret 10 km inden de 25 km.
Freddie.., det skægge var Jeg havde bagt brownies herhjemme ( når Jeg deler ud til min nabo så står hun og danser og klapper i hænderne samtidig.., det en alletiders oplevelse i sig selv )
Nå men, brownien havde Jeg bagt.. Kl ca 23.20, været ude i 6 timer på turen kom Jeg forbi SDU og der gik et yngre par en del meter bag mig.... " Han dufter af kage !? ", sagde kvinden til gutten der fulgte hende, kunne Jeg høre.. Gik videre yderligere små 150 meter +-... " Han dufter altså af kage.. !?!.. Han dufter godt.. ". " mmm.., ja ", svarede gutten..
:D.., ej det er altså bare en skæg lille historie. Og tænk sig, selv efter 6 timer udenfor, trak Jeg et spor efter mig og duftede af kage, i slipstrømmen.. :D. Den søde kvinde var helt " gone " i det.

.., men igen. Den er rigtig god, den brownie der. Mine naboer er helt op på lakridserne, når det er Jeg tryller den sammen i køkkenet :P
.., jeg må vist i køkkenet nu..
Ikke for at bage den i dag., kun i vinterhalvåret.. Må ud nu og lave aftensmad. En ret de ligeledes er helt elektrisk over ( naboerne ), når den bikses sammen :)

Kunne næsten smage din kage Freddie, her i O`ense.. Håber den lige så god for dig :).

God aften..., til alle.

Eva Schwanenflügel

Det synes mig, at både Freddie og Rasmus også i den grad understøtter Lise Lottes pointe ;)

Steen K Petersen, Rasmus Kristiansen og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Rasmus Kristiansen

.. brownien er så god, så selv viceværterne synger..
" Glade Jul..., dejlige Jul ".

De får også brownie lige op til Jul.., hjemmebagt og bragt. De ( viceværterne ) o.a. bliver så dejlig glade.
Det mig en fornøjelse at dele ( ud ).
Kan ikke lade være ...., kunne heller ikke her ( herinde ) lade være.
Undskyld mig.

Freddie Vindberg

Rasmus, dit gode humør smitter altså :)

Fællesskab.

Freddie Vindberg

Eva, ja :)

Steen K Petersen, Rasmus Kristiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Rasmus Kristiansen

Så absolut og ( helt ) afgjort ja, Eva :).., tusind tak, ha ha.

Tusind tak Freddie ;).., kanon, glædeligt.., og afgjort ( helt ) absolut ja.., fællesskab. Si.

Tak for I ( også ) er der.. :)

Så mange mange fremragende, formidable, guddødeme drøngode kommentarer/ indspark/skriv, der er her i dette fantastiske fine funny gode rum.
Det er mig en kodyl stor fornøjelse at læse her. Det er gevaldigt morsomt, og selvfølgelig klart alvorligt ligeså.., naturligvis selvfølgelig.
Men hvor har disse i mange tilfælde hjulpet på det hele ( humøret ), og dagen, og som også for en form for adspredelse på dagen ( lidt ligesom at komme ud i det grønne eller blå, og nyde det der, finde ro og lade ting hænde - naturen udspille sig - lige foran en. Holder af mine forskellige ture ). Men hvor har Jeg dog ( også ) siddet mange gange med sprækker og brede smil, moret mig kosteligt og højlydt.
Jeg når ikke hovedparten af alt på " den mindst ringe ", men forsøger, og forsøger at komme efter det også, men er noget bagud ( masser af godt stof her og endnu fler af gode folk her. Tusind tusind tak for det allesammen.., rødmer en anelse. I er gode. ).
Ved Viggo Okholm for nyligt har skrevet han/De gerne så/ønskede at mange flere slog et smut forbi herinde og blev " vækket ", grundet alt det gode der kommes til udtryk her i dette fine rum. Det samme mener Jeg. Skal nok finde artiklen..

Well.., vist nok for nu. Tak for de mange bidrag I kommer med..

Naboerne var oppe på dupperne, ha ha ha ha. Hyggeligt sjovt.
( Gammelt etagebyggeri fra 53. Bor på 3 sal ud af 6. Kan høre vaskemaskinerne, 2 stk , i stueetagen, diagonalt i forhold til, mit lejemål, når disse centrifugerer.., den er god nok. Så her kommer Vi hinanden rigtig meget ved... Fællesskab Freddie.. ;D ).
Nå ja, naboerne.. De raflede om hvad der lå på min tallerken. Bølgerne gik højt. Det mægtigt. Det hilarious. Vi har det sjovt nok her altså.

