Jeg boykotter VM i Qatar, ligesom alle andre bør gøre – det er det indlysende og eneste rigtige valg.
Vi har alle sammen et ansvar for at sige fra over for VM 2022 i Qatar. Og hvem har overhovedet lyst til at se eller deltage i et underholdningsprodukt vel vidende, at millioner af mennesker har arbejdet som slaver, og tusindvis er døde i processen?
Journalist Kristian Villesen skriver i Information, at han glæder sig til at se VM i Qatar med sin søn. Jeg skal ikke se det, og jeg kommer også til at forklare min søn, hvorfor det er tilfældet.
I sin grundessens er fodbold et underholdningsprodukt. Det er ligesom at se film. Men vil du også se en film vel vidende, at fattige mennesker blev groft udnyttet og døde under filmoptagelserne, fordi de levede og arbejdede under kummerlige forhold med absolut ingen respekt, værdighed eller bekymring for deres liv og sikkerhed?
Jeg vil i hvert fald ikke. Og jeg tvivler på, at særlig mange vil. Hvorfor skulle fodbold være anderledes?
Vi har derfor alle et ansvar for at sige fra og boykotte VM. Det gælder os seere (forbrugerne), udbyderne af begivenheden (tv-stationer og sponsorer), pressen og medierne, DBU som organisation og samtlige personer i og omkring holdet – inklusive spillerne selv. Alle har vi et ansvar for at sige fra over for grådighedens væsen og det moralske forfald.
Det vil jeg kunne få en rigtig fin snak med min søn om, og det vil være med til at forme og danne ham som menneske på længere sigt.
En boykot er det eneste logiske og moralsk rigtige valg. Hermed vil Danmark som nation og samfund agere ledestjerne, både sportsligt, politisk og ikke mindst menneskeligt.
Det er fuldstændig betydningsløst, hvis Danmark deltager og forsøger at ’kritisere’ noget derfra. Selve deltagelsen er en legitimering af, hvad der er foregået og stadig foregår.
En dansk deltagelse ved VM 2022 i Qatar vil derfor for evigt stå tilbage som en skamstøtte, hvor eftertiden vil spørge sig selv, hvorfor ingen sagde fra. Hvorfor accepterede vi et nationalt syndefald? Det er trods alt blot underholdning, og ingen skal dø for min underholdnings skyld.
Mads Schäfer Bak er kandidat i internationale studier
Nemlig! Burde være indlysende.
Men for tiden samler DK på syndefald… se til udlændingepolitiken, til fængselspladser i Kosovo, til særlove, til handicappede osv.
MSB: Det var lige det indlæg, jeg ventede på, så tak for det. Jeg kunne slet ikke forstå Villesen og syntes, han havde en slap holdning.
BOYKOT-initiativ?
Opfordring:
Nogen der tager initiativ til en decideret boykotbevægelse? fx Kreative henvendelse til DBU, spillere og trænere. Underskriftindsamling. Kendisforpligtelser for boykot. Boykot af storskærmsarrangementer. Borgerforslag om TV-forbud. Facebook-, Instagramkampagne. Alternativ-arrangementer på kampdage osv.
Eller det helt vilde og relevante: International boykotarrangementer. Alternativt VM. International sports- kultur- og musikfestivaler.
Hvem vil og kan?
Mads Schäfer Bak har fuldstændigt ret. Jo flere, der ser det VM, jo større er risikoen for, at lande som Qatar får slutrunden igen. Jeg har været med til flere landskampe i udlandet, herunder VM i Rusland - et værtsland, der i sig selv og især i bagklogskabens lys kan diskuteres - og jeg elsker at følge holdet og de jævnlige besøg for at se dem i Parken. Men i november-december bliver der sort skærm.