Øv, Danmark er igen kåret til verdens mest bæredygtige land. Når man læser Informations leder den 2. juni får man nærmest det indtryk, at det er noget, vi burde skamme os over. Det har jeg nu ikke tænkt mig.
For jeg er stolt over, at Danmark for anden gang i træk ligger nummer et i Yale og Columbias indeks over de mest bæredygtige lande i verden. Ligesom jeg var stolt, da Danmark lå øverst på Climate Change Performance Index, der blev offentliggjort på sidste års COP26 i Glasgow.
Det er noget af en forskel fra tiden under den forrige regering, hvor Danmark blev kåret som ’Fossil of the Day’ på COP21, fordi den borgerlige regering sænkede klimaambitionerne, efter den trådte til.
Nu står vi øverst på klimapodiet. Det siger noget om, at vi er på rette vej. Og tro det eller ej, Information, det betyder faktisk noget for den grønne omstilling i resten af verden.
Rapporten bag indekset fra Yale og Columbia konkluderer, at selv om vi i Danmark kun tegner os for 0,1 procent af verdens drivhusgasudledninger, så er vi et levende eksempel på, at vækst og grøn omstilling går hånd i hånd. Og det er helt afgørende. Uanset hvor ambitiøse vi er, kan vi ikke redde klimaet selv – men vi kan vise vejen.
Med vores klimalov har vi sat os et af de mest ambitiøse klimamål i verden. Regeringen har lavet mere end 60 grønne aftaler og afsat mere end 90 milliarder kroner til den grønne omstilling. Vi er godt på vej mod 2030- og 2050-målene.
Men hvad med alt det, vi importerer, spørger lederskribenten. Det er rigtigt, at når vi sammenligner en danskers CO₂-udledning med for eksempel en inders, så er den høj.
Men løsningen er ikke at stoppe al samhandel. I stedet skal vi hjælpe andre lande med den grønne omstilling. Noget, som den føromtalte rapport også roser Danmark for.
For Danmark skal være et foregangsland, og vi tager ansvaret på os. Vi har energisamarbejder med 19 lande, der repræsenterer 4,5 milliarder mennesker og står for to tredjedele af den globale CO₂-udledning.
Men Information har helt ret, når de skriver, at der er behov for mere handling. Netop derfor er der brug for et grønt Danmark, der viser vejen. Og hvis det betyder, at vi igen bliver kåret til verdens mest bæredygtige land næste år, så må vi jo tage det med.
Kåringen siger vel mere om hvor ringe det står til ? Både i Danmark og resten af verden
Ja, Dan Jørgensen, du mangler at indse, at hvis alle andre lande efterlignede Danmark, var der behov for 4 1/2 planet. Vi skal ned på 1-planet niveauet, og det kommer vi da ikke ved at fremhæve os selv som et mønstereksempel.
Dan Jørgensen, du har nok ret i én ting. En ny, mere højredrejet regering, ville ikke gøre det meget bedre.
Men løsningen er ikke at stoppe al samhandel. I stedet skal vi hjælpe andre lande med den grønne omstilling.
Jeg troede lige I havde aftalt, at de penge som ellers går til at hjælpe i ulande, skulle bruges til krudt og kugler og kampvogne. https://arkiv.arbejderen.dk/indland/dansk-ulandshj%C3%A6lp-p%C3%A5-sit-l...
"så er vi et levende eksempel på, at vækst og grøn omstilling går hånd i hånd"
Enten er manden idiot, eller også tror han, at vi andre er.
Nok begge dele - og han har tilsyneladende ret.