Tak for I var der/ med mig/ og I er der.. :)

God aften... alle.

Steen K Petersen, Eva Schwanenflügel og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

Rasmus, lige over, tak.

Og jeg håber du bliver her, det skal du.

Rasmus Kristiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Rasmus Kristiansen

God formiddag.., alle :)
( skulle kæmpe for sejren over opvasken fra i går aftes her til morgen. Op kl. 05.50 har hørt skiftevis P1 morgen og Snooze på P8 og P6 ).

Jeg dejsede om i går aftes forholdsvis tidligt. Har en lidt lav hvilepuls, når det er det bliver for Laid Back.. ( som bloddonor blev det fortalt til mig af en sygeplejerske, Jeg har en lav hvilepuls, og det er derfor Jeg falder om, når det bliver for " tilbagelænet " / sidestillende. Har ikke selv undersøgt forklaringen/ påstanden om det virkelig forholder sig således. Men afgjort, umiddelbart, gav/ giver det mening hos mig, det sygeplejersken fortalte. Godt nok for mig ).

Freddie :).., selv tak. Tak.
Forsikre dig Freddie, Jeg løber ingen steder.., altså undtagen lige hjemmefra.., I nu jo ved og blev bekendt med fra i går.. ;)
Ej, nej nej.. Jeg er at finde her.., skal ingen steder. Har været en af De faldne alt for længe. ( Hvorfor ved Jeg endnu ikke helt selv, det gik mig således. Det falder mig nok ind en dag, men er selv til stadighed i dag meget forundret det hændte ). Har heldigvis på egen hånd fundet vej hjem til flokken i fællesskabet i folden igen. Er en af disciplene her :D
Har i flere år tidligere siddet med skæg, blå briller, tropehjelm og gamacher og fulgt/ læst med fra sidelinjen, inden personligt fik logget mig på " den mindst ringe ". ...Mangler desværre dog eksempelvis at se nogle indspark fra Peter ( G ) Olsen, blandt andre for nylig, og længere tilbage fra eksempelvis Grete Preisler, Olav B Hessellund og Rasmus Kongsted m.fl......
Herinde i nutid er der heldigvis, og igen mange tak for det, virkelig mange gode medmennesker, der bidrager.. Og bliv så sandelig endelig ved med det. Skriv, råb op, indpisk vækkelse.. Folk vækkes. Oprøret ulmer. Fællesskabet vil sejre ( man kan ikke andet end undgå at mærke det/ fornemme det ). Vi vil hinanden, være store, være gode , være søde, være inkluderende, være en grøn/ rød fredselskende, afslappende venligt imødekommende, empatiske, sympatiske medfølende væsener.., ja være alt det gode man skal/ bør være over alt og ved alle.
( Peace, love, harmony og respekt ).

Well, nu bliver det vist lidt i overkanten igen. ( Rødmer lidt igen, hø hø )

Her vælter det godt nok ned udenfor og med en god blæst.
Vil høre musik og støve videre af fra i går samt holde et vågent fornøjeligt øje med hvad som foregår herinde.
Senere får naboerne her endnu mere at stå i spagat over, når Jeg dribler i køkkenet. Det er Fredag. Da laves der guldkorn..., ti hi :) ..., og De ved det godt. De har fundet ud af det, og De venter bare på det komme.. ( De kan have tendens til at være/ have en anelse smule ubehagelig nyfigenhed anlagt væsen over sig.. De holder nøje øje. " De ved hvad der foregår !! ", ???... " Han er hjemme !!", ???..., " Nu laver han æbleskiver !! ", ???....., det er nu hilarious morsomt nok i sig selv, meeenn en lige lidt for lovlig dubiøs en adfærd, mener Jeg.., men igen Jeg inkludere den med alskens mad, De så gætter sig til, og musik såsom Den gamle gartners sang/ Hjemme i Vores gård ( Lotte Kærså )/ Min kat den danser tango ( Monique )/ Badminton ( Aske Bentzon )..., og en hel masse andet dejligt musik.., når nu De ( naboerne ) er så lyttende. Heldigvis har Jeg nogle gode højtalere der frembringer et overordnet godt samlet lydbillede så det er en fornøjelse at høre på. Og oftest er De ligeledes tilfredse med hvad De kommer til at høre. Jeg er jo inkluderende.

Hør Freddie.... Vil Du ikke dele ?!?....... Det ligner bestemt da ikke dig ;D.

Må høre op nu, må Jeg..

God dag..., alle.

Freddie Vindberg og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar