Kommentar

Jeg frygtede, at folk i Kyiv ville vænne sig til fjerne kampe i Donbas. Det gør jeg ikke mere

Under invasionen af Krim kom kampene i sydøst efterhånden til at virke fjerne i Kyiv. Men sådan går det ikke denne gang. Vi har indstillet os på, at krigen bliver hård og lang, og vores vilje til sejr og genopbygning er stærk, skriver den ukrainske journalist Nataliya Gumenyuk i denne kommentar
I Saltivka, det mest beskadigede kvarter i byen Kharkiv, er beboere begyndt at komme tilbage for at tjekke, om nogen af deres ejendele har overlevet.

I Saltivka, det mest beskadigede kvarter i byen Kharkiv, er beboere begyndt at komme tilbage for at tjekke, om nogen af deres ejendele har overlevet.

Genya Savilov/AFP/Ritzau Scanpix

Debat
2. juni 2022

I tre måneder har 600 mennesker sovet på Heroiv Pratsi-metrostationen i Kharkiv. Byen ligger i det nordøstlige Ukraine, 40 km fra grænsen til Rusland, og er blevet intenst bombet og beskudt fra invasionens første dag. Efter en russisk tilbagetrækning har Kharkivs borgmester bedt alle om at tage hjem. Kort før dét var jeg for første gang siden marts tilbage på Heroiv Pratsi og blev imponeret over, hvor velordnet det midlertidige soveområde var blevet. Der stod blomsterbuketter ud for alle madrasser.

Nina Maksymivna, en 80-årig kvinde, sov stadig ved trappen. Bortset fra nogle få korte ture havde hun i to måneder ikke forladt undergrunden, skræmt af de eksplosioner, som fortsat kunne høres i det fjerne. I Saltivka, det mest beskadigede kvarter i Kharkiv, stod kun tomme og udbrændte bygninger tilbage. På mit seneste besøg mødte jeg beboere, der var kommet tilbage for at tjekke, om nogen af deres ejendele havde overlevet. Mænd og kvinder ryddede op i gaderne, synligt chokerede over at se, hvor lidt der var tilbage. Et lokalt flyttefirma hjalp med at bjærge køleskabe og tv-apparater. »Længe leve Saltivka,« råbte en af flyttefolkene til mig, da jeg kom forbi.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Torben Lindegaard

@Nataliya Gumenyuk

Sådan .... sådan skal det siges.

Du er for fin til at kommentere på Macron & Scholz 3-vejs telefonsamtale
sidste lørdag med Putin om en våbenhvile i Ukraine:

https://www.elysee.fr/en/emmanuel-macron/2022/05/28/press-release-teleph...

Lad mig sige det for dig - hverken Scholz eller Macron skal selvbestaltet
blande sig i Ukraines krig med Rusland på anden måde end ved at støtte
Ukraine med de våben, som landet beder om.

Hvis Ukraine får brug for en våbenhvile, så beder de selv russerne om det.

Rusland kan opnå både øjeblikkelig våbenhvile og fred blot ved at trække
tropperne hjem, hæve flådeblokaden og stoppe raketbombardementet
af Ukraine.

Lars Hansen, Kasper Pedersen, Henrik Mølgaard, Lasse Schmidt, Peter Beck-Lauritzen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar