Klumme

Rengøringshjælp må ikke afhænge af, om du har kræfter til at bokse med et firkantet system

Jeg ser hver dag, hvordan borgere med psykiatriske diagnoser må kæmpe for at få hjælp til basale ting som rengøring og bleudgifter, fordi systemet ikke forstår deres behov. Det er urimeligt, at mennesker med nedsat psykisk formåen behandles dårligere end dem med nedsat fysisk formåen, skriver social- og sundhedsassistent Rikke Riis Jensen i denne klumme
De her mennesker kan måske godt fysisk løfte en opvaskebørste, men deres lidelse gør dem ude af stand til at arbejde med andre, derfor skal de have hjælp.

De her mennesker kan måske godt fysisk løfte en opvaskebørste, men deres lidelse gør dem ude af stand til at arbejde med andre, derfor skal de have hjælp.

Finn Frandsen

Debat
17. maj 2022

Er det rimeligt, at mennesker med psykiske handicap skal bo i skidt og møg, mens mennesker med fysiske handicap får offentlig hjælp til rengøringen? Nej, vel? Men sådan er virkeligheden.

Som medarbejder på et psykiatrisk bosted kender jeg til flere borgere, der har fået afslag på fuld hjælp til rengøring, men i stedet er blevet tilbudt socialpædagogisk støtte til rengøring, hvor de selv skal hjælpe til. Argumentet fra sagsbehandler har været, at de jo godt kan bruge deres arme og ben, og derfor selv skal deltage. Med det resultat, at de ikke kan overskue det i mere end et par minutter, måske fjerner to beskidte tallerkener og så beder os hjælpere om at gå – og så ender med at bo i en møgbeskidt lejlighed.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Leanette Nathalia Chresta Jensen

Meget vigtigt skriv om et meget uretfærdigt system der burde have meget mere debat. Hvor er det godt nogen har dig som ambassadør

erik pedersen, Steen K Petersen, Sonja Rosdahl, Eva Schwanenflügel og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar
Bo Jacobsen

Tak for et meget vigtigt indlæg
Kæmpede en meget hård kamp for min Altzheimers ramte mor. Både mens hun boede hjemme og efter hun kom på plejehjem

erik pedersen, Steen K Petersen, Sonja Rosdahl, Eva Schwanenflügel og Alan Frederiksen anbefalede denne kommentar