Kommentar

Vi har brug for yngre fagbosser, derfor frygter jeg, at de nu skal til at sidde på livstid

Indtil nu har en øvre aldersgrænse reddet fagbevægelsen fra formænd, der ikke kunne finde ud af at give slip og gøre plads for yngre kræfter. Men med en ny EU-dom kan vi risikere, at toppen bevæger sig længere væk fra de arbejdstagere, de skal kæmpe for, skriver social- og sundhedsassistent og talsperson for FOA Ungdom Rikke Riis Jensen
Dansk Metal-formand Claus Jensen er en af de fagforeningsbosser, der med en ny EU-dom nu måske får mulighed for at blive siddende på posten på livstid.

Dansk Metal-formand Claus Jensen er en af de fagforeningsbosser, der med en ny EU-dom nu måske får mulighed for at blive siddende på posten på livstid.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Debat
17. juni 2022

Måske har jeg lidt en tendens til at være sortseer. Men jeg ser allerede for mig, hvordan landets fagforbund bliver indrettet til, at formænd og andre på valgte lønnede poster har rollator med på arbejde, at der er sat senge op på kontorerne, så der er mulighed for en middagslur, og der serveres blød kost i kantinerne. Det er mit skrækscenarie, efter EU-domstolen har dømt, at det er aldersdiskrimination at have en aldersgrænse for opstilling til tillidsposter i fagbevægelsen. Endnu en EU-dom, som påvirker den måde, vi i Danmark har indrettet vores arbejdsmarked på.

Hvis den danske landsret vælger at følge EU-dommen, vil det få stor betydning for, hvordan der bliver valgt fagbosser herhjemme. Det er nemlig i dag sådan i mange af de danske fagforbund, at man har vedtægter, der bestemmer, at fagligt valgte, som modtager løn, skal gå af, når de når en vis alder.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her