Læserbrev

Studerende bør få et ekstra tilskud til benzin, ligesom de pendlere, der arbejder

Studerende har ikke samme ret til kørselsfradrag som arbejdende pendlere. Men benzinpriserne stiger også for studerende. Derfor bør regeringen undersøge, hvordan de studerende kan få støtte, når priserne stiger, skriver studerende Morten Egede Pedersen i dette debatindlæg
Debat
5. maj 2022

5.533 kroner om måneden. Det er udbetalingen i SU, hvis man altså har samme fradrag som mig. Jeg kører 160 kilometer om dagen, fem dage om ugen, hver måned. Det bliver til 3.200 kilometer om måneden.

Benzinpriserne er steget med 2,8 kroner per liter bare i 2022. Ganget op med 3.200 kilometer om måneden, kan man nemt regne ud, at det ikke er billigt.

Men fordi jeg er studerende, er der intet at hente i kilometerpenge for mig. For reglerne er, at der skal være mindst en times forskel på kørsel med bil og kørsel med offentlig transport hver vej, før det kan komme på tale. Jeg har kun 50 minutter til forskel. Det tager mig altså cirka en time i bil, mens det vil tage mig en time og 50 minutter med offentlig transport.

Nu viser det sig, at Skatterådet hæver befordringsfradraget fra 1,98 kroner til op til 2,16 kroner, og hvem er jeg, som kommer her og får rød røv over, at andre får hjælp.

Jeg vil sådan set heller ikke brokke mig over, at nogen får hjælp, men jeg vil pointere, at vi er andre, der også er ramt af de stigende priser, og bare fordi stigningen i befordringsfradraget hjælper de fleste, hjælper det ikke alle. Og vi studerende får, som det ser ud nu, heller ikke en bonus på SU’en, ligesom for eksempel folkepensionister får til deres ældrecheck.

Jeg bor i Næstved, og jeg går på adgangskursus på DTU i Ballerup, og den kloge ville nok spørge, hvorfor jeg ikke bare tager toget.

Det gør jeg ikke, fordi min kæreste fødte vores datter den 3. april. I perioden op til fødslen blev mobilitet og muligheden for at komme hurtigt hjem selvfølgelig vægtet højt. Lige nu er det et spørgsmål om knap to timer i døgnet til forskel – og jeg er næppe den eneste studerende, der skal have familieliv og hverdag til at hænge sammen.

Så når nu de hæver fradraget for de arbejdende, der pendler, er mit ønske blot, at os studerende ikke bliver glemt. For som nybagt far på SU og med en bedre halvdel på barsel vil jeg fortælle, at pasta, ketchup og bleer jo altså heller ikke er blevet billigere for os.

Jeg kan prise mig lykkelig for mine fem år som murersvend, inden jeg blev studerende, hvor jeg har opbygget mig en opsparing. Jeg kan kun have ondt af de mennesker, der ikke er så godt etableret.

Jeg kan kun melde mig ind i koret, der mener, at de studerende ikke skal glemmes. En skærv til mine medstuderende og mig ville gøre det lidt nemmere at leve, og ikke kun overleve.

Morten Egede Pedersen er studerende på DTU

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Ole Vedel Villumsen

Sikken krævementalitet. Siden du gerne vil studere på DTU (og det kan jeg godt forstå), kan du bosætte dig i cykleafstand fra DTU, kan du. Hvis problemet er manglen på betalbare boliger for studerende på de kander, er det *det* problem der skal løses.

Jeg er tilhænger af at du har din frihed til at køre 800 km i bil om ugen og dermed give dit rigelige bidrag til klodens klimabelastning. Og jeg er tilhænger af at den pris du skal betale for at gøre det, skal sættes op, ikke ned.