Kommentar

Georg Metz: Mette Frederiksen og Socialdemokratiet er selv ude om befolkningens mistillid

Tendenserne i dansk politik flyder i disse tider sammen. Mens regeringen agerer på samme vis som Støjberg, har netop Støjberg sat gang i kampen om vælgersegmentet i udkantsfædrelandet. Det er en kamp, Socialdemokratiet ikke kan vinde
Mette Frederiksen og Socialdemokratiet er selv skyld i den mistillid, regeringen bliver mødt med. De står ikke i rimeligt mål til rådigheden for offentligheden og pressen, skriver Georg Metz.

Mette Frederiksen og Socialdemokratiet er selv skyld i den mistillid, regeringen bliver mødt med. De står ikke i rimeligt mål til rådigheden for offentligheden og pressen, skriver Georg Metz.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Debat
15. juli 2022

Den mistillid, regeringen bliver mødt med, og som nu afspejler sig i vælgermålingerne, kan selvfølgelig skyldes minksagen. Men ikke afgørende. En regering skal udvise handlekraft i kriser; det skete. Med ferm hånd og kontant kommunikation i coronaens mørkeste dage styrede Mette Frederiksen (S) landet gennem krævende adfærdsforandrende begivenheder og fik desuden som sidegevinst nedlagt et siden rigeligt kompenseret, skrantende usympatisk erhverv.

Mistilliden trives ikke desto mindre og kan koste S-regeringen livet. På vejen mod en eventuel ørkenvandring vil socialdemokraterne – formentlig ikke videre troværdigt – formidle forklaringer bagud og planer fremefter. Umiddelbart ringe udsigter i en valgkamp.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Freddie Vindberg

Hulubulu, Socialdemokratiet hvor er du henne??

Niels Makholm

""Den, som slår æslet ihjel, skal selv sørge for, at få den begravet.""

Viggo Okholm

Jeg kan så ikke afvise Metz her, men det er altså en nem omgang og i skuffende grad uden dybde. Jeg synes han bruger de samme floskler som politikerne gør eller dele af de mindre pæne debatter på face book.
Kritikken af manglende åbenhed og snak med pressen? Hvem tror de egentlig de er?
Han var selv en af dem!
Når de stiller spørgsmål er det nogle gange eller rettere sagt mage gange gentagelser og absolut højrøvet kritisk uden at erkende hvad politikerne faktisk skal præstere og kunne. Måske de burde have lov til at arbejde i fred!
Godt nok tjener de godt, men reelt har de aldrig fred så måske pressen skulle blive konstruktive medspillere i demokratiet i stedet for at gå efter laveste fællesnævner!

Hans Christian Jørgensen og Carsten Bjerre anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

En rigtig fin analyse fra Metz - som Frederiksen måske burde læse!

Tove Mansa Sandersen og Flemming Sørensen anbefalede denne kommentar
Kasper Pedersen

Mon ikke 19.000.000.000,- velfærdskroner kunne bruges på noget bedre?
Et nyt supersygehus?
100.000 varme hænder?

Der er vel heller ikke grund til at være imponeret over, at Mette lod ældre i hobetal dø på vores plejehjem, fordi hun havde travlt med at slette SMS’er og opfinde nye søforklaringer?
Lev med det - eller dø?

"Mens regeringen og myndighederne i november 2020 kæmpede febrilsk med at håndtere minkskandalen, forsømte man at gribe effektivt ind over for coronaepidemien, der på samme tidspunkt eskalerede kraftigt og endte med at koste et betydeligt antal ældre livet på landets plejehjem.”

https://www.berlingske.dk/samfund/minkskandale-forsinkede-coronahjaelp-t...

Frederik Schwane

Kasper Pedersen, mig bekendt var det Venstre, der fik pumpet beløbet op i den størrelsesorden.

Hans Christian Jørgensen, Sonja Rosdahl, Torben K L Jensen og Inger Pedersen anbefalede denne kommentar
Kasper Pedersen

At landbrugs-mafiaen i Venstre kunne vride milliarder ud af Mette, skyldtes jo udelukkende Mettes ulovligheder og inkompetence.

Viggo Okholm

Kasper Pedersen:
Ikke forstået ? men i din "galde" her mener du så hun skulle have arbejdet for at minkene overlevede?
Eller mener du at der bare skulle være lukket i uden erstatninger?
Uanset sympatier og "minksyn" var/ er det et lovligt erhverv og reelt kunne man jo ikke vente på diskussioner om diverse erstatninger, hvis indgrebet skulle give mening.
Ønsker mennesker reelt at vi skal have de blå til magten bare for at stille en rimelig statsminister til ansvar?

Viggo Okholm

Kasper Pedersen:
Ikke forstået ? men i din "galde" her mener du så hun skulle have arbejdet for at minkene overlevede?
Eller mener du at der bare skulle være lukket i uden erstatninger?
Uanset sympatier og "minksyn" var/ er det et lovligt erhverv og reelt kunne man jo ikke vente på diskussioner om diverse erstatninger, hvis indgrebet skulle give mening.
Ønsker mennesker reelt at vi skal have de blå til magten bare for at stille en rimelig statsminister til ansvar?

Inge Lehmann

Vi har et problem med en ny epidemilovgivning, der aldrig er afprøvet ved domstolene.

