Klumme

Nye kartofler med smør er lækkert, men ikke hvis der er brugt gift i produktionen

Min favoritkartoffel er Exquisa, men i år har de ikke været til at opdrive økologisk. Og så må vi undvære, for konventionelle kartofler bliver sprøjtet med gift, som ellers er forbudt i EU. Det rammer også os, der dyrker vores egne, skriver journalist Karen Syberg
Lige nu er de stadig tyndhudede, så skrællen kan gnides af med fingrene. Men pas på, risikoen for at få sprøjtemidler med i købet er stor.

Lige nu er de stadig tyndhudede, så skrællen kan gnides af med fingrene. Men pas på, risikoen for at få sprøjtemidler med i købet er stor.

Jens Nørgaard Larsen

Debat
27. juni 2022

Så er der nye kartofler på menuen. Det har der faktisk været i snart 14 dage, men de er stadig helt lækre og tyndhudede, så man kan gnide skallen af med fingrene. Kogt skånsomt og spist med salt og koldt smør, det er vel sådan de fleste af os kaster os over de nye kartofler. Der er også røde tomater og små grønne skoleagurker i drivhuset, men kartoflerne har en særlig status. Når man kan begynde at grave dem op – så er det sommer!

Solist hedder de hos os. Der er ikke specielt mange kartofler pr. top, faktisk kun en seks-syv stykker, hvis man tæller gnallingerne med, og selv om jeg pillede halvdelen af spirerne af, før vi lagde dem, har de tilbageblevne præsteret at udvikle meget lange, store toppe.

Solist er en glimrende kartoffel, men egentlig er vores favoritkartoffel Exquisa, der i form og smag minder om aspargeskartofler, men som i modsætning til disse ikke er modtagelige for kartoffelnematoder eller skimmel. Den har jeg imidlertid ikke kunnet skaffe økologisk som læggekartoffel i år, og med kartofler er økologien endda endnu vigtigere end med så mange andre grøntsager.

For kartofler bliver sprøjtet. Og læggekartofler bliver bejdset.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Ete Forchhammer

Det er længe siden jeg har lagt en læggekartoffel; de sidste mange år har jeg blot ladet almindelige, økologiske kartofler, som jeg ikke aner hvad hedder, ligge i posen til de begyndte at spire, og så ud i jorden med dem... det fungerer fint og dækker mit lille en-personers- behov.
iøvrigt mindes jeg fra mine år på landet hvordan "de gamle" kunne tale længe om alle de kartoffelsorter der ikke var til at opdrive længere.
Mine anonyme nye kartofler fungerer glimrende som erstatning for de forsvundne fuldkomne.

Rasmus Kristiansen, Viggo Okholm, Thomas Tanghus, Inger Pedersen, David Zennaro, erik pedersen, Eva Schwanenflügel, Leanette Nathalia Chresta Jensen og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Leanette Nathalia Chresta Jensen

Tak Karen Syberg for på videnskabelig vis at skrive vigtigheden af økologien op af hensyn til miljø, biodiversitet, dyr og menneskers helbred. Er sikker på at cocktail effekten af giftstoffer er årsag til mange sygdomme og lidelser der er i stigning.

erik jensen, Rasmus Kristiansen, Henriette Lund, Thomas Tanghus, Poul Reynolds, Carsten Munk, Christian Mondrup, Katrine Damm, Lise Lotte Rahbek, erik pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Rasmus Kristiansen

De er for vilde.., vildt lækre, og Jeg er vilde med kartofler.
Elsker at nyde dem, de er fantastiske. Kan laves i et utal af variation/ på mange måder der i indgår i retter i et måltid/ madlavning.
Man kan nævne i flæng : Pizza, pandekager, som Røsti ( hvis det er o omlyd kan jeg ikke lige huske hvordan på tangentinstrumentet ), i brød, på grill, på bål, i ovn, på pande, i gryde,.. ja vel næsten også i koldskål og is ( apropos is. Chokoladebutik Konnerup i Vester Åby på Sydfyn kunne man for lidt over et årti siden købe is med rygeost smag :) )., ja så hvorfor ikke koldskål eller is med kartoffel.

Mette Mølbak på Politikken ønsker at en rugbrødsmad med kartoffel bør/skal være Danmarks Nationalret.
Jeg er ikke helt uenig med hende. Det er en gudespise. Den er ja simpelthen skøn. smækker, flot og fortrinlig lækker at hapse/ køre ind ( med salatblad, lidt strimlet tomat og rød peber, lidt tynde agurkeskiver halveret, tynde skiver af radise, tynde skiver af rødløg eller ristet løg, purløg, salt og peber ), det er mums.
En anden god måde at lave lækre kartoffel på er bagekartofler pakket ind i trylledej ( med en god portion salt i dejen ). Ved siden af et bålsted graver man et mindre hul, rektangel eksempelvis, lægger knaldvarme gløder i bunden af hullet lægger de indpakkede bagekartofler ovenpå og dækker dem til med knaldvarme gløder igen. Efter 1 times tid er de done, godt og vel.. De holder, Jeg sværger.. Mums.

Kartofler er for vilde.. I guder altså.
I går lavede Jeg en god kold kartoffelsalat. Skal mæske mig i den de kommende dage.. :D..
Økologiske selvfølgelig. Altid.

God dag.

Rasmus Kristiansen

.. og tak til Karen Syberg.

God dag.