Læserbrev

Studerende bør få et ekstra tilskud til benzin, ligesom de pendlere, der arbejder

Studerende har ikke samme ret til kørselsfradrag som arbejdende pendlere. Men benzinpriserne stiger også for studerende. Derfor bør regeringen undersøge, hvordan de studerende kan få støtte, når priserne stiger, skriver studerende Morten Egede Pedersen i dette debatindlæg
Debat
5. maj 2022

5.533 kroner om måneden. Det er udbetalingen i SU, hvis man altså har samme fradrag som mig. Jeg kører 160 kilometer om dagen, fem dage om ugen, hver måned. Det bliver til 3.200 kilometer om måneden.

Benzinpriserne er steget med 2,8 kroner per liter bare i 2022. Ganget op med 3.200 kilometer om måneden, kan man nemt regne ud, at det ikke er billigt.

Men fordi jeg er studerende, er der intet at hente i kilometerpenge for mig. For reglerne er, at der skal være mindst en times forskel på kørsel med bil og kørsel med offentlig transport hver vej, før det kan komme på tale. Jeg har kun 50 minutter til forskel. Det tager mig altså cirka en time i bil, mens det vil tage mig en time og 50 minutter med offentlig transport.

Nu viser det sig, at Skatterådet hæver befordringsfradraget fra 1,98 kroner til op til 2,16 kroner, og hvem er jeg, som kommer her og får rød røv over, at andre får hjælp.

Jeg vil sådan set heller ikke brokke mig over, at nogen får hjælp, men jeg vil pointere, at vi er andre, der også er ramt af de stigende priser, og bare fordi stigningen i befordringsfradraget hjælper de fleste, hjælper det ikke alle. Og vi studerende får, som det ser ud nu, heller ikke en bonus på SU’en, ligesom for eksempel folkepensionister får til deres ældrecheck.

Jeg bor i Næstved, og jeg går på adgangskursus på DTU i Ballerup, og den kloge ville nok spørge, hvorfor jeg ikke bare tager toget.