Dansk er et minoritetssprog, eller det techvirksomhederne kalder et low-ressources-sprog. Det betyder, at der ikke er lige så meget data sammenlignet med sprog, der tales af en større andel af verdens internetbrugere og dermed ikke den samme grad af beskyttelse i forhold til hadtale, vold, misinformation og andre former for ulovligt indhold. Flere forskere peger på problemet, der har fået øgenavnet the language gap – på dansk sprogkløften.
Også inden for murene i de amerikanske virksomheder bag platformene er der ansatte, som længe har peget på problemet. Metas øverste teknologiansvarlige, Mike Schroepfer, indrømmede på en konference i Californien i 2018, at de systemer, virksomheden har bygget til at monitorere og fjerne indhold som hadtale, misinformation, vold og andet ulovligt indhold ikke er gode nok, når det gælder minoritetssprog.
Frankrig og Tyskland er nogle af de lande, der har lovgivet for at bekæmpe spredning af ulovligt og skadeligt indhold via blandt andet YouTube. Tyskland vedtog i 2018 en lov, der forpligter de sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer efter, at de har modtaget en skriftlig henvendelse fra en bruger. Hvis virksomhederne ikke lever op til loven, kan de få anselige bøder. Frankrig har vedtaget en lignende lovgivning.
Som følge af lovgivningen har YouTube efterfølgende ansat flere mennesker til at supervisere algoritmerne med at identificere og fjerne ekstremt indhold, og derudover er de begyndt at oversætte til tysk og fransk, som YouTubes direktør Susan Wojcicki påpegede over for The New York Times i 2020. Ændringerne kom også i kølvandet på, at BBC og The New York Times afslørede, at YouTubes system, der skal sikre, at der ikke sker krænkelser af børn i kommentarsporene, ikke virkede optimalt og ikke havde gjort det i over et år.
Sproglig ulighed er det største problem
Den 16. maj besøgte den amerikanske Facebook-whistleblower Frances Haugen Danmark i forbindelse med overrækkelsen af Libre-prisen. Ved prisuddelingen blev hun spurgt af vært og journalist Nikolaj Sonne, hvad hun ville fremhæve som Metas mest presserende problem lige nu. Til det svarede hun sproglig ulighed og pegede på sprog som en gråzone og et alvorligt problem. I sin takketale sagde hun: »Hvis vi vil skabe lighed i forhold til sprog, altså sikre, at du som bruger er beskyttet, uafhængigt af hvilket sprog du taler, så må vi tage udgangspunkt i Facebooks egen ’product safety information’ og applicere den på alle sprog.«
Men det sker ikke på nuværende tidspunkt, hvorfor de brugere der bor i lande, der ikke er prioriteret, har vist sig at være særligt udsatte. Det gælder også Danmark.
Ifølge Frances Haugen er det først i krisesituationer, der kommer opmærksomhed på oversættelse af et, for en virksomhed som Facebook, nyt sprog. Men spørgsmålet er, hvordan og hvornår en situation vurderes som en krise?
For eksempel kan det undre, at platformene Facebook og Instagram først påbegyndte en indsats over for Etiopien i 2021, hvor virksomhederne gik i gang med at udvide sikkerhedssystemet baseret på ’risk of offline violence’. Den udmelding kom på et tidspunkt, hvor landet havde været i borgerkrig i næsten et år. En indsats, der ifølge Meta, virksomheden bag Facebook og Instagram, gik ud på blandt andet at ansætte flere folk med ’sprog-, lande- og emneekspertise’.
De interne dokumenter, som Francis Haugen samlede, danner grundlaget for The Wall Street Journals undersøgelse af The Facebook Files. Den afslører blandt andet, at der er stor forskel på, hvordan og i hvor høj grad skadeligt og farligt indhold og ulovlig brug af platformen identificeres. Problemerne opstår i de lande, hvor virksomheden har for få eller ingen ansatte, der forstår sproget. De interne papirer viser også, at ansatte hos Facebook længe har påpeget alvoren.
I slutningen af 2021 annoncerede Meta selv, at virksomheden året forinden havde held med at fjerne 97 procent af indhold med hadtale på Facebook via et automatiseret censur-system. Det lød fantastisk – og måske også lidt for fantastisk. Det viste sig nemlig senere via de interne dokumenter, der blev undersøgt af Wall Street Journals journalister, at tallene snarere var tre til fem procent. Og endda endnu lavere, alt afhængigt af hvilket land man som bruger er bosat i, og hvilket sprog man taler.
Ifølge virksomheden selv er der 2,91 milliarder aktive brugere hver måned, og i en rapport fra 2019 skriver Meta, at 90 procent er bosat uden for Nordamerika og Canada. Her er det værd at minde om, at der findes over 8.000 sprog i verden, som disse brugere kan betjene sig af.
Der skal være lighed på tværs af sprog
Der er behov for en gang for alle at få gjort op med den forskelsbehandling, der betyder, at brugere med minoritetssprog er både eksponerede og forsvarsløse.
På en online konference i maj 2021 blev private virksomheders ansvar i forhold til menneskerettigheder diskuteret. I den forbindelse udgav Irvine University en artikel, hvor forfatteren Alice Doyle går så langt som til at sige, at menneskerettighederne risikerer at blive undermineret. Hun gennemgår en række anbefalinger til at håndtere sprogkløften og en undersøgelse af den eksisterende model, virksomheder som Meta bruger til tilsyn.
Hvordan forholder virksomheder sig for eksempel til de begrænsede sproglige kapaciteter, der hindrer muligheden for at forstå og vurdere den fulde kulturelle kontekst af det indhold, der gennemgås? Der er tale om et komplekst og strukturelt problem, der derfor også må løses strukturelt.
Uanset hvor og hvordan ansvar placeres i forhold til regulering og moderering, er der lige nu en systematisk forskelsbehandling, der ikke må ignoreres. Inden den tragiske hændelse i storcenteret Field’s søndag aften cirkulerede videoer, der overskred YouTubes egne retningslinjer, på en dansk YouTube-kanal, som den formodede gerningsmand stod bag. Kanalen blev først fjernet søndag aften efter skyderierne og fik i timerne op til opmærksomhed både på YouTube, men også på andre platforme.
Der ligger et kæmpe arbejde i at undersøge de afledte effekter af sprogkløften, og de konsekvenser, som techvirksomheder har forårsaget, da de skød den digitale revolution i gang med Metas (dengang Facebook) fremdriftsfokuserede mantra move fast and break things.
Og lige nu kan vi være bange for, at det hele gentages. I stedet for at stoppe op og give plads til alle dem og det, der gik i stykker undervejs, løber industrien videre i et manisk hype mod et nyt virtuelt rum og gentager alle fejlene i den nye techdille: metaverset.
Med alle de milliarder af dollar, som techvirksomheder har til at udvikle nye kommercielle virtuelle rum, skulle man tro, at der var penge nok i kassen til at reparere fejlene. Og til at garantere en anstændig kvalitet i analyse og sikre lighed på tværs af kulturelle og sproglige skel.
Katrine Pedersen og Mie Oehlenschläger er eksterne lektorer på henholdsvis ITU og DIS og stiftere af Tech&Childhood
Det er en rigtig iagttagelse, der kommer til udtryk i kronikken.
Men problematikken er meget dybere.
Det handler om et verdenssyn, en kulturel hegemoni, som den amerikanske chauvinisme står for i det hele taget, dvs. en kommercialliseret og overfaldisk kultur, der så vidt muligt reducerer alt til pengeværdi, det som kan fås for dollars, og som først bliver til genstand for politik og militær magt, når den "fri handel" ikke længere forløber glat.
Det handler om, at tekgiganterne i den hellige økonomiske og teknologiske overmagts navn mener, at deres sprog, deres kompetencer og baggrund formår at omfavne og gengive alt i fuld gensidig respekt og uden tab af noget som helst, dvs. man mener at den amerikanske kultur omfavner og bevarer alle kulturer. Det er sådan set den fortælling, som vore egne mere traditionelle medier hylder, når de taler om oplysningens og globaliseringen som selve udviklingskriteriet. Men det kan vore egne medier ikke skrive, for så siger man det, som det er. Derfor alle disse halve angreb på giganterne, det man er og tror på.
