Læserbrev

Din togferie og vegetarmad betyder intet, hvis du ikke ændrer dine shoppingvaner

Tekstilbranchen står for 6,7 procent at den menneskeskabte CO2-udledning – det er mere end fly- og shippingbranchen. Derfor er det vigtigere, at vi ændrer shoppevaner frem for at aflyse vores årlige flyrejse, skriver direktør og cofounder i FJONG DK Amalie Bjerager Arnesen
Danskerne køber i gennemsnit 10,9 kilo tøj om året, viste en kortlægning fra Miljøstyrelsen i 2018.

Danskerne køber i gennemsnit 10,9 kilo tøj om året, viste en kortlægning fra Miljøstyrelsen i 2018.

Debat
20. juni 2022

Da jeg forleden var til middag i gode venners lag, havde vi endnu ikke sat os til bords, før samtalen faldt på klimaet, og folk havde travlt med at byde stolt ind.

En havde levet vegetarisk et halvt år, mens et par havde byttet flyrejsen ud med bumletog ned gennem Europa. Til gengæld var alle klædt i nye kollektioner fra nogle af verdens største modebrands. Tøj fra en fast fashion-industri, der bruger ekstreme mængder af kemikalier og vand på produktion af tekstiler, der ofte ender på et forbrændingsanlæg uden overhovedet at være blevet brugt. Det er en direkte konsekvens af ren overproduktion. Det sker blandt andet her i Danmark.

Ifølge Quantis står tekstilindustrien for op til 6,7 procent af den menneskeskabte CO2-udledning – det er mere end fly- og shippingbranchen, der henholdsvis står for 2,4 procent og 2,2 procent af den globale udledning.

Derfor er det ekstremt tankevækkende, at vi i et land, der bryster sig af at være førende inden for grønne løsninger, og hvor vindmøller rækker op mod himlen som grønne pejlemærker, hvert år brænder 677 ton tøj af.

Flere europæiske naboer har forbudt tøjafbrænding, men i Danmark er et forbud fortsat kun blevet foreslået af SF.

Mens vi venter på, at politikerne tager ansvar, så er det op til forbrugerne og erhvervslivet.

Danskerne køber i gennemsnit 10,9 kilo tøj om året, viste en kortlægning fra Miljøstyrelsen i 2018. Hvis vi ændrer vores forbrugeradfærd, vil det have en ekstrem stor indflydelse på CO2-udslippet.

I Danmark spirer nye initiativer frem. Hos Det Kollektive Klædeskab kan man bytte tøj, man ikke bruger, til ’nyt’, og på instagramprofilen cecilieskjoler kan man leje designerkjoler. Hos FJONG kan man få adgang til overskudsvarer fra skandinaviske brands ved at leje det tøj, som ikke bliver solgt.

Men vi har brug for en radikal adfærdsændring for at komme problemerne til livs, og det starter ved middagsbordet. Lad os snakke om, at den trendstyrede kultur, som modeindustrien gennem årtier har bygget på, er forældet og normaliserer et forbrug, der stimulerer en grotesk overproduktion.

Lad os sammen ændre tankemønsteret. Lad os putte tøj på den politiske dagsorden. Lad os tale om, hvorvidt Danmark virkelig skal være et land, der bidrager til CO2-udledningen ved at brænde hundredvis af ton tøj af – om året.

Amalie er direktør og cofounder i FJONG DK

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Ete Forchhammer

Journalister kunne begynde med at skåne os for det obligatoriske indledende afsnit om folks påklædning! Tilmed gerne garneret med ordet “moderigtig”.
Værs’go’ spring over.
Jeg kan ikke komme i tanker om en eneste artikel hvor disse klædningsoplysninger har haft noget med artiklens tema at gøre. Desuden fremgår hovedpersonernes mundering i reglen af mindst et foto i forbindelse med artiklen.
Er det en mangel ved læserbreve at skribenterne ikke også fortæller hvad de har på mens de skriver?

Thomas Tanghus

10,9 kilo tøj om året!?! Jeg tror ikke engang jeg ejer så meget tøj.