Læserbrev

At tage SU’en fra danske studerende i Rusland og Belarus er at skyde sig selv i foden

Hvis Rusland og Vesten skal nærme sig hinanden, skal vi have viden om hinandens kultur og historie. Marie Krarup har ret i, at beslutningen om at tage SU’en fra danske studerende i Rusland og Belarus kun vil skabe mere fremmedgørelse og mindre oplysning, skriver journaliststuderende Louis Dohlmann Langen i dette debatindlæg
Debat
11. maj 2022

Forleden dag skete der noget uventet, jeg aldrig havde troet ville ske. Jeg måtte simpelthen erklære mig fuldstændig enig i et udsagn, der kom fra Marie Krarup.

Hun kom med et budskab, man skal træde varsomt med i øjeblikket. Alle synspunkter, der afviger en smule fra konsensus, bliver mødt med udskamning. Denne konsensus om at fordømme alt, der har med Rusland at gøre, blev tydeliggjort for nylig. Folketinget havde nemlig stemt om at tage SU’en fra danske studerende i Rusland og Belarus. Alle havde stemt for, på nær løsgængeren Marie Krarup.

Hændelsen er næsten gået fuldstændigt uberørt hen. Kun få medier har nævnt det i deres nyhedstelegrammer som små notitser, der åbenbart ikke skulle sættes i yderligere kritisk lys.

Det undrer mig, at man efter min bedste overbevisning ikke har spurgt nogen eksperter eller politikere, hvad de potentielle konsekvenser kunne være af loven. Det siger måske noget om, at både medierne og politikerne har så travlt med at lægge afstand til Rusland, at de ikke lige stopper op og reflekterer over, hvor vildt det er at gøre danske studerende i Rusland til ofre for krigen i Ukraine.

Som Marie Krarup siger, er det netop nu, vi har brug for viden om Rusland. Det er en bizar opfattelse, at vi ikke behøver den viden om Ruslands kultur og historie, som studerende i landet ville kunne give. Det er det, konsekvensen bliver, hvis man bevidst fjerner SU’en, der for de fleste er forudsætningen for at studere i Rusland.

Selvfølgelig skal Rusland sanktioneres, men her bevæger vi os ud i noget, der tangerer kulturel boykot. Det er det samme kulturelle boykot af Vesten, de reaktionære kræfter i Rusland agiterer for.

Det er første gang, man fratager SU’en i bestemte lande. Da USA begik krigsforbrydelser i Irak, var der ingen studerende i USA, der fik frataget deres SU. Man kunne nemlig godt skelne mellem krigsforbrydelser og et ufarligt ønske om at tilegne sig viden om et andet land.

Hvis Rusland og Vesten skal nærme sig hinanden, skal vi have viden om hinandens kultur og historie. At tage SU’en fra danske studerende i udlandet vil kun skabe mere fremmedgørelse og mindre oplysning.

Louis Dohlmann Langen er journaliststuderende

information.dk/deltag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Ete Forchhammer

Dagens første lille opmuntring: nok er hadekoret stort og højtråbende, men der er stemmer der ikke synger med, men tilmed synger sange der udgår fra lidt erfaring med hvad ensretning fører til.
Bliv ved!
I øvrigt er det for mit vedkommende også helt nyt at opdage at jeg her er enig med Marie Krarup…

Ete Forchhammer

Ps. .. der OGSÅ udgår fra…