Prikkerne står så tæt, at de er lette at forbinde. Som de ind- og udgangssår, der påføres det amerikanske samfund af en subkultur, der dyrker skydevåben som en helligdom. Mens staten Texas strammer restriktionerne for abort, løsner den restriktionerne for våben.
Disse våben fremstår i stigende grad som symboler på en ejendommelig maskulinitet, der står for ubegrænset frihed, magt og dominans. De fremmer en soldateridentitet, hvor hver mand med skydevåben i hånd kan føle sig magtfuld og trumfe sin vilje igennem, og alle andre udgør et potentielt mål. Og skaber en kultur, hvor frygt avler aggression, og våbenejeres rettigheder kun kan udvides – aldrig indskrænkes.
I dagens USA er det ikke muligt at gøre krav på retten til at være i sikkerhed for den amerikanske revolvermand. Han er blevet omdrejningspunkt for en krigerkultur, der hylder hvidt overherredømme.
I hyperkapitalistiske USA sidder flat eartherne i kongressen (fx. Ted Cruz) med hovedparten af pengemidlerne til politisk lobbyisme, og et politisk system som netop er sat op til lobbyvirksomhed. Derfor må den amerikanske offentlighed igen og igen diskuterer om jorden er rund eller flad.
Vi er sgu så fornuftige her i Danmark! Her sidder flat eartheren på DR og fortæller sine spørgsmål til Ellen, der så stiller dem videre til Anja, og dem som har set programmet på nettet et sted griner eller græmmes.
En stigende ulighed er gift for sammenhængskraften i et samfund, men gødning for forråelse. Også de danske politikere har i høj grad medvirket til denne udvikling herhjemme. Det gælder ikke mindst ved afviklingen af pligtsamfundet til udvikling af vores velfærdssamfund, hvor vi har fået flere og flere rettigheder, som i sagens natur slet ikke kan honoreres, fordi vi alle trækker ressourcer i hver vores retning.
Man kan sige meget dårligt om Ted Cruz, men at han skulle være flat earther er nyt for mig.
Kære Rebecca; Tak, Det er opmuntrende at læse din analyse. Desværre dybt deprimerende, at veje ud af den om sig gribende volds-, våben-, militarisme eufori ikke øjnes. Gad vist hvor store lidelser vi skal igennem før det vender. USA som demokratiets forsvarer er en anakronisme. Kapitalisme der flere steder var et system, der kunne støtte en demokrati udvikling er degenereret. Tilbage står frådende dumhed, overmod og virkelighedsforvrængninger. Og en fast vilje til at gå vejen mod stigende ødelæggelser af børn, mennesker, natur, dyr, samfund, skønhed og kultur.
Det ville ikke overraske mig den mindste smule, om Ted Cruz var fullblown flat-eather.
Her er et af hans mere end geniale input:
"In the wake of the horrific elementary school shooting in Uvalde, Texas – where 19 children and two teachers were killed by a teenager with military-grade weapons – some Republicans are choosing to channel their energy towards the important question of door control.
“You want to talk about how we could have prevented the horror that played out across the street?” the Texas senator Ted Cruz said on Wednesday, while standing outside Robb elementary school. “Having one door that goes in and out of the school, having armed police officers at that one door.”
https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/may/28/republican-party-t...
Døre er naturligvis svaret på den totale våbenoversvømmelse!
(Det samme gælder vel også på resultaterne af klimaændringerne..?)
Skoler skal med andre ord omdannes til fængsler, så de skydegale machoer kan rende rundt lige så tossede som de lyster..
- En uhyggelig verden at leve i for alle andre.
Tak for en brandgod kronik til Rebecca Solnit.
Ted Cruz siger vel mest en dels, det han bliver betalt for at sige.
Der meget sandt i det, kronikøren skriver, men problemet er ikke så meget, hvad de etablerede våbenbesiddere - de mennesker, som har haft våben i årevis - mener og føler om og for deres våben. Det er sjældent, at det er den slags, som bliver massemordere/begår masseskyderier.
Det er stort altid yngre mandspersoner, som har en "psykisk baggrund", og som beslutter, at nu kan det være nok og går ud og skyder tilfældige mennesker - for eksempel i en skole.
De har som regel først anskaffet sig våbnet kort før, de begår deres forbrydelse.
Det er den nemme og hurtige adgang, der klart er det største problem. De kan nå at købe et våben, inden de måske igen kommer til besindelse.
Jeg tjekkede lige for Houston, hvor jeg engang har boet, her kunne jeg finde 20 våbenhandlere på nettet. En såkaldt angrebsriffel, AR 15 eller Kalashnikov ol, kan fås for ca 1000 dollars. Er du lokal Texaner med et gyldigt kørekort - jeg tror det nogenlunde alt, hvad der behøves, kan du forlade butikken med våbnet. Og ammunition.
Det er sygt, kan vi sikkert blive enige om. Men det bliver med sikkerhed ikke ændret i en overskuelig tid. Trist nok...
Jeg vil her komme med nogle one-liners om amerikanerne og deres skydevåben. Nogle har jeg selv fundet på, andre har jeg hørt derovre.
Det er nemmere for en amerikaner at købe en revolver, end det er at købe en bajer!!
En rigtig amerikaner har mindst 3 skydevåben, et i sit hjem, et i sin bil og et gemt af vejen oppe i bjergene!!
Det er også den amerikanske våbenindstilling, der gør det så nemt for amerikanerne at gå i krig.
Lige siden Anden verdenskrig har det været mere sikkert for den amerikanske ungdom at befinde sig i krig i udlandet end hvis den amerikanske ungdom var der hjemme og befandt sig på gader og stræder, hvor faren lurer omkring ethvert gadehjørne og risikoen er ca. 3 gange så stor for at blive dræbt af en landsmand derhjemme med et lovligt skydevåben, som hvis man havde befundet sig uden for landets grænser, udkommanderet i krigstjeneste.
Man skal have prøvet lidt af hvert, før man forstår Eddie Murphy’s bemærkning i filmen om lobbyisterne (Storsvindleren); -……. lykken er en varm Uzi…!!
Amerikanerne betragter skydevåben som en dybt integreret del af deres personlige frihed, at de er parat til acceptere de konsekvenser, der er forbundet med at have en liberal våbenlovgivning.
Der har været en del sammenligninger imellem USA’s og Svejts beholdninger af skydevåben. I Svejts har man den største koncentration af håndvåben i befolkningen blandt Europæerne. Dette skyldes, at i Svejts har man værnepligt, og når værnepligten er overstået, overgår man til reserven indtil man bliver 50 år, og mens man står i reserven, får man sit tjenestevåben med hjem. Det vil sige at mindst halvdelen af den mandlige befolkning i Svejts har et automatisk militærvåben stående hjemme i klædeskabet.
Det var jo nok sådan en ordning, skaberne af den amerikanske uafhængighedserklæring, havde i tankerne, da de skrev den.