Læserbrev

Botox hjælper ikke på depression, og derfor skal uddannede læger ikke sige det

Berit Lavik er træt af at skulle helgardere sig med politikersprog og påpasselige konklusioner, når hun som læge skal udtale sig. Men det er lige netop pointen med kommunikation af viden. Her skal man helgardere sig, så man ikke misleder nogen
Læge Berit Laviks udtalelser om botox’ evne til at behandle depression bliver stærkt kritiseret af ph.d-studerende Tinne Amalie Damgaard Nissen.

Læge Berit Laviks udtalelser om botox’ evne til at behandle depression bliver stærkt kritiseret af ph.d-studerende Tinne Amalie Damgaard Nissen.

Mario Vedder/AFP/Ritzau Scanpix

Debat
14. juli 2022

»Det hjælper faktisk lige så meget imod depression, som medicin gør, at give botox til vredesrynken,« lød det i DR-programmet 4. division fra Berit Lavik, og hun fortsatte: »Det ved vi fra store studier.« Berit Lavik er læge ved skønhedsklinikken AK Nygart.

Budskabet var, at man ved at reducere vredesrynken mellem øjenbrynene med nervegiften botox også reelt kunne påvirke patientens sindstilstand. Det løfter du måske et øjenbryn over, og det er du ikke ene om. DR-programmet Detektor har senere bragt et interview med Berit Lavik for at belyse, hvorvidt der foreligger evidens for denne overraskende påstand.

Et ekspertpanel dumper forud for interviewet i Detektor de studier, Berit Lavik mener dokumenterer påstanden, og det er en pinagtig affære, da studierne gennemgås. Berit Lavik fremstår mildest talt utroværdig, og jeg sidder måbende tilbage, da hun efter gennemgangen alligevel fastslår, at hun ikke mener, at hun i radioprogrammet 4. division udtalte sig for skarpt.

Bruger sproget til at mislede

I Detektor udtaler lægen om botox’ evne til at behandle depression, at »det ved vi faktisk rigtig meget om«. Da hun konfronteres med diskrepansen mellem »det ved vi fra store studier« og »det ved vi faktisk meget om« eller endda »det er der rigtig meget, der tyder på«, som hun bruger synonymt, affejer Berit Lavik det blot og siger, at hun nogle gange bliver træt af »det der politikersprog«, hvor man skal helgardere sig.

Det er ikke uinteressant at sammenligne politikersprog med den måde, viden kommunikeres på, for i begge tilfælde tages der forbehold, og man skal være påpasselig med konklusionerne. Berit Lavik, du er læge, og det er derfor, dit sprog er vigtigt. Det er derfor, du skal helgardere dig. For med din autoritet bruger du sproget til at mislede.

Du tænker måske, at det her er noget flueknepperi. Men det er helt fundamentalt, og det bringer mit aspirerende forskerpis i kog. Sproglige nuancer som disse er essentielle og kan mislede groft og på sigt undergrave tiltroen til min og andre fagpersoners integritet og troværdighed.

Vi fristes alle til at nuancere vores sprog for at underbygge vores pointer, men det går ikke, når det gælder viden. Berit Lavik, du skal ikke kamuflere udokumenterede hypoteser som herskende og evidensbaseret viden på national radio – heller ikke, selv om det er good for business.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torben Bjerrehuus

Jeg er bange for at Tinne Amalie Damgaard Nissen rammer noget meget centralt når hun om læge Berit Larviks udtalelser skriver: “det er good for business”.
Jeg kender læge Nygart fra gamle dage, ligesom jeg for nyligt har arbejdet for Alles lægehuse, begge virksomheder som Berit Larvik er i et tæt samarbejde med.
Nygart er forretningsmand, Alles lægehuse er business. Alles lægehus har for nyligt solgt halvdelen af sin virksomhed for “et trecifret millionbeløb” ifølge Dagens Medicin.
Læge Berit Larvik er business.

uffe hellum, ingemaje lange, Eva Schwanenflügel og erik pedersen anbefalede denne kommentar