Kommentar

Vi ældre har fået rigeligt, nu er det de unges tur

Ved det kommende folketingsvalg er det de unges tur til at sætte dagsordenen og være politisk omdrejningspunkt. Alt for længe har dem, der sidder på magten, lyttet alt for lidt til ungdommen
Statsminister Mette Frederiksen (S) og Arne Juhl, som lagde ansigt til Socialdemokratiets kampagne for retten til en tidligere pension, der derfor fik kaldenavnet Arne-pension, ved partiet kongres i Aalborg i 2019.

Statsminister Mette Frederiksen (S) og Arne Juhl, som lagde ansigt til Socialdemokratiets kampagne for retten til en tidligere pension, der derfor fik kaldenavnet Arne-pension, ved partiet kongres i Aalborg i 2019.

Martin Lehmann

Debat
7. juli 2022

Op til dette års Roskilde Festival førte jeg en del samtaler med min ældste søn om musikprogrammet. Han mente, hovednavnene sad lige i skabet. Jeg var omvendt af den opfattelse, at de var håbløse. For kedelige, kommercielle, for poppede, og hvad jeg ellers kunne trække op af rygmarvsreaktioner fra brystlommen af min røde skovmandsskjorte.

Og så fik han ellers en monolog om dengang for præcis 30 år siden, hvor vi havde stemt nej til EU, vundet EM i fodbold og få timer senere så en halvsløv koncert med Nirvana på Orange Scene. Koncertens niveau var ligegyldigt. For den blev set gennem et filter af kærlighed, lykke og fadøl, og det band havde skrevet vores generationshymne, og vi var – lige der – fuldstændig i sync med tidens tanker og toner, som næsten kun ungdommen kan være det. At dømme efter min søns ansigtsudtryk kunne jeg lige så godt have talt russisk. Til gengæld fandt jeg ud af, at begrebet boomer dækker over andet og mere end elendige it-færdigheder.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Steen Hartov

Der skal ikke lyttes særligt til bestemte befolkningsgrupper, hverken defineret ved alder, køn, tro eller noget andet. Vi har et demokrati, som fungerer ved, at alle der er fyldt 18 har stemmeret. Vælgerne bestemmer sammensætningen i Folketinget, og hvis vi ikke er tilfredse med politikernes forvaltning af det politiske mandat vi giver dem igennem vore stemmer, så stemmer vi på nogle andre næste gang. At lade mindretalsgrupper uanset art få særlige fordele uden for den demokratiske proces er at gå imod hele grundideen i demokratiet.

Gitte Grindsted Knudsen og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Overvejende enig.
Vi (de temmelig modne) kan ikke fortsætte med at lade de unge betale regningen og stille sig i kø, til det bliver deres tur.

Jeg ved ikke hvilke politiker, man skal stemme på for at ændre på dette.
Alle parti-repræsentanter er også partisoldater og selvom man tror en bestemt kandidat er troværdig, skal de alligevel følge partilinjen.
I øvrigt kan vælgerne kun stemme på de kandidater, som partiforeningen opstiller. Det er altså ikke vælgerne men partiforeningerne, som sætter rammerne for et 'demokratisk' politisk valg.

Marianne Jespersen, erik jensen, K M, Eva Schwanenflügel og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar
Peter Aarslev

Steen Hartov - Bestemte grupper bliver og er altid blevet forfordelt efter deres politiske kapital. Eksempelvis - hvorfor tror du psykiatrien (altid) har sejlet? Fordi psykiatriens brugere hjerteløst anses som politisk værdiløse.

Marianne Jespersen, K M, Eva Schwanenflügel, Jens Thaarup Nyberg og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar