Plask! siger det i havedammen. Det er svalen, der så at sige slår smut med sin krop hen over vandoverfladen. Hvor de øvrige fugle fra solsorte til sumpmejser og spurve bader henne i den laveste ende, hvor der lige er vand nok til, at de kan pjaske og baske med vingerne, så foretrækker svalen et bad i flugten. Nogle gange kommer den ikke langt nok ned, men uanset om den rammer eller ej, så vender den i luften, beskriver en bue hen over dammen og dykker ned igen. Fire-fem-seks gange – mindst. Det er meget underholdende.
Jeg skriver ’svalen’, for i år har vi kun ét rugende par. Og det er nok fatter, der tager bad, mens mutter ligger på reden. Det gætter jeg i det mindste på. Tidligere var alle seks svalereder i portrummet i brug på denne tid af året. Men svaler vender tilbage til den rede, hvor de selv er vokset op, så en stor del af forrige års kuld må være forsvundet, måske omkommet undervejs på den lange tur fra Afrika syd for Sahara? Måske mangel på mad undervejs på grund af klimaforandringer? For nogle år siden omkom en stor svaleflok i stormvejr over Middelhavet. Det har man dog ikke hørt om i år, men ikke desto mindre er mange fra forrige års kuld væk.
Der har været år, hvor seks reder ikke var nok, hvor svalerne også byggede på ydersiden af huset, hvilket de dog ikke slap godt fra. Andre steder er det skader, der plyndrer rederne, hos os er det uglen, der kommer med kløerne forrest, snupper ungerne og samtidig river halvdelen af reden ned. Men i år er der ingen udendørsreder, og fem af rederne i portrummet er tomme.
Faktisk troede jeg heller ikke på unger dér. Vi fandt fire små halve æggeskaller, hvilket i hvert fald skulle give to unger, men mutter lå og lå og lå, og lige lidt skete der. På et tidspunkt sad hun omsider oppe på kanten af reden, hvilket plejer at være et sikkert tegn på, at der er unger. Men de dukkede ikke op over kanten, og mutter begyndte at ligge på rede igen. Længe.
Så forleden stak der endelig et lille næb op over redekanten. Dernæst kunne man skelne to, og nu kan jeg se, at der i hvert fald er tre unger. Hvilket dog også er et meget lille kuld.
For få insekter
Jeg tror simpelthen, at der er for få insekter. Tidligere stod skyer af insekter op fra toppen af vores høje træer på denne tid af året. Dem har vi ikke set noget til i de seneste år. Og som efterhånden mange har bemærket, kan man udmærket køre bil gennem landskabet uden bagefter at skulle rense forruden for insekter. Den er lige så fin og blank, som da man satte sig ind i bilen. Sådan var det ikke førhen.
Insekter er i tilbagegang over hele kloden. Allerede i 2019 viste en global undersøgelse, at 40 procent af insektarterne var i tilbagegang, og at en tredjedel af alle insektarter var truede. Vi bliver flere og flere mennesker, mere og mere jord bliver opdyrket – og sprøjtet med gift. Insektarter uddør otte gange hurtigere end pattedyr, fugle og reptiler, og biomassen af insekter falder ifølge undersøgelsen med 2,5 procent om året.
Så det er tvivlsomt, om de tomme reder nogensinde kommer i brug igen.
Synger dagen lang
Portrummets gærdesmutterede, som jeg tidligere har fortalt om, er også forblevet tom. Det kan dog skyldes, at gærdesmutter – ligesom svaler – bygger flere reder, så hunnen har noget at vælge imellem. Svalerne har det dog lettest her. Hannen afsætter tre-fire klatter mudder på et bestemt sted, og når mor så siger »næh, næh, ikke her!« så forsøger han sig bare et andet sted, indtil fruen har godkendt placeringen.
