Lige nu accelererer klimakrisen for øjnene af os. I Den Grønne Ungdomsbevægelse bakker vi op om initiativet Ban Fossil Fuel Ads, som vil forbyde klimabelastende reklamer – det vil sige reklamer for nogle af de mest klimabelastende produkter: fossilbiler, flyrejser og de fossile brændsler, der driver dem.
Det gør vi, fordi det helt enkelt ikke giver mening, at det stadig er muligt at reklamere for produkter, som alle ved modarbejder den grønne omstilling. På den ene side får vi tudet ørerne fulde med, at vi skal flyve mindre og køre i elbiler. På den anden side får producenterne lov til at plastre kæmpe stilladser til med flyreklamer og sende tv-reklamer for fossilbiler i bedste sendetid.
Særligt sidstnævnte er i øvrigt ofte spækket med smukke dronefotos af vilde landskaber, som klimasynderne kører igennem eller flyver til. Det forekommer mig dybt ironisk at reklamere for fortsat CO₂-udledning med skønne billeder af alt det, som ens produkt er med til at destruere.
Alene reklamer for fly og fossilbiler i Europa estimeres at medføre en øget CO₂-udledning på op til 122 millioner ton hvert år på grund af køb af fossilbiler og flyrejser, der ikke ellers havde fundet sted. Det svarer til hele Belgiens årlige CO₂-udledninger. Hvordan kan disse reklamer høre til i det bæredygtige samfund, vi ønsker at skabe?
Når jeg taler med andre om forslaget, bliver jeg ofte mødt med indvendingen om, at man jo bare kan undgå at lade sig påvirke af reklamerne. Men det er ikke alene et uretfærdigt krav at stille forbrugeren. Det er også en enorm fraskrivelse af producenternes, reklameindustriens og magthavernes ansvar.
På verdensplan dør flere mennesker af luftforurening end af tobak, og alene i Danmark er luftforurening skyld i, at op imod 4.200 mennesker hvert år dør for tidligt.
For mere end 20 år siden forbød vi reklamer for tobak, da der var enighed om, at dette produkt var uforsvarligt at opfordre folk til at bruge. Hvis vi kunne gøre det med tobak, kan vi også gøre det med klimabelastende produkter, der ikke alene er sundhedsskadelige, men også bidrager til ødelæggelsen af vores fælles jord.
Ida Fjellerup er psykologistuderende og klimaaktivist i Den Grønne Ungdomsbevægelse
Hahahahaha....... Hahahahaha
Det er ikke reklamerne for hverken tobak, alkohol, flyrejser, privatbiler og lignende der er problemet, men nærmere de politikker og ejendomsforhold der er forudsætningen for produktionen og anvendelsen af disse produkter.
@ Martin Christensen
Men det er vel ikke et argument for ikke at gribe de lavthængende frugter og forbyde opfordringer til miljø ødelæggelse??
Så kan vi bagefter tage fat om roden af problemet.
Mads Horn
Det er selvfølgelig ikke et argument for at forbigå de lavthængende frugter. Blot en påpegning af den tendens der er på mange områder til at overse de grundlæggende problematikker.
God ide at forbyde fossile reklamer. Der er allerede en underskriftindsamling for et forbud på EU-plan , se https://inforse.org/europe/banfossilfuelads-Campaign.htm