Giganterne udfolder deres magt med den selvforståelse, som jeg her har nævnt, som deres fundament, deres sociale konstruktion, deres konstruerede realitet.
Tekgiganterne adskilder sig sådan set ikke fra andre former for social performance på den måde, at også de er overladt til at orientere sig på egne kognitive forudsætninger, men de har magt, modsat de minoriteter, de mener at respektere. Det ligger i det, at orientere sig kognitivt, at et psykisk socialt kognitivt system er bundet op på sine forudsætninger, og at verden ikke kan udlægges og forstås uafhængigt af de betingelser, der gælder bag ryggen på enhver iagttager. Det er et ontologisk erkendelsesteoretisk faktum at man må være kulturrelativist for at forstå verden.
Giganterne er gigantiske og de orienterer sig på deres egne kognitive forudsætninger. Det kan ikke være anderledes.
Som airbnb-vært, tidligere administrator for den lokale facebook-gruppe her på øen, Fyn, hvor jeg har mit virke, har jeg også oplevet kommunikationen med airbnb. Det foregår på en stor dominerende og fremmed kulturs betingelser.
De ekstremt glatte og professionelle bevæggrunde, der styrer organisationen ud i alle led, afslører sig i alt, hvad der kommer her fra.
Som kapitalist stiller jeg kapitalen til rådighed for virksomheden, jeg står for alt praktisk arbejde med at levere varen til kunden, jeg står for kommunikationen med kunderne og jeg skal tage skraldet, når de mere tvivlsomme kunder melder sig, når alfonsen lejer huset i en fiktiv kone navn og med en fiktiv datter som medlejer, eller når en flok dysfunktionelle unge mennesker fra et af de belastede kvarterer i naboområdet lejer sig ind under falsk identitet og ødelægger for 20 000 kr. i en kæmpe fest, hvor lattergaspatronerne har knaldet i hjernerne på gæsterne over det meste af et døgn til ubodelig skade for mit hus, mine naboers nattesøvn osv.
Al kommunikation foregår på amerikansk med mennesker der sidder i USA. Deres interesse består alene i at glatte ud, tale ned, virke imødekommende/forstående, osv., og når der opstår konflikt mellem mig og kunden, så må jeg advokere på denne kommercielle gigants betingelser. Det er svært at begå sig. Jeg ved det.
Giganterne er kun interesseret i volumen. Lokale udfordringer, konflikter, blokeringer for den glatte formidling, omsætningen, står i vejen. De må ikke nå ud på brugerfladen. Deres eksistens skal forblive i det skjulte. Alt andet går ud over omsætningen, det som man forstår i USA.
Det er ikke godt for omsætningen, når det afslører sig, at man har fået en pimp og en prostitueret ind i stedet for den borgerlige husbond med datter, som jeg eksplicit godkendte som lejer en måned før. Derfor har kunden ret, og det faktum at husbond var et skinhead, der havde taget hele huset i brug og gået ind i alle rum for at finde rent sengetøj til alle de senge, han og datteren ikke havde brug for, blev ignoreret fra USAs side, dels fordi skinhovedet havde fundet en plet på et lagen, taget billeder af kalk i brusekabinen og fundet støv i det forsyningsrum, han slet ikke havde adgang til, og som kunne dokumenteres, hvorimod mine påstande stod og flandrede i luften, sammen med min korrekte beskrivelse af, at han og luderen først forlod huset, da jeg ringede efter politiet!
Den præcise ordveksling ham og mig imellem kom aldrig til USA.
Og så skriver man efterfølgende fra USA, at man gerne vil have tilbagemelding om, hvordan man synes at medarbejderen i USA har klaret sagen, om man har brug for yderligere hjælp osv.! Topmålet af arrogance. Total mangel på mulighed for differentieret tilbagemelding.