Vedkommende der var med til at skrive den mente, at minksagen var lovligt. Ligeledes mente/ var Ellemann, der var med til at indføre lovgivningen, med på indsatsen, indtil han fik snakket med baglandet.

Se også advokatudtslelser refereret i LandbrugsAvisen der mener lov om hold af dyr kunne bruges https://landbrugsavisen.dk/bombe-under-minksag-var-der-alligevel-lovhjemmel

Kommissionen er uenig. Derfor mener jeg at loven skal efterprøves eller specificeres, så man ikke spilder kostbar tid en anden gang. Hvilket jo også var intentionen med loven i første omgang.

Jeg vil citere en anden debattør, der efter min mening rammer plet med, hvad der var og er vores problem med vores covidhåndtering.

"Jeg finder iøvrigt vores nationale debat og oppositionens krampagtige forsøg på at sælge rettidig omhu som undertrykkelse dybt usmagelig"

Personlig synes jeg også, at der skal laves en advokatundersøgelse af minkbøndernes modarbejdedelse og ulovligheder i forbindelse med bekæmpelse af covidspredningen.

Faktisk kan jeg ikke forstå, at minkbønderne i resten af landet er solidariske med dem, der havde smittede besætninger. Deres ikkeindsats garanterede, at smitten spredte sig ukontrolleret. Uden nedslagtningen af minkene ville de uvægerligt også være ramt, med syge og døende mink til følge.

Og i bedste Støjbergstil vil jeg kalde dem for mormormordere og typhoid Marys, der brugte resten af Danmark som dørmåtter uden at skamme sig. Næ de trækker endda offerkortet og mener det er synd for dem, selv når de giver en gevaldig dummebøde til statskassen, godt understøttet af medierne.

Nogen der har set interviews i medierne med de sørgende familiemedlemmer til dem der døde af minkvarianterne?

Og bl.a. pga dette medienarrativ går det heller ikke godt for Socialdemokraterne.

Steen K Petersen, Marianne Jespersen og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Finn Jakobsen

Inge L : du kan altså ikke stille tilnærmelsesvis de samme krav til minkbønder som til landets statsminister. Minkbønderne er pr definition sig selv nærmest og agerer selvfølgelig derefter, rent mel i posen eller ej, men vores statsminister skal altså opføre sig ordentligt alligevel. Det er urimeligt at sammenligne, og hvis minkbønderne har gjort noget kriminelt, skal de selvfølgelig retsforfølges, men en advokatundersøgelse, hvor vil du hen med det forslag?

Viggo Okholm

Finn Jakobsen:
Det mo Inge så selv svare på, men måske du skulle læse mellem linjerne og så sammenligne med horden i forskellige medier som i den grad, sammen med de blå, kun har et i hovedet: Mette skal rammes uanset.
Hvad de vil med det og sætte i stedet må stå hen i det uvisse.
Love bør holdes i princippet, men situationen var udenfor normal praksis.

Finn Jakobsen

Viggo O: jo, men sådan må det vel være at være statsminister. Jeg er selv fuldstændig overbevist om, at Mette F på ingen måde kommer i nærheden af den tidligere statsminister Anders Fogh, der i mine øjne skulle stå til en dom ved krigsforbryderdomstolen i Haagh, for bevidst bedragerisk og forbryderisk adfærd i krigen i Irak med sindssygt mange dødsofre til følge. Mettes fup handlede trods alt kun om mink.

Thomas Jørgensen, Erik Karlsen og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Inge Lehmann

Re advokatundersøgelse.

Jeg tænker, at da loven ikke virker efter hensigten under epidemier skal vi undersøge, et hvor gik det galt, så hovedparten af minkbønderne kunne undlade at følge alle henstillingerne og tiltag.

Hvilke love og kontroltiltag er nødvendigt for at inddæmme en zoonotisk pandemi en anden gang, hvor kilden er kriminelt usamarbejdsvillig og ligeglad med død og skade forvoldt mod andre?

Hvilke ændringer er nødvendige til den lov, siden den ikke kan bruges til den ønskede hensigt ifølge kommissionen?

Hvordan indretter vi lovgivningen bedst, så man kan gribe hastigt ind hvis det er nødvendigt?

En sådan en undersøgelse kræver vist ikke kun advokater.

Inge Lehmann

Ps selvfølgelig ser jeg også gerne en advokat og politiundersøgelse af minkbønderne for at placere både et etisk men også evt strafbart ansvar hos dem.

Jeg synes deres sabotage af indsatsen skal udstilles og at de og resten af danskerne konfronteres med deres svigt, som har kostet menneskeliv.

Også fordi, hvis vi ikke tager et opgør nu, vil vi næste gang ikke se et indgreb overhovedet, da vi så følger blå bloks tilgang.

Frederik Schwane

Kasper Pedersen

"At landbrugs-mafiaen i Venstre kunne vride milliarder ud af Mette, skyldtes jo udelukkende Mettes ulovligheder og inkompetence."

Tja, Mette Frederiksen leder jo en mindretalsregering, og i det kan der jo gemme sig et aspekt af afpresning fra hendes politiker "kollegaer". jvf. dit brug af ordet "landbrugs-mafiaen" ift. at få egne agendaer presset igennem.

Det viser absolut intet omkring ulovligheder og inkompetence.

Nogle politikere er bare ublu i deres afpresning, det viser antallet af tyndt besatte jyske motorveje jo også ;-) Og begge sager viser jo også en ligegyldighed overfor skatteborgernes penge.