Læserbrev

Fordi jeg ikke kan deltage i den fysiske del af idræt, kan jeg højst få 02. Det er unfair

Jeg har læst alt, hvad jeg skulle, og løst alle de opgaver, jeg fik, og alligevel kan jeg ikke få mere end 02 i idræt. Det betyder, at jeg skal overkompensere i de andre fag for at få samme gennemsnit som mine klassekammerater, der ikke er kronisk syge
Debat
8. juli 2022

Det er sommer, der dufter af hyldeblomst udenfor, og som 9. klasseselev er det ikke lang tid siden, jeg fik mine eksamenskarakterer. Men da jeg så dem, blev jeg ked af det.

For på mit eksamenspapir stod en karakter, der på ingen måde var fair givet. En karakter, som slet ikke var okay. En karakter, som hed 02 i idræt. En karakter, som Undervisningsministeriet burde skamme sig over.

Som kronisk syg folkeskoleelev var idræt altid en smertefuld oplevelse. Det var de værste timer på skemaet. Jeg skulle altid argumentere med lærerne om, hvorvidt jeg havde ondt nok til ikke at være med. Som om de slet ikke ville anerkende mig.

Men da jeg startede på efterskole, var oplevelsen en helt anden. Jeg havde en lægeerklæring med, og idrætslærerne tilrettelagde et teoretisk undervisningsforløb til mig. Jeg blev taget hensyn til, og jeg var mere, end hende der sad på bænken og talte point til rundbold. For første gang fik jeg motivation til at deltage i idræt.

Igennem skoleåret lavede jeg alle de opgaver, jeg fik, jeg læste alle de tekster, jeg blev bedt om at læse, og jeg var nysgerrig på, hvordan tingene fungerede. Og da skoleåret var omme, mente lærerne, at min præstation var et fint syvtal værd.

Men herefter var lærerne på et kursus, hvor de fik at vide, at elever, som ’kun’ deltager på teoretisk vis, højst må få 02 i idræt.

Elever som mig må altså højest få en karakter, der er under det gennemsnit, man skal have for at kunne gå på gymnasiet, og det er kun, fordi at vores kroppe fungerer anderledes.

Da jeg spurgte lærerne, om de ikke kunne gøre noget, svarede de, at »02 er da i det mindste bestået«.

Men det er ikke det, det handler om.

Det handler om, at vi så skal overkompensere i de andre fag for at få det samme gennemsnit som de andre elever og dermed have muligheden for at komme ind på den uddannelse, vi gerne vil.

Og det er megatarveligt. 

Der skal ske en aktiv handling fra Undervisningsministeriets side. Reglen skal sløjfes, for alle elever har potentiale til at få en god karakter.

Det skal være obligatorisk på idrætslæreruddannelsen at blive undervist i, hvordan man inkluderer elever med funktionsnedsættelser i idrætsundervisningen.

Ingen fremtidige skoleelever må få den samme oplevelse som mig. Det er uværdigt.

Alle skal inkluderes og blive bedømt karaktermæssigt med de forskelle, der er på mennesker. Det er alt for banalt, at karaktergivningen fungerer på denne måde i 2022.

Mascha Hansen har lige afsluttet 9. klasse

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Viggo Okholm

Fuldstændig enig i indlægget og i min optik burde idræt som sådan ikke tælle med for at bestå, med mindre det vælges som retning i et uddannelsesforløb.

Gitte Loeyche, Lillian Larsen, Mogens Poulsen, Poul Genefke-Thye, Eva Schwanenflügel og Ole Andersen anbefalede denne kommentar
Marianne Jespersen

I øvrigt lyder det som at være i strid med ligebehandlingsloven og handicapkonventionen så henvend dig fx. til center for menneskerettigheder, der evt. kan hjælpe med en klage til undervisningsministeriet gerne en klage som også har din efterskolelærers bevidning om at du fortjente et 7 -tal.

Gitte Loeyche, Lillian Larsen, David Zennaro, Mogens Poulsen, Poul Genefke-Thye og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Jeps, din lærer/dine lærere har enten misforstået kurset, eller kurset har været skod.

Man SKAL tage behørigt hensyn til elever med funktionsnedsættelser og handicap.

1. Juli 2018 trådte en ny ligebehandlingslov i kraft, der forbyder diskrimination af handicappede udenfor arbejdsmarkedet, blandt andet på skoler og uddannelser.

Her kan du få rådgivning:

https://menneskeret.dk/nyheder/forbud-handicapdiskrimination-traadt-kraft

Det er selvfølgelig klar diskrimination, du udsættes for.
Især når du af lærerne/skolen har fået den opfattelse, at det var nok at deltagelse var teoretisk, og at du ville have fået karakteren 7, såfremt dine lærere ikke havde været på kursus.

Gitte Loeyche, Lillian Larsen, David Zennaro, Mogens Poulsen og Poul Genefke-Thye anbefalede denne kommentar