Gærdesmutten bygger hver gang hele sin runde rede med tag og hul i midten og må måske se den forkastet flere gange. Men den synger dagen lang, så et eller andet sted i haven befinder der sig nok en beboet gærdesmutterede.
Nu venter vi bare på, at svaleungerne bliver så store, at vi med sikkerhed ved, om der kun er tre. Men selv om det er tilfældet, plejer svaler at lave to kuld, så ungerne når sikkert at få små søskende, inden sommeren er forbi.
Håber jeg!
Karens have
Lad ukrudtet gro, det er jo godt for klimaet. Rådyr, dræbersnegle og klimaforandringer set fra Møn. Mangeårig journalist på Information Karen Syberg bor i dag på sydhavsøen, hvorfra hun med jævne mellemrum rapporterer om små og store dramaer, der udspiller sig i hendes have.
Seneste artikler
For 20 år siden var min have fuld af admiralsommerfugle. I år har jeg kun set én eneste
11. september 2023Mere end halvdelen af vores 75 dagsommerfuglearter er i tilbagegang. Vi har allerede mistet 12 arter helt. Det er en stor glæde, der er ved at gå tabt. For hvilke andre insekter er så farvestrålende?Stille sensommerdage stemmer sindet
28. august 2023Først var der høstmaskiners infernalske larm, svaleungers pippen og vedholdende stormvejr – nu er roen faldet over landskabet: en tid til meditativ lugeaktivitet og skånsomhed over for dræbersnegleKålgallesnudebillen er sjælden i Danmark – men ikke på min matrikel
14. august 2023Normalt, når efteråret kommer, laver jeg grønkålssalat med friskhakkede kålblade til middagen. Nu så det med et ud til, at det kun var julegrønlangkålen, som stod til at redde
Jamen, det er måske en tragedie, som Karen Syberg her beskriver som et vemodigt træk af tidernes ændrede vilkår. En sommer uden svaler er jo ikke nogen rigtig sommer. Jeg bor i landlige omgivelser og har kun enkelt gang set svaler i luften, da en tordenbyge var i anmarch. Og ikke nær så mange, som ellers kunne forventes under sådanne forhold. Kan det mon få nogle klima-indifferente til at vågne?
Kære Kjeld. Jeg ville ønske at flere ville opdage at klimaets ændringer ikke er skyld i alt det som går galt i verden. I vores lille land dyrker landbruget på ca. 66% af det samlede areal. Der kommer meget gift (planteværn kaldes det) ud på disse flader, samt neonikotinoider m.v, dvs. at insekternes muligheder for levesteder er svært begrænsede. Biodiversitetskrisen i Danmark laver vi såmænd selv. Men den er såmænd også universel. Vi mennesker har det med at misbruge og ødelægge naturen.
Tænk om vi ikke sprøjtede vores marker, og undlod at bruge 80% af de opdyrkede arealer til svinefoder. Svin som der er alt for mange af, og som via deres gylle ødelægger så meget biodiversitet i naturen. Tænk om vores natur fik det bedre.
Aldrig har så få, ødelagt så meget, for så mange.
Der er nok at gøre, lige om hjørnet, kæmp med i en miljøforening, der er flere i landet, og forhåbentlig kommer der flere til.
Klimaændringer er ikke skyld i alt det onde.
Med venlig hilsen
Asger Lind Poulsen
Jeg oplever faktisk flere insekter i luften i år end tidligere år, når jeg går mine lange ture. Forruden på bilen vidner også om en øget aktivitet.
Ok, hvor er det henne, for jeg og andre har oplevet det modsatte?
Når det er sagt, så tror jeg på, at insekterne nok skal vende tilbage. Måske ikke de samme som nu, men jeg tror på, at der kommer nogle andre. Når der er en niche i det økologiske kredsløb, så bliver det fyldt ud. Men der kan sikkert godt gå nogle år.
Klima / biodiversitet; katastrofer der går hånd i hånd. Der er en sammenhæng . Hvilken der kom først er underordnet