Folk

Ruslands udenrigsminister hævder, at Adolf Hitler selv var af jødisk herkomst

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Ruslands udenrigsminsiter, Sergej Lavrov.

Ruslands udenrigsminsiter, Sergej Lavrov.

Ritzau Scanpix

Debat
3. maj 2022

Jøder kan sagtens være nazister, siger Sergej Lavrov, og påstår sågar også, at nogle af de største antisemitter har været jødiske.

Anne Sophia Hermansen: En kulturskribent kommenterer sit skifte fra Berlingske til Weekendavisen med denne syrlige salut: »Jeg glæder mig til at skrive og anmelde for en avis, der er klog, fordomsfri og nysgerrig. Og er mere optaget af ånd end af penge.«

Sergej Lavrov: At Ukraines præsident, Volodymyr Zelenskyj, er jødisk, er ikke noget bevis på, regeringen i Kyiv ikke er ’nazistisk’, erklærer Ruslands udenrigsminister, der tilmed mener at vide, at sågar Adolf Hitler var af ’jødisk afstamning’ ...

Naftali Bennett: ... og at vi »hører fra det jødiske folk, at nogle af de ivrigste antisemitter er jøder«. Lavrovs udtalelse har bragt Israels ellers prorussiske premierminister i harnisk over denne »uacceptable« ombytning af offer- og bøddelroller.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Tommy Clausen

Jeg har hørt at Putin og hans udenrigsminister Serge Lavrov , herstamer fra Russiske nazister.

Det er korrekt at en af Hitler's fars tre mulige fædre var en jøde. Joachim Fest anser ham for den mindst sandsynlige i sin bog Hitler-en biografi (Peoples Press).
Der er derfor meget lidt mulig sandhed i at påstå, at Hitler var jøde.
Far Alois hed Schicklgruber men blev som 40-årig til Hitler.
Adolf Hitler var meget ivrig efter at skjule alle spor af sin oprindelse. Ja, han fik en ven fra ungdomsårene dræbt. I øvrigt kaldte Hitlers mor sin mand for onkel Alois. Hun var nemlig nok hans niece .
Men ingen tvivl om at der meget højreorienterede kræfter og med nogle nazistiske holdninger, der kæmpede mod russerne i de to provinser og i øvrigt med nogen støtte fra Vesten.
Se her om Asov brigaden fra en ikke så benyttet kilde: https://www.aljazeera.com/news/2022/3/1/who-are-the-azov-regiment
Det er fra denne brigade soldaterne i Mariupols stålværk stammer. Kan ikke være så hyggeligt for de kvinder og børn, der også befinder sig der.

Jens Thaarup Nyberg

Hvad er det der foregår på Vestbredden.

Lasse Schmidt

Nå, så skal den gamle traver om Azov-brigaden ud af stalden igen.

Husk at Rusland har et kæmpe behov for at brande Ukraine som en nazi-befængt rotte-rede for at forsvare deres invasion.

Det tragiske er, at alle dem, der viderebringer den fejlagtige information om Azov, støtter russerne i deres løgne. I deres iver efter at bekæmpe de formodede nazister, støtter formidlerne en invasionshær, der har meget mere tilfælles med nazisterne.

EuroMaidan (som - og det er vigtigt at nævne her - er ukrainsk) har en sober gennemgang af Azov-brigadens historie, og hvorfor det ikke giver mening at omtale dem som nazister.
https://euromaidanpress.com/2022/04/02/how-the-west-enabled-genocide-in-...

Artiklen kommer med den påstand, at folk som Jan August bærer et medansvar for de mange civile døde i Mariupol. Det er et voldsomt statement, som jeg ikke vil støtte her - den fine gennemgang af Azov og dets ledere og medlemmer kan der dog ikke stilles spørgsmålstegn ved.

@Lasse Schmidt
Lige Euromaidan tror jeg ikke lige man skal stole så meget på i denne sag. Der er masser af bedre kilder, der siger det samme som jeg.

Lasse Schmidt

@Jan August

Euromaidan er en fin kilde i den her sag - bemærk at jeg omhyggeligt skriver, at det er et ukrainsk site, så læseren kan tage det med i vurderingen.

Når det handler om udvikling i Ukraine, kan man godt læne sig op ad en ukrainsk kilde, for de har som regel en meget god forståelse for deres egne forhold. I det her tilfælde er det en tidslinje for Azov-regimentet, som er meget omtalt af russerne, fordi regimentet bruges som et figenblad for den invasionskrig, som Rusland har startet.

Den bedste løgn har et gran af sandhed i sig, og derfor har løgnen om nazister i Ukraine bidt sig så fast. Og det er synd, for den løgn har fået venlige venstreorienterede til at danne fælles front med Tucker Carlson og det yderste højre.

Jeg håber, at de venlige venstreorienterede en dag vågner op og opdager, at de i deres iver efter at være anti-fascister og anti-nazister har støttet nazisternes rigtige arvtagere. Og derefter vender Rusland ryggen.