På facebook sidder der professionelle administratorer og vurderer, hvad der er godt for omsætningen. Der findes et hav af trolle inden for alle aktive politiske grupperinger, og de skal have lov. Alt andet er dårligt for omsætningen. Anklager man en for at være socialdemokrat, som klart nok er det under falsk varebetegnelse, dem er der mange af, så slettes påstanden. Gør man det et par gange, så slettes man helt. Facebook er sådan set bare magtens forlængelse, og det har ikke så meget med ressourcer at gøre her. Jeg har intet til overs for Facebook og er ikke med her.
Google er og bliver vor tids egentlige gud, på godt og ondt. Jeg har lovet mig selv at tilbede Google til mine dages ende, ikke fordi jeg elsker denne skabte gud i alt og et, men fordi denne søgemaskine er foreningen mellem kommerciel magt og viden, et realitetsprincip, slet og ret, en del af det sociale menneskes fundamentale livsvilkår.
https://www.google.com/search?q=Google+er+gud+steen+ole&rlz=1CATVZD_enDK...
"Hvordan forholder virksomheder sig for eksempel til de begrænsede sproglige kapaciteter, der hindrer muligheden for at forstå og vurdere den fulde kulturelle kontekst af det indhold, der gennemgås? Der er tale om et komplekst og strukturelt problem, der derfor også må løses strukturelt."
Hvordan "løser" man det "strukturelt"? Hvis større forståelse for kulturel kontekst skal lægges til grund, synes I? Jeres? Skal Amnesty redigere Twitter?
Den politiserende omklamring af de sociale medier er et problem. "Hadtale" bruges i flæng om udsagn, der ikke indordner sig. Hvis en bruger på et socialt medie nægter at bruge den non-binæres foretrukne pronomen bliver opslaget straks flaget for at overtræde platformens regler som skadeligt eller hadtale. Hvis kulturelle kontekst gælder? Vel ikke per automatik venstrefløjens, vel?
Vogterne, det politisk korrekte, er mindst lige så stor en fare for den offentlige (og private) samtale som de der insisterer på absolut ytringsfrihed.
Og vi bidrager i allerhøjeste grad til at forværre tilstanden med vor evindelige leflen for alr, hvad der blot smager af noget amerikansk. Det er efterhånden svært at begå sig hér i Danmark, hvis man ikke er med på noderne og kender de nyeste amerikanske termer.
Det fører mod udslettelse eller i det mindste overflødiggørelse af vort og alle andre minoritetssprog, og det er jo rigtig godt vand på techgiganternes mølle.
Tænk hvis man globalt kunne vedtage denne lov?
1
Det er forbudt at det er gratis at være bruger af en social medie platform, med flere end med Danmark som udgangspunkt 50000 brugere.
Akkumuleret land for land efter indbygger tal.
Relativt betragtet, at det ved lov, med Danmark som udgangspunkt skulle koste mindst 100 kr pr bruger om måneden for platforme med mere end 50000 brugere.
2.
Alle indlæg maskin grov valideres, og der sker person moderering af røde advarsels lamper.
Derfor forsinkes indlæg med 12 timer.
OK
Meta ville nok lukke og slukke i Danmark så, men ville de kunne operere globalt med disse 2 betingelser.
Ville det overhovedet være en ulykke, hvis det smadrer deres forretningsmodel med en sådan lov.
Jeg tror at noget bedre kunne sættes i Metas sted, hvis det ikke er gratis at være bruger.
@ Steen Ole Rasmusen
Der findes et alternativ til Airbnb, som Airbnb i egen interesse kunne anbefale, og som du kunne anbefale som en mulighed for at slippe for den problemstilling du beskriver:-)
Brug os når I ikke må annoncere på Airbnb
https://diskretudlejning.dk/brug-os-naar-i-ikke-maa-annoncere-paa-airbnb...
Venlig hilsen
Danny Hedegaard
Stem med fødderne og lad være med at sælge jeres sjæl til M. Suckerberg, for lidt hurtig underholding og let kontakt til mormor.
https://www.theatlantic.com/technology/archive/2022/02/facebook-hate